شناسهٔ خبر: 67727672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر شبکه بهداشت ری در گفتگو با مهر؛

همه چیز در خصوص «تب دنگی»/موردی از این تب در ری مشاهده نشده است

ری- مدیر شبکه بهداشت و درمان ری با بیان این که موردی از ابتلا به تب دنگی در ری مشاهده نشده است، گفت: چک حشره شناسی و تله گذاری برای صید پشه آئدس در ری در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، فاطمه یوسفی: پشه آئدس که عامل انتقال بیماری تب دنگی به انسان است با گزش، انسان را آلوده می‌کند، این پشه برخلاف پشه مالاریا در طول روز به خصوص اوایل صبح و نزدیک غروب قبل از تاریک شدن هوا انسان را می‌گزد.

مدتی است، خبر گزش این پشه و انتقال تب دنگی به انسان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را پر کرده است.

مردم در سراسر کشور خواستار کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این پشه و این بیماری هستند و در کنار آن نهادهای متولی بهداشت نیز شبانه روز تلاش می‌کنند، تا با آگاهی بخشی و نیز ایجاد مقدمات جلوگیری از انتقال این بیماری شرایط را بیش از پیش برای مقابله با تب دنگی فراهم کنند.

برای اینکه در خصوص این بیماری بیشتر بدانیم، با دکتر مصطفی امینی مدیر شبکه بهداشت و درمان ری در خصوص تب دنگی به گفتگو نشستیم، که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

* راه انتقال تب دنگی چگونه است؟

تب دنگی (Dengue fever) یک عفونت ویروسی است، که از راه نیش پشه آئدس به انشان منتقل می‌شود.

این بیماری در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری، بیشتر در مناطق شهری یافت می‌شود. پیشگیری و کنترل دنگی به کنترل ناقل بستگی دارد.

همه چیز در خصوص «تب دنگی»/موردی از این تب در ری مشاهده نشده است

* آیا تب دنگی از انسانی به انسان دیگر سرایت می‌کند؟

خیر از انسانی به انسان دیگر منتقل نمی‌شود.

* بیشتر در چه شرایط و زمانی بیشتر شاهد گزش پشه آئدس هستیم؟

آب‌های راکد محل مناسبی برای تکثیر و رشد پشه آئدس بوده و زمان‌های گزش پشه در طول روز، به خصوص اوایل صبح و غروب آفتاب است.

* مواردی از تب دنگی در ری مشاهده شده است؟

خیر، تاکنون موردی از بیماری یا وجود پشه آئدس در شهرستان ری مشاهده نشده است.

همچنین چک حشره شناسی و تله گذاری برای صید پشه آنوفل (ناقل بیماری مالاریا) و پشه آئدس توسط کارشناسان شبکه بهداشت و ردمان ری با روش‌های فنی و علمی در نقاط مختلف این شهرستان در حال انجام است.

همه چیز در خصوص «تب دنگی»/موردی از این تب در ری مشاهده نشده است

خوشبختانه در شهرستان ری شاهد روحیه همدلی و همکاری برای حمایت از بهداشت و سلامت هستیم، جلساتی با نمایندگان ادارات و سازمان‌های مختلف در خصوص این بیماری برگزار شده است، همچنین از رسانه‌های شهرستان که در تولید و نشر محتواهای حوزه سلامت یار و همراه شبکه بهداشت ری هستند، تشکر می‌کنم.

* تب دنگی چه علائمی دارد؟

اکثر افرادی که به دنگی مبتلا می‌شوند علامت ندارند، اما تب، سردرد شدید، درد شدید مفاصل، استخوان‌ها و مفاصل، استفراغ, درد پشت چشم، بی اشتهایی و تهوع از رایج‌ترین علائم تب دنگی است.

از افراد دارای علائم مشکوک به بیماری با سابقه سفر با کشورها یا مناطق آلوده می‌خواهم، برای مراقبت و تشخیص به مراکز درمانی مراجعه کنند.

تب دنگی می‌تواند باعث خونریزی جدی، افت ناگهانی فشار خون و مرگ شود. با اجتناب از نیش پشه به خصوص در طول روز می‌توان خطر ابتلاء به دنگی را کاهش داد.

* شرایط رشد و تکثیر پشه آئدس چیست؟

این پشه می‌تواند در مقدار کمی آب تخم گذاری و تکثیر شود.

همه چیز در خصوص «تب دنگی»/موردی از این تب در ری مشاهده نشده است

آب‌های راکد، آب زیر گلدان‌ها، لاستیک‌های فرسوده، کنسرو، قوطی و … محل مناسبی برای این حشره است.

* درمان تب دنگی چیست؟

هیچ درمان خاصی برای دنگی شدید وجود ندارد و تشخیص زودهنگام و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب تا حد زیادی میزان مرگ و میر تب دنگی شدید را کاهش می‌دهد.

* توصیه شما برای پیشگیری از گزش این پشه چیست؟

پوشیدن لباس آستین بلند، نصب توری درب‌ها و پنجره‌ها، استفاده از پماد دفع حشرات می‌تواند از شیوع بیماری پیشگیری کند.

در موارد این گونه که با سلامت مردم در ارتباط است، متأسفانه شاهد نشر مطالب غیر علمی هستیم که می‌تواند باعث نگرانی در مردم شود، لذا می‌بایست پاسخ سوالات را از مراجع علمی و معتبر کشور مانند وزارت بهداشت و رسانه‌های رسمی کسب کرد.

نظر شما