شناسهٔ خبر: 67733883 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر آخرین تحولات در فلسطین

پیامدهای حمله موفق انصارالله به تل‌آویو و خشم صهیونیست‌ها از موضع دیوان بین‌المللی دادگستری

حمله موفق پهپادی انصارالله به تل‌آویو، انتقاد گسترده رسانه‌های این رژیم را در پی داشت. از سوی دیگر اعلام نظر دیوان بین‌المللی مبنی بر اینکه هیچ گونه تغییر جمعیتی توسط اسرائیل را در سرزمین‌های اشغالی به رسمیت نمی‌شناسد، انتقاد مقامات این رژیم را در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، در دویست و هشتاد و هفتمین روز متوالی از زمان آغاز حملات، جنایات و نسل‌کشی فلسطینیان از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه ادامه دارد. این رژیم همچنان خانه‌های ساکنان این منطقه را هدف قرار داده و زنان، کودکان و افراد مسن را به شهاد ت می‌رساند. این در حالی است که مقاومت نیز به حملات خود علیه اشغالگران ادامه می‌دهد.

 بعدازظهر امروز بر اثر بمباران ۲ منزل مسکونی در مرکز و جنوب نوار غزه تعدادی از شهروندان شهید و زخمی شدند.

خبرنگار الجزیره در غزه گفت بمباران منطقه مرکزی نوار غزه از صبح امروز توسط صهیونیست‌ها ۴۰ شهید و دهها مجروح برجای گذاشت. این خبرنگار افزود: از بامداد امروز در حمله به سه منزل در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه ۲۰ تن به شهادت رسیدند.

بیمارستان العوده در النصیرات در بیانیه‌ای از انتقال ۹ شهید شامل سه کودک و چهار زن و ۱۰ زخمی بر اثر حمله هواپیماهای اشغالگر به دو منزل در این اردوگاه خبر داد.

سه شهروند از جمله یک زن و یک کودک نیز در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در منطقه معن در جنوب شهر خان یونس در جنوب نوار غزه به شهادت رسیدند.

در حالی که یک منبع پزشکی از بیمارستان شهدای الاقصی در شهر دیرالبلح گفت: بر اثر بمباران اخیر که دو خانه در النصیرات را هدف قرار داد، پنج شهید از جمله یک زن و فرزندش وارد بیمارستان شدند.

سحرگاه روز جمعه بر اثر هدف قرار دادن منزلی متعلق به خانواده ابوشکیان در بلوک سی در اردوگاه النصیرات، هشت فلسطینی از جمله کودکان به شهادت رسیدند.

این در حالی است که صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در هفت اکتبر گذشته، ۹۰ درصد از ساکنان نوار غزه آواره شده‌اند.

 یونیسف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس افزود اماکنی که ساکنان نوار غزه مجبور به رفتن به آن می‌شوند، فاقد نیازهای اولیه و امنیت است. این سازمان افزود که اغلب این آوارگان، کودکان هستند.

ساکنان غزه به خصوص با بسته شدن گذرگاه‌های غزه و تسلط رژیم صهیونیستی بر بخش فلسطینی گذرگاه مرزی رفح، با کمبود آب و غذا مواجه هستند.

این در حالی است که گردان‌های الاقصی اعلام کرد: مقر فرماندهی و کنترل دشمن صهیونیستی در محور «نتزاریم» را با ۲ موشک کالیبر ۱۰۷ و خمپاره‌های کالیبر سنگین بمباران کردیم.

همچنین گردان‌های ناصر صلاح‌الدین و گردان‌های القدس اعلام کردند: پایگاه نظامی «رعیم» در شرق استان مرکزی را با رگبار موشکی بمباران کردیم.

این در حالی است که رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در پاسخ به درخواست نظر مشورتی از سوی سازمان ملل تأکید کرد: دیوان هیچ گونه تغییر جمعیتی توسط اسرائیل از سال ۱۹۶۷ در هیچ سرزمینی از جمله بیت‌المقدس شرقی را به رسمیت نمی‌شناسد و اسرائیل باید تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی جدید را متوقف کند.

این سخنان با استقبال گروه‌های مقاومت و کشورهای حامی فلسطین روبه‌رو شده و نگرانی و خشم مقامات صهیونیست را در پی داشته است.

نگرانی صهیونیست‌ها از حمله پهپادی یمن

رسانه‌های اسرائیلی در گزارش‌هایی درباره عملیات نیروهای مسلح یمن در تل‌آویو به انتقاد از عملکرد نهادهای امنیتی و نظامی پرداخته و به کابینه رژیم صهیونیستی حمله کردند.

 رسانه‌های صهیونیستی امروز در پی عملیات نیروهای مسلح یمن در تل‌آویو با انتقاد از عملکرد نهادهای امنیتی و نظامی و حمله به دولت اشغالگر و نخست‌وزیر آن، بنیامین نتانیاهو نسبت به این حمله ابراز نگرانی و خشم کردند.

رسانه‌های صهیونیست نوشتند: نیروهای ارتش در هفتم اکتبر غافلگیر شدند و پس از بیش از ۹ ماه جنگ شدید دوباره غافلگیر شدند.

یدیعوت آحارونوت در این باره نوشت: ورود یک پهپاد و انفجار آن در یافا (تل‌آویو) یک شکاف امنیتی بزرگ در ارتش را آشکار کرد.

رسانه‌های اسرائیلی درباره از دست دادن قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی نوشتند: آنچه در تل‌آویو رخ داد نشانه ضعف است. آنها همچنین نوشتند: پهپاد منفجر شده در تل‌آویو به دلیل اینکه به اشتباه هواپیمای کشور دوست تشخیص داده شد، رهگیری نشد.

یک پلتفرم رسانه‌ای اسرائیلی بر شکست عملیاتی جدی در ارتش تأکید و اعلام کرد که هیچ هشدار یا رصدی از سوی هیچ یک از رادارها در زمین، هوا یا دریا وجود نداشت.

این پلتفرم رسانه‌ای اشاره کرد که هیچ رادار ارتش نتوانست پهپادی که از طریق آن عملیات انجام شد، رصد و آژیرهای هشدار را برای شهرک‌نشینان فعال کند تا امکان جلوگیری از برخورد به یک هدف استراتژیک بین‌المللی را فراهم کند.

این رسانه توضیح داد که هدف‌گیری تنها ده‌ها متر دورتر از کنسولگری آمریکا در تل‌آویو رخ داد.

سیاستمدار لبنانی: حمله به تل‌آویو نشانه آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی بود

حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان تاکید کرد حملات جنبش انصارالله یمن علیه رژیم صهیونیستی تایید می‌کند که عمق این رژیم آسیب‌پذیر است و جبهه‌های پشتیبانی از مردم غزه و مقاومت فلسطین پیش از توقف جنگ غزه متوقف نمی‌شود.

 وی ادامه داد: مقاومت لبنان در انجام اقدامات لازم برای دفاع از مردم و کشورش و نیز در پاسخ به حملات مکرر ارتش رژیم صهیونیستی به روستاها و شهرک‌های جنوب لبنان کوتاهی نخواهد کرد و روزها است که با قدرت مواضع دشمن را در پایبندی به حفاظت از کشورش و نهادینه کردن معادلات جدید از جمله حمله به شهرک‌های جدید در صورت هرگونه حمله به غیرنظامیان مورد هدف قرار می‌دهد و پاسخ مستمرش به حملات ارتش رژیم صهیونیستی پیامی روشن به رژیم صهیونیستی است مبنی بر اینکه تهدیدهایش علیه لبنان موجب عقب‌نشینی یا تضعیف مقاومت نمی‌شود و مقاومت به حق مشروع خود در دفاع از کشورش و اعمال فشار بر دشمن صهیونیستی جهت توقف جنگ غزه پایبند است.

وی در مراسم یادبود که از سوی حزب‌الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شد، افزود رژیم صهیونیستی در کنار کشورهای حامی خود در جنگ غزه از قابلیت‌ها و تسلیحات پیشرفته خود برای حمله به لبنان و ترور نیروهای مقاومت لبنان استفاده کرد اما با این حال نتوانست مانع از تشدید عملیات مقاومت شود که همچنان در مرزها با رژیم صهیونیستی می‌جنگد.

فضل الله تصریح کرد: رژیم صهیونیستی گمان می‌کند دژهای جدیدش او را از موشک‌ها و پهپادهای مقاومت مصون نگه می‌دارد اما هر روز چیز جدیدی از این مقاومت می‌بیند. گرچه امکانات مقاومت در مقایسه با امکانات دشمن اندک است اما رزمندگان مومن و با اراده‌ای دارد که روش‌های جدیدی خلق می‌کنند و دشمن را غافلگیر می‌کنند و قادر هستند ارتش رژیم صهیونیستی را در مقرهای مخفی خود و محل جدید استقرار خود تعقیب کنند.

انتقاد  بن‌گویر از موضع دیوان بین‌المللی دادگستری

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل  ضمن انتقاد شدید از دادگاه لاهه، آن را به یهودی‌ستیزی متهم کرد. بن گویر در واکنش به نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: تصمیم این دادگاه ثابت کرد که آنها یهودی‌ستیز هستند، ما از آنها پند و موعظه‌ای قبول نخواهیم کرد.

پیش از این، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده بود مردم فلسطین حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند.

وی با بیان اینکه این دادگاه هیچ حد و مرزی برای بیان نظر خود درخصوص تناقضات رفتارهای اسرائیل با قوانین بین‌المللی نمی‌شناسد، گفت: این دادگاه حق دارد نظر مشورتی خود را درباره اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطین ابراز کند.

این دادگاه با تأکید بر اینکه اراضی اشغالی فلسطین، سرزمین‌هایی نشانگر وحدت، درهم تنیدگی و حاکمیت است که باید مورد احترام قرار گیرد، اظهار داشت: نظر مشورتی کنونی شامل جنگی نمی‌شود که در اکتبر ۲۰۲۳ در غزه آغاز شد.

این دادگاه با بیان اینکه حضور غیرقانونی اسرائیل در اراضی اشغالی را بررسی خواهد کرد، گفت: این نظر مشورتی بر این فرضیه استوار است که اراضی فلسطینی، اراضی تحت اشغال هستند.

 حمایت اکثریت شهرک‌نشینان صهیونیست‌ از آتش‌بس

نتایج یک نظرسنجی جدید در سرزمین‌های اشغالی نشان‌دهنده حمایت بیش از نیمی از اتباع رژیم صهیونیستی از توافق مبادله اسرا با گروه‌های مقاومت فلسطینی و برقراری آتش‌بس در نوار غزه است.

 روزنامه «معاریو» رژیم صهیونیستی نتایج یک نظرسنجی جدید در سرزمین‌های اشغالی را منتشر کرده که بر اساس آن، 54 درصد شرکت‌کنندگان از توافق احتمالی با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برای تبادل اسرای دو طرف و برقراری آتش‌بس در نوار غزه حمایت می‌کنند.

نتایج این نظرسنجی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی که مؤسسه غیر دولتی «لازار» آن را انجام داده، همچنین نشان می‌دهد که تنها ۲۴ درصد شرکت‌کنندگان در آن با توافق احتمالی با جنبش حماس برای تبادل اسرای دو طرف و برقراری آتش‌بس در نوار غزه مخالف هستند در حالی که ۲۲ درصد باقی مانده نیز عنوان کردند که پاسخ مشخصی ندارند.

انتهای پیام

نظر شما