شناسهٔ خبر: 67726470 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چتر ریزگردها در آسمان خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- هوای شهرهای بجنورد و شیروان خراسان شمالی امروز (جمعه) با افزایش چشمگیر حجم گرد و غبار و ریز گردها در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آسمان خراسان شمال باز هم صحنه معرکه گیری ریزگردها شده و کیفیت هوا را ناسالم و همراه با تابستان داغ، فضایی بی کیفیت را برای نفس کشیدن فراهم کرده است.

جنبش ریزگردها هر از چند گاهی هوای استان را خاکی و گردو خاک بر پا می کند و شاخص کیفی هوا بجنورد امروز جمعه روی عدد ۵۰۰ قرار گرفت و وضعیتی بحرانی را برای تنفس ایجاد کرد.

کارشناسان در فضای مجازی مردم را به استفاده از ماسک تشویق می کنند. گویا ماسک ها بار دیگر در این تابستان داغ بر روی صورت و بینی مردم نقش می بندد و مهمان صورت ها می شود.

چتر ریزگردها در آسمان خراسان شمالی

وضعیت بحرانی خراسان شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این خصوص گفت: هوای شهرهای بجنورد و شیروان امروز (جمعه) با افزایش چشمگیر حجم گرد و غبار در وضعیت خطرناک قرار گرفت و اکنون شرایط برای تنفس شهروندان ناسالم است.

رضا شکاریان اظهار کرد: طبق داده های مرکز پایش ، شاخص آلودگی هوای بجنورد اکنون عدد ۴۰۵ و خطرناک قرار گرفت.

وی افزود: همچنین شاخص آلودگی هوای شیروان هم در عدد ۵۰۰ و خطرناک قرار گرفت.

به گزارش ایرنا این آلودگی در اثر ریزگردها از شب گذشته درآسمان بجنورد به وضوح مشاهده می شود.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

چتر ریزگردها در آسمان خراسان شمالی

بیابان قره قوم ترکمنستان منبع گرد و غبار

بیابان قره قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگترین کویر شنی جهان نام برده می شود، حکایت های خوش و ناخوش برای این کشور و استان های خراسان شمالی و رضوی دارد.

بیابان قره قوم که از واژه ترکی- ترکمنی به معنای شن سیاه گرفته شده افزون بر ۷۰ درصد از خاک ترکمنستان همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بجنورد و وجود کوه در اطراف شهر، ماندگاری هوا در آسمان این شهر بیشتر است از این رو در صورت آلودگی هوا حل مشکل سخت تر است.

فعالیت واحدهای سنگ شکن یکی از عوامل آلودگی هوا در مرکز استان است و وهمچنین وجود سنگ شکن ها و کارخانه آسفالت می تواند بیشترین تاثیر را در آلودگی هوای بجنورد داشته باشد.

جهت وزش بادهای غالب شهر بجنورد از جنوب شرق به شمال غرب است، وجود پتروشیمی یا کارخانه سیمان نمی تواند سبب آلایندگی در آسمان شهر شود ولی در زمینه جانمایی شهرک های صنعتی به دلیل اینکه در باد پناه شهر واقع شده است می تواند در آلودگی هوا سهم دارند.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر در شمالشرق کشور واقع است.

نظر شما