شناسهٔ خبر: 67689718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ندای لبیک «یا حسین» مردم سیستان و بلوچستان در روز عاشورا طنین انداز شد

زاهدان - ایرنا - همزمان با فرارسیدن روز عاشورا عزاداران حسینی در سیستان و بلوچستان با فریاد «لبیک یا حسین» به عزاداری پرداخته و بار دیگر عشق و ارادت قلبی خود به سیدالشهدا را نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امروز قصه محرم به سَرها رسیده، صدای طبال‌ها دم به دم بلندتر می‌شود، کاش به ظهر امروز نرسیم و کاش ظهر عاشورا هرگز فرا نمی‌رسید و این دل خون هزار پاره نمی‌شد و خورشید بر سر نیزه‌ها طلوع نمی‌کرد.

امروز با نزدیک شدن به ظهر عاشورا با وجود گرمای بیش از ۴۰ درجه‌ای دمای هوا عزاداری‌ها در تمامی شهرهای سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان به اوج خود رسیده و تشکیل دسته جات منظم سینه زنی و دسته زنی و طنین نوای لبیک یا حسین (ع) و یا ابوالفضل العباس (ع) فضای شهرها را غرق ماتم و عزا کرده، مردم آمده‌اند تا بار دیگر به یاد شهدای دشت کربلا فریاد عزت و آزادی سردهند.

دسته‌های عزاداری سیستان و بلوچستان با پای پیاده و در حالی که مشغول زنجیر زنی، سینه زنی و نوحه خوانی هستند به سمت جایگاه اصلی مراسم عاشورا در شهرها حرکت کردند.

مردم عزادار سیستان و بلوچستان از نخستین ساعات امروز با حضور در هیأت‌های عزاداری و برپایی خیمه‌های عزا عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران با وفای ایشان نشان دادند، در شهر زاهدان هیأت‌های مذهبی به سمت میدان امام حسین (ع) محل اجتماع بزرگ عاشوراییان واقع در گلزار شهدا در حرکت هستند.

برپایی ایستگاه‌های نذری و صلواتی توزیع آب، شربت، حلیم، حلوا و سایر غذاها برای پذیرایی از عزاداران حسینی گوشه دیگری از دلدادگی‌های شهروندان زاهدانی در روز عاشورای حسینی است.

ندای لبیک «یا حسین» مردم سیستان و بلوچستان در روز عاشورا طنین انداز شد

برگزاری مراسم عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا در ۵۰ نقطه سیستان و بلوچستان

مشاور امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: مراسم عزاداری متمرکز صبح روزهای تاسوعا و عاشورا در ۵۰ نقطه جمعیتی این استان برگزار شد.

حجت الاسلام سعید جان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن عرض تسلیت به مناسب ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، افزود: مراسم تجمع و عزاداری متمرکز در زاهدان در روز تاسوعا ساعت هفت صبح در خیابان خرمشهر با حضور عزاداران برگزار شد.

وی با بیان اینکه مراسم دسته‌روی، عزاداری و تجمع عزاداران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به صورت زنده پخش شد، ادامه داد: مراسم شام غریبان نیز در جوار شهدای گمنام واقع در خیابان خرمشهر به صورت محوری در زاهدان برگزار خواهد شد.

مشاور امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: به صورت رسمی عزاداری‌های محرم الحرام همزمان با سراسر دنیا در بیش از ۲ هزار مسجد، هیات مذهبی، حسینیه، تکیه‌ها، خانه‌های دین و زندگی، هیات‌های خانگی و سیار آغاز شده و مردم این استان پهناور تا پاسی از شب به عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام می‌پردازند.

وی ادامه داد: برگزاری مراسماتی همچون مقتل خوانی، اجرای تعزیه، اجرای تئاتر، نمایشگاه‌های مختلف، دسته‌روی‌ها، پذیرایی از عزاداران حسینی توسط مواکب و ایستگاه‌های صلواتی، اجرای برنامه خیمه سوزان و تجلیل از پیرغلامان حسینی از جمله برنامه‌های محرم الحرام امسال در سیستان و بلوچستان است.

ندای لبیک «یا حسین» مردم سیستان و بلوچستان در روز عاشورا طنین انداز شد

نمایش اوج مظلومیت اهل بیت(ع) با اجرای مراسم خیمه سوزان

پژوهشگر ستاد میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: ظهر عاشورا آیین "خیمه سوزان" نیز با حضور عزاداران و سوگواران حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در شهرهای مختلف منطقه سیستان برگزار می‌شود، در این آیین تعزیه حادثه عاشورا به یاد مظلومیت و غربت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و ۷۲ یار با وفایش به اجرا در می‌آید و عزاداران در سوگ این حادثه عظیم اشک ماتم می‌ریزند.

محمدعلی ابراهیمی تاکید کرد: در این مراسم به یاد آتش‌گرفتن خیمه‌های سید و سالار شهیدان در حادثه عاشورا، آیین خیمه‌سوزان اجرا می‌شود و خیمه‌هایی به صورت نمادین به آتش کشیده می‌شود تا اوج مظلومیت اهل بیت(ع) به نمایش درآید.

وی با بیان اینکه عاشورا را می‌توان از جمله بزرگترین آیین های دینی مردم سیستان دانست، افزود: از مهمترین بخش‌های این آیین تابوت‌گردانی است که به منزله تشییع پیکر امام حسین (ع) در این روز است، تابوت‌گردانی در نقاط مختلف کشور در اشکال و صورت‌های گوناگونی دیده می‌شود، این حرکت به عنوان یکی از مواریث فرهنگی طی دوران متمادی به تدریج شکل گرفته و به صورت سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

پژوهشگر ستاد میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه داد: سقاخوانی اوج ارادت مردم این خطه را به حضرت اباعبدالله (ع) نشان می‌دهد بطوریکه در این ایام ارادتمندان به امام حسین (ع)در حالیکه با یک دست مشک آب و با دست دیگر کاسه ای در دست دارند به یاد تشنه لبان کربلا، عزاداران را سیراب می کنند، از سوی دیگر سقا شدن نیز نشان دهنده اوج ارادت مردم این خطه به حضرت است.

وی به آئین عزای محرم در منطقه بلوچستان اشاره کرد و گفت: مردم اهل تسنن سیستان و بلوچستان در ایام شهادت امام حسین (ع) آئین‌های خاصی را از جمله خرج‌دادن (اطعام‌دادن) و کمک به فقرا اجرا، و در شهرهای جنوبی استان در منطقه سرحد و مَکُران علاوه بر شیعیان، بسیاری از برادران و خواهران اهل‌سنت نیز با حفظ حرمت ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حسین بن علی(ع) در آیین‌های ویژه شرکت می‌کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه مردم اهل سنت در احترام به ماه محرم از برگزاری مراسم ازدواج و جشن‌های شادی خودداری می‌کنند، ادامه داد: در ایرانشهر و بزمان شیعیان بلوچ رسومات خاص خود را دارند با آغاز اولین روز از ماه محرم امامان جمعه، پیش‌نمازان مساجد و ملایان با سخنرانی در مساجد و محافل مذهبی، مردم را از اهمیت این ماه آگاه می‌کنند و با روایت احادیث مختلف سعی می‌کنند مظلومیت امام حسین (ع) و نقش وی در اسلام و همچنین عظمت این ماه پر برکت را به نمازگزاران منتقل کنند.

وی بیان کرد: بیشتر مردمان بلوچستان و برادران و خواهران اهل تسنن روزهای تاسوعا و عاشورا روزه می‌گیرند، آنها بر این باورند که گرفتن روزه در این ایام اجر و ثواب بسیاری دارد.

پژوهشگر ستاد میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: یکی از این رسوم قابل توجه که از گذشته‌های بسیار دور در دلگان که مردم آن از دوست‌داران مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند، رواج داشته «خرج امام» است، به این صورت که بانی مجلس که عموما از افراد ریش‌سفید و یا معتمد روستا بوده مردم را قبل از نماز مغرب و عشا جهت عزاداری حضرت امام حسین (ع)به منزل خود دعوت و علاوه ‌بر خرج دادن و پخش نذورات مراسم روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی با حضور اهل سنت و تشیع برگزار می‌کند.

نظر شما