شناسهٔ خبر: 67676965 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرهنگ حسینی در سمنان «نگین شهرهای ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم»

سمنان - ایرنا - سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» با برگزاری آیین‌های عزاداری باشکوه، ترویج فرهنگ حسینی را در عرصه ملی و بین‌المللی دنبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان دیار ادب، اخلاق و فرهنگ جزو شهرهای دارای پیشینه طولانی همواره اهتمام ویژه‌ای در برگزاری باشکوه آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران با وفایش داشته و اکنون که این خطه جزو ۴۰ شهر جهان عضو «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» و تنها نماینده ایران در این اتحادیه است، به نوعی نقش مروج فرهنگ عاشورایی در عرصه جهانی را ایفا می‌کند.

نیمی از اعضای «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» شهرهای چین و نیمی دیگر از شهرهای دیگر کشورهای در مسیر جاده ابریشم از جمله ایران اسلامی هستند.

از جمله برنامه‌های سمنان در ترویج فرهنگ عاشورایی برگزاری همایش «کودکان و نوجوانان عاشورایی» و «سوگواره بصیرت عاشورایی» در ۷۲ بقعه متبرکه سمنان، «احلی من العسل» در پنجم محرم و «شیرخوارگان حسینی» در ششم محرم بوده که نحو مطلوبی برگزار شده است.

میزبانی ۷۲ بقعه متبرکه سمنان از آیین‌های عاشورایی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سمنان درباره برنامه‌ریزی برگزاری آیین‌های سوگواری حسینی گفت: همزمان با ماه محرم، طرح بصیرت عاشورایی در قالب سوگواره همراه با برنامه‌های متنوع مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در ۷۲ بقعه متبرکه و امامزاده این استان در حال برگزاری است.

حجت الاسلام ستار علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ویژه برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی همه ساله به منظور اجرای امینانه نیت‌های واقفان خیراندیش در ماه‌های محرم و صفر و با همت ادارات اوقاف و امور خیریه، هیات امنای موقوفات و بقاع متبرکه و اصحاب وقف اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برای بهره‌مندی بهتر از این طرح و هماهنگی و اجرای برنامه‌های منسجم و اثربخش، پس از تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی، نشست‌های مختلفی با ارکان مختلف اجرای طرح در اداره‌های تابعه، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی مجری طرح برگزار شد.

فرهنگ حسینی در سمنان «نگین شهرهای ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم»

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سمنان بیان کرد: برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی از اول محرم‌الحرام تا آخر صفر ۱۴۴۶ (هفدهم تیر تا چهاردهم شهریور ۱۴۰۳) در ۷۲ امامزاده و مکان مذهبی استان اجرا می‌شود.

وی افزود: برای اجرای برنامه‌های این سوگواره از ظرفیت ۲۵ روحانی برای سخنرانی و سایر برنامه‌های فرهنگی استفاده می‌شود که از این تعداد ۱۰ نفر اعزامی از قم و ۱۵ نفر از مبلغان بومی هستند.

حجت الاسلام علیزاده ادامه داد: این طرح با اجرای آیین تعویض پرچم با بیرق عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) در روز اول ماه محرم با حضور هیات‌های مذهبی و آماده‌سازی و سیاه‌پوش کردن صحن‌های مطهر و محوطه امامزاده و اعلان عزای سید و سالار شهیدان با نصب کتیبه‌ها و پرچم‌های عزا و برپایی تابلوهای نمایشگاهی و همچنین برگزاری آیین‌های سنتی سیاه‌پوشان با توجه به آداب و رسوم هر شهر و منطقه آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: فضاسازی صحن بقاع متبرکه، دعوت از هیات‌های عزاداری برای استفاده از این جایگاه و هماهنگی برای انعکاس برنامه از شبکه‌های استانی و انجام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری آیین عزاداری و سخنرانی در ایام دهه اول محرم و دهه آخر ماه صفر از دیگر اقدام‌های شاخص این طرح در بقاع متبرکه شاخص استان سمنان است.

آیین «احلی من العسل»

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان خاطرنشان کرد: ویژه برنامه همایش نوجوانان حسینی با عنوان «احلی من العسل» روز پنجشنبه بیست و یکم تیر ۱۴۰۳ مصادف با پنجم محرم‌الحرام در ۱۲ بقعه متبرکه برگزار شد.

وی افزود: ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی‌(ع) نیز در نخستین جمعه ماه محرم مصادف با ششم محرم‌الحرام همزمان با سراسر کشور در پنج بقعه متبرکه سمنان برگزار شد.

فرهنگ حسینی در سمنان «نگین شهرهای ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم»

برگزاری شام غریبان حسینی در ۲۰ مکان مذهبی

حجت‌الاسلام علیزاده از برگزاری ویژه برنامه عزاداری و سوگواری در روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌ در ۷۲ بقعه مجری طرح بصیرت عاشورایی خبر داد و گفت: ویژه برنامه شام غریبان شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ۲۰ مکان مذهبی سمنان اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سمنان اظهار کرد: همایش رهروان زینبی‌ ویژه بانوان یکی دیگر از برنامه‌های شاخص در طرح بصیرت عاشورایی امسال است که مصادف با یازدهم محرم‌الحرام در ۱۲ بقعه شاخص سمنان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم از برپایی خیمه‌های معرفت در برنامه‌های مختلف سال افزود: در طرح بصیرت عاشورایی امسال برپایی ۱۲ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص سمنان برنامه‌ریزی شده است.

حجت‌الاسلام علیزاده گفت: هم‌اکنون ۱۷ مرکز افق‌ (اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) در بقاع متبرکه فعال است که طی سال به زائران و مجاوران بقاع متبرکه خدمات فرهنگی، قرآنی و اجتماعی ارایه می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر مراکز افق، ۱۴ هیات مذهبی طی سال در جوار بقاع متبرکه مستقر هستند که علاوه بر برنامه‌های هفتگی و مناسبت‌های مختلف طی سال، در ایام محرم و صفر و طرح بصیرت عاشورایی برنامه‌هایی به صورت مشترک با بقاع متبرکه اجرا می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سمنان، برگزاری محافل انس با قرآن کریم، برپایی نماز جماعت، مرثیه سرایی، مداحی، عزاداری و سینه‌زنی را از برنامه‌های این سوگواره برشمرد و گفت: در کنار این سوگواره نمایشگاه‌هایی نیز ویژه محرم در بقاع متبرکه برپا می‌شود.

فرهنگ حسینی در سمنان «نگین شهرهای ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم»

فعالیت ۷۰۰ مبلغ در سمنان برای نشر فرهنگ حسینی

همچنین مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان گفت: بیش از ۷۰۰ مبلغ زن و مرد در آیین‌های عزاداری حسینی و محفل‌های روضه خانگی محرم ۱۴۰۳ نسبت به ترویج فرهنگ عاشورایی در استان نقش‌آفرینی می‌کنند.

حجت الاسلام علیرضا قنبری افزود: ۵۰۰ مکان مذهبی از جمله حسینیه، تکیه، فاطمیه، منبرخانه در دهه محرم میزبان عزاداران سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان ادامه داد: یکهزار مسجد در سمنان وجود دارد که حدود نیمی از آنها دهه محرم امسال میزبان عزاداران حسینی است.

به گفته وی، با بیان اینکه هر ساله شعار خاص برای ماه محرم نامگذاری می‌شود، یادآور شد: شعار محرم ۱۴۰۳ با توجه به جنگ غزه برای حمایت از جبهه مقاومت با عنوان «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» نامگذاری شده است.

فرهنگ حسینی در سمنان «نگین شهرهای ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم»

برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در ۱۵۰ نقطه سمنان

آیین شیرخوارگان حسینی هر ساله در روز جمعه دهه اول ماه محرم و با هدف زنده نگهداشتن نهضت حسینی، به یاد نوزاد شهید دشت نینوا حضرت علی‌اصغر(ع) و به منظور انتقال ارزش های عاشورایی به نسل جدید در سراسر کشور برگزار می‌شد.

رییس مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی در سمنان گفت: همایش شیرخوارگان حسینی، آیینی ویژه ماه محرم، همزمان با سراسر کشور برای ساعت هشت صبح جمعه بیست و دوم تیر ۱۴۰۳ در ۱۵۰ نقطه استان برگزار شد.

عباسعلی طالب بیدختی در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هشت هزار و ۵۰۰ دست لباس ویژه نوزادان و ۱۰ هزار بطری شیشه آب معدنی برای همایش شیرخوارگان حسینی آیینی ویژه ماه محرم برای توزیع به طور رایگان تدارک دیده شد.

وی ادامه داد: همایش شیرخوارگان حسینی آیینی ویژه ماه محرم در سمنان در مصلای بزرگ امام علی(ع) این شهر با حضور سخنرانان و مداحان برگزار شد و سخنران واقعه کربلا و نهضت عاشورایی را تبیین کردند.

رییس مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی در سمنان گفت: مداحان در همایش شیرخوارگان حسینی آیینی ویژه ماه محرم مرثیه‌خوانی و مادران نیز فرزندان شیرخوار خود را با فرهنگ حسینی آشنا کردند.

آیین‌های نخل‌گردانی، یاعباس یا عباس، چل چلا، وا زینب و سنگ‌زنی از جمله شیوه‌های خاص عزاداری در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در استان سمنان به ثبت ملی رسیده است که از تاریخی بودن ارادت مردم این خطه به فرهنگ عاشورا حکایت دارد.

سمنان معروف به دارالمرحمه با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود که بیش از یک‌هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده دارد.

استان سمنان از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

نظر شما