شناسهٔ خبر: 67674185 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

پنج نبرد مهم فینال یورو ۲۰۲۴؛ رودری بهتر است یا فودن؟

تیم ملی فوتبال انگلیس امشب (یکشنبه ۱۴ ژوئیه) در فینال یورو ۲۰۲۴ به دنبال تاریخ‌سازی مقابل اسپانیا است. گرث ساوتگیت توانسته تیم خود را به دو فینال پیاپی یورو و اولین فینال یک تورنمنت مهم (یوور و جام جهانی) خارج از خاک انگلیس برساند. تا به اینجای مسابقات در آلمان، اسپانیا بهترین تیم بوده و بازی‌های زیبایی به نمایش گذاشته است، در حالی که انگلیس با تکیه بر سخت‌کوشی و پیشرفت تدریجی خود به فینال رسیده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: تیم ملی فوتبال انگلیس امشب (یکشنبه ۱۴ ژوئیه) در فینال یورو ۲۰۲۴ به دنبال تاریخ‌سازی مقابل اسپانیا است. گرث ساوتگیت توانسته تیم خود را به دو فینال پیاپی یورو و اولین فینال یک تورنمنت مهم (یوور و جام جهانی) خارج از خاک انگلیس برساند.
 
تا به اینجای مسابقات در آلمان، اسپانیا بهترین تیم بوده و بازی‌های زیبایی به نمایش گذاشته است، در حالی که انگلیس با تکیه بر سخت‌کوشی و پیشرفت تدریجی خود به فینال رسیده است.
 
بخش ورزش بی‌بی‌سی نگاهی انداخته است به پنج نبرد کلیدی که می‌توانند تعیین کننده تیم قهرمان باشند.
 
رودری مقابل فودن و بلینگام
پنج نبرد مهم فینال یورو ۲۰۲۴؛ رودری بهتر است یا فودن؟
ستاره‌های بزرگی که در خط میانی دو تیم بازی می‌کنند، به احتمال زیاد نقشی کلیدی در فینال بازی خواهند کرد.
 
ساوتگیت راهی پیدا کرده است که هر دو بازیکن برتر لالیگا و لیگ برتر، بلینگام و فیل فودن را همزمان در نقش هافبک هجومی بازی دهد.
 
این دو می‌توانند کلید باز کردن قفل خط دفاعی اسپانیا باشند. فودن در مقابل هلند فوق‌العاده بود، اما شانس گلزنی نداشت تا عملکرد درخشان خود را تکمیل کند. بلینگام هم با اینکه در لحظاتی مشکل داشت، اما قادر به ایجاد لحظات جادویی است.
 
مانع اصلی آن‌ها رودری، هافبک دفاعی منچستر سیتی، خواهد بود. رودری فقط یک بازی از ۷۹ بازی اخیر خود برای باشگاه و تیم ملی را باخته است. فودن به خوبی رودری را می‌شناسد و می‌داند چقدر خوب است، زیرا هر دو با هم در سیتی بازی می‌کنند و این نکته می‌تواند به ساوتگیت کمک کند تا بهتر رودری را مدیریت کند.
 
رودری در روزی به دنیا آمده است که اسپانیا مقابل انگلیس از یورو ۱۹۹۶ حذف شد.
 
او را به عنوان بهترین بازیکن جهان در پست خود می‌شناسند و همانطور که موتور محرک منچسترسیتی است، در تیم اسپانیا هم اینگونه است و از خط میانی بازی را به خوبی هدایت می‌کند. او پنج موقعیت گل ساخته، یک پاس گل داده و ۳۱ بار بازپس‌گیری موفق توپ در این جام داشته است.
 
یامال مقابل شاو
پنج نبرد مهم فینال یورو ۲۰۲۴؛ رودری بهتر است یا فودن؟
قبل از این تورنمنت، زمزمه‌هایی از ظهور ستاره‌ای برآمده از رده‌های پایه بارسلونا، لامین یامال، شنیده می‌شد.
 
در یورو ۲۰۲۴، نوجوانی که یک روز قبل از فینال هفده ساله شد، خود را در صحنه جهانی معرفی کرد و جوان‌ترین بازیکنی شد که در اولین بازی مسابقات یورو برای اسپانیا بازی کرده است.
 
گلزنی در مسابقه نیمه‌نهایی، او را جوان‌ترین گلزن در تاریخ یورو و جام جهانی کرد و رکورد پله را شکست. همچنین رکورد پله را به‌عنوان جوان‌ترین بازیکن حاضر در نیمه‌نهایی هر دو تورنمنت هم شکست.
 
یامال سه پاس گل داده و سیزده موقعیت ایجاد کرده است. او در سمت راست و نیکو ویلیامز در سمت چپ بازی‌های بسیار خوبی برای اسپانیا انجام داده‌اند.
 
اگر انگلیس بخواهد شانس پیروزی داشته باشد، باید با تهدید این دو بازیکن اسپانیا در جناح‌ها مقابله کند. کیران تریپیر در طول تورنمنت انتخاب اصلی ساوتگیت در سمت چپ خط دفاعی بود، اما پس از تعویض با شاو در بین دو نیمه‌ بازی نیمه‌نهایی مقابل هلند به دلیل مصدومیت، حضورش در مسابقه فینال قطعی نیست.
 
ساوتگیت هم پس از بازی تایید کرد که این یک تعویض احتیاطی بوده است. اما جانشین او، لوک شاو، هم پس از ورود به بازی نشان داد بسیار سرحال است و اصلاً شبیه بازیکنی که چهار ماه به دلیل مصدومیت دور از میدان بوده، نیست.
 
به عنوان تنها مدافع چپ انگلیس، شاو می‌تواند دیدار فینال را از ابتدا بازی کند و او که تنها دو دقیقه بعد از شروع فینال یورو ۲۰۲۰ مقابل ایتالیا گل زد، تجربه حضور در موقعیت‌های بزرگ را دارد.
 
کوکورلا مقابل ساکا
پنج نبرد مهم فینال یورو ۲۰۲۴؛ رودری بهتر است یا فودن؟
یورو ۲۰۲۴ هم برای مارک کوکورلا و هم برای بوکایو ساکا، فرصتی دوباره برای احیای نام خود بوده است. شش ماه پیش بود که کوکورلا، در پست مدافع چپ چلسی، توسط طرفداران هو می‌شد. او که با انتقالی ۶۳ میلیون پوندی از برایتون در سال ۲۰۲۲ آمده بود، نتوانسته بود تأثیرگذار باشد و انتظارات آنها را برآورده کند.
 
اما این بازیکن ۲۵ ساله یکی از عناصر اصلی چلسی در اواخر فصل و کسب سهمیه اروپایی شد. او این فرم خوب خود را در یورو ۲۰۲۴ هم ادامه داد و در پنج بازی از شش بازی اسپانیا از ابتدا بازی کرد. در حالی که قبل از تورنمنت، تنها چهار بازی ملی داشت.
 
او در طول این دوره، همکاری درخشانی با ویلیامز در سمت چپ اسپانیا داشته است.
 
برای ساکا هم، پس از دلشکستگی ناشی از دست دادن ضربه پنالتی در فینال یورو ۲۰۲۰ و بدرفتاری‌های نژادپرستانه‌ وحشتناکی که پس از آن با او شد، یورو ۲۰۲۴ فرصتی دوباره بود.
 
این بازیکن ۲۲ ساله که تهدیدی مداوم برای خط دفاعی حریفان بوده، پاداش خود را با گل زیبایش مقابل سوئیس در مرحله یک‌چهارم نهایی گرفت و ضربه پنالتی خود را هم گل کرد تا چهره خود را به طور کامل بازسازی و آن خاطرات بد را پاک کند.
 
اولمو مقابل رایس
پنج نبرد مهم فینال یورو ۲۰۲۴؛ رودری بهتر است یا فودن؟
دکلان رایس در تمام دقایق یورو ۲۰۲۴ برای انگلیس بازی کرده و بیشتر از هر بازیکن دیگری (۷۴/۹۱ کیلومتر) زمین را پوشش داده است.
 
این هافبک آرسنال بیش از ۳۰۰ لمس توپ داشته و ۲۳۶ پاس سالم تحت فشار داده است؛ بیشتر از هر بازیکن دیگری در این تورنمنت.
 
رایس همچنین هفت پاس خط شکن که یکی از آنها به یک شوت منجر شد، داده و از نظر دفاعی هم با ۴۱ بازپس‌گیری توپ، در صدر جدول همراه با ژول کنده از فرانسه قرار دارد.
 
رایس به دنبال تسلط بر میانه میدان خواهد بود تا این اجازه را به دنی اولمو، هافبک لایپزیگ، ندهد تا به سه گل زده خود در این تورنمنت اضافه کند. اولمو این تعداد گل را با وجود آنکه فقط در دو بازی از ابتدا حضور داشته، زده است.
 
اولمو همراه با چهار بازیکن دیگر، بهترین گلزنان این جام تا به امروز هستند. اما به دلیل دو پاس گل، صدرنشین جدول است.
 
در غیاب پدری که در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل آلمان مصدوم شد و کل تورنمنت را از دست داد، اولمو ۲۶ ساله بسیار خوب بازی کرده و علاقه باشگاه‌های بزرگ اروپایی به جذب او افزایش یافته است.
 
ویلیامز در مقابل واکر
پنج نبرد مهم فینال یورو ۲۰۲۴؛ رودری بهتر است یا فودن؟
سبک زیبای بازی اسپانیا در این تورنمنت تا حد زیادی مدیون بال‌های این تیم، یامال و ویلیامز، بوده است. بازیکن پست بال اتلتیک بیلبائو، ویلیامز ۲۱ ساله، با دریبل‌ها و توانایی هجومی‌اش در سمت چپ، بسیار تأثیرگذار نشان داده است. او و یامال دوستان نزدیک هم شده‌اند و هر دو پیش از فینال جشن تولد خود را جشن گرفته‌اند.
 
ساوتگیت قطعاً به مدافع قابل اعتماد خود، کایل واکر نگاه خواهد کرد تا از جشن پیروزی آنها در روز یکشنبه جلوگیری کند.
 
واکر با اینکه سیزده سال از ویلیامز بزرگتر است، اما یکی از معدود مدافعان سریع اروپا است که می‌تواند ادعا کند قادر به مقابله با سریع‌ترین مهاجمان حال حاضر فوتبال دنیا یعنی کیلیان امباپه فرانسوی و وینیسیوس جونیور برزیلی است.
 
مدافع منچستر سیتی، یکی از چهار بازیکن انگلیسی در این مسابقات بوده که در تمام دقایق بازی کرده‌ است. او عملکرد چشمگیری در نبردهای یک‌ در‌ مقابل یک دارد و می‌تواند از سرعت خود به خوبی استفاده کند تا در فینال مقابل ویلیامز جا نماند.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما