شناسهٔ خبر: 68167442 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اسماعیلی توانایی عبور از ساعی را دارد؛

خیرآبادی: راهبرد دبیر و دانش رنگرز جواب داد/ خدا را شکر لوپز خداحافظی کرد

تهران- ایرنا- مربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی با تمجید از عملکرد فرنگی‌کاران در پاریس گفت: این نتیجه یک برنامه و راهبرد بلند مدت است که می‌تواند الگویی برای ورزش ایران باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کسب چهار مدال از ۶ وزن کشتی فرنگی در آوردگاه بزرگ المپیک یکی از شاهکارهای گوش‌شکسته‌ها در قلب اروپا بود. شاگردان حسن رنگرز در این دوره از پیکارها ۲ طلا، یک نقره و یک برنز کسب کردند. سعید اسماعیلی و محمدهادی ساروی به مدال طلا رسیدند و علیرضا مهمدی هم نقره ضرب کرد. تک برنز کشتی فرنگی ایران را امین میرزازاده قهرمان وزن ۱۳۰ کیلوگرم به ارمغان آورد.

با این نتایج کشتی فرنگی ایران دومین نتیجه تاریخی خود را در ادوار المپیک ثبت کرد. پیش از این و در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن شاگردان محمد بنا با سه طلای حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی تاریخ‌سازی کرده بودند.

موفقیت کشتی فرنگی بهانه‌ای شد تا خبرنگار ایرنا پای سخنان جمشید خیرآبادی از مربیان کشتی فرنگی و رئیس هیات کشتی استان کردستان که سابقه سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان را دارد بنشینم.

وی در این گفت‌وگو ضمن تمجید از عملکرد علیرضا دبیر رئیس فدراسیون و حسن رنگرز سرمربی تیم کشتی فرنگی، نتایج تاریخی گوش شکسته‌های ایران را حاصل یک برنامه و راهبرد دقیق دانست.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانیم:

خیرآبادی: راهبرد دبیر و دانش رنگرز جواب داد/ خدا را شکر لوپز خداحافظی کرد

کشتی فرنگی ایران در پاریس تاریخ را تکرار کرد و بار دیگر نشان داد می‌تواند مدال‌ها را از دست کشورهای صاحب نام خارج کند، راز این موفقیت را در چه می‌بینید؟

این موفقیت بزرگ را به ورزش ایران و خانواده کشتی تبریک می‌گویم یک تبریک ویژه نیز خدمت علیرضا دبیر رئیس فدراسیون، کادر فنی و تیم مدیریت کشتی ایران دارم. نتایج بسیار خوب و عالی بود و فرنگی‌کاران برای ایران عزیز افتخار آفریدند. درست است که از لحاظ مرغوبیت مدال در المپیک لندن نتیجه بهتری گرفتیم اما در این دوره نیز بیشترین مدال را کسب کردیم. این اتفاق یک روزه به وجود نیامده بلکه حاصل یک استراتژی بلند مدت است.

این استراتژی از چه زمانی شروع شد و به کجا ختم خواهد شد؟

برای موفقیت در یک رشته گروه‌های مختلفی نقش دارند و نباید نقش آنان را کمرنگ کنیم اما واقعیت این است که در سال‌های اخیر گوش‌شکسته‌های ایرانی چیزی کم نداشتند و در بهترین کمپ کشتی تمرین کردند و شرایط برای آنان فراهم بود و این موفقیت نیز بخشی از برون‌داد این برنامه‌ها است. این ابتدای راه است و هدف اصلی فدراسیون بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس است و امیدوارم در دور بعد بازی‌ها بهترین نتیجه ممکن برای ورزش اول ایران رقم بخورد.

یعنی باور دارید با این روش می‌توانیم در لس‌آنجلس تاریخ‌سازی کنیم؟

تاریخ‌سازی بدون برنامه میسر نیست اگر امروز کشتی فرنگی در پاریس عملکرد بی‌نظیری داشته نتیجه چندین سال برنامه است. از زمان بازگشت تیم‌ها از پاریس باید برای المپیک ۲۰۲۸ برنامه داشت، نمی‌توانیم ورزشکاران را به حال خود رها کنیم و یک سال قبل المپیک دنبال سهمیه باشیم. اگر ورزش ایران دنبال موفقیت است باید کشتی را الگو قرار دهد. تکواندو نیز در این دوره عملکرد تاریخی داشت.

خیرآبادی: راهبرد دبیر و دانش رنگرز جواب داد/ خدا را شکر لوپز خداحافظی کرد

یعنی شما باور دارید غیبت روس‌ها تاثیری در این نتیجه نداشت؟

روس‌ها همیشه در کشتی مدعی هستند و حضور آنان سطح رقابت‌ها را بالا خواهد برد اما فرنگی‌کاران ایران فوق‌العاده کار کردند و شاید اگر داور کمی با امین کاویانی‌نژاد مهربان بود ما پنج مدال را از ۶ وزن کسب می‌کردیم. غیبت روس‌ها در المپیک موجب نمی‌شود تا کار بزرگ بچه‌ها را کوچک قلمداد کنیم. این نتیجه یک افتخار بزرگ برای ورزش ایران است. روس‌ها و بلاروسی‌ها کشتی‌گیران خوبی دارند و می‌توانستند سطح مسابقات را زیباتر از این کنند. البته برای موفقیت در لس‌آنجلس نباید در باد نتایج پاریس بخوابیم چون با این تفکر ممکن است نتوانیم این چهار مدال را در المپیک بعدی تکرار کنیم.

در این موفقیت مدیریت فدراسیون و کادر فنی نقش بی‌بدیلی داشتند مربیان سازنده کجای این اتفاق تاریخی قرار دارند؟

مربیان پایه و استعدادیاب‌های ما قهرمانان بی‌نام و نشانی هستند که در تمام شهرها فعالیت دارند. من سال‌ها به عنوان مربی در کنار تیم ملی بودم اما باید بگویم گام اول موفقیت یک ورزشکار از سوی مربی سازنده برداشته می‌شود. این مربیان در همه شهرها حضور دارند و حاصل تلاش آنها نیز امثال سعید اسماعیلی و امین میرزازاده است. در آمل نیز مربی بزرگی مانند حسن حسین‌زاده فعالیت دارد که ۲ قهرمان المپیک را معرفی کرده است. کمیته ملی المپیک و فدراسیون باید زحمات این عزیزان را ببینند.

خیرآبادی: راهبرد دبیر و دانش رنگرز جواب داد/ خدا را شکر لوپز خداحافظی کرد

یعنی بخشی از پاداش نیز به مربی سازنده برسد؟

من سال‌ها در جمهوری آذربایجان مربیگری کردم و دیدم که آنان چگونه کار مربیان پایه را می‌بینند. ۲۵ درصد پاداشی که برای ورزشکاران بود به مربیان پایه نیز پرداخت می‌شد. من به عنوان کسی که سال‌ها مربی بودم پیشنهاد می‌کنم بخشی از پاداش مدالی‌ به مربیان سازنده داده شود. اگر این کار را انجام بدهیم انگیزه سایر مربیان زیاد خواهد شد.

برگردیم به کشتی‌ها و مبارزات وزن ۶۰ کیلوگرم، عملکرد محسن‌نژاد را چگونه دیدید؟

محسن‌نژاد در کشتی جوانان و امیدها شاگرد خودم بوده و یکی از بهترین ۶۰ کیلوهای ایران است اما روند تحول در کشتی را به خوبی طی نکرده و در یک مقطع مانده است. او با قرعه سختی مواجه شد اما واقعیت این بود که این کشتی‌گیر اگر می‌خواهد مدال خوشرنگ جهانی و المپیک داشته باشد باید یک تکانی به خودش بدهد. او یک ورزشکار با اخلاق و کشتی‌گیر خوبی است اما نیاز به یک دگردیسی در کشتی دارد.

و تصمیم بزرگ حسن رنگرز که جهان کشتی را شگفت‌زده کرد.

مردان بزرگ همیشه تصمیم‌های بزرگ خواهند گرفت. انتخاب سعید اسماعیلی هم یکی از این تصمیمات بود که توسط حسن رنگرز گرفته شد. انتخاب اسماعیلی من را یاد تصمیم بزرگ محمد بنا انداخت، جایی که حسن رنگرز قهرمان جهان بود اما حمید سوریان را انتخاب کرد و در نهایت نتیجه آن نیز هفت مدال طلای جهان و المپیک شد. اسماعیلی اکنون به جهان معرفی شده و با توجه به سن و سالی که دارد می‌تواند یک سرمایه بزرگ برای کشتی ایران باشد.

یعنی می‌تواند بسیاری از خط تیره‌های کشتی ایران را در المپیک پاک کند؟

اسماعیلی نتیجه یک انتخاب فکورانه است و می‌تواند سال‌ها افتخارآفرینی کند. وی توانایی این را دارد که حتی از رکورد هادی ساعی نیز عبور کند و از قهرمان تکواندوی ایران مدال طلا بیشتر بگیرد. باید این جوان کشتی را مدیریت و در بهترین شرایط قرار دهیم؛ او بزرگان کشتی جهان را مغلوب کرده و ظرفیت افتخارآفرینی بیشتری دارد.

غلبه وی بر اورتا سانچز کوبایی با واکنش هیجانی رنگرز همراه شد این واکنش طبیعی است؟

حسن یک تصمیم شجاعانه گرفت که در المپیک نتیجه داد. بعد از پیروزی سعید برابر سانچز کوبایی رنگرز پنج دقیقه گریه کرد که نشان می‌دهد او از تصمیم خود بسیار خوشحال و هیجانی بود. این تصمیم شجاعت زیادی را می‌خواست که رنگرز آن را انجام داد.

خیرآبادی: راهبرد دبیر و دانش رنگرز جواب داد/ خدا را شکر لوپز خداحافظی کرد

امین کاویانی‌نژاد را چگونه دیدید؟

من همیشه گفتم که ۷۷ شلوغ‌ترین و پر مدعی‌ترین وزن دنیا است. ما سال‌های سال در این وزن یک سرمایه بزرگ به نام محمدعلی گرایی داشتیم او افتخارات زیادی کسب کرد و اکنون نیز باید به دنبال جانشین برای وی باشیم. نفرات خوبی داریم و می‌توانند در آینده برای ما مدال کسب کنند. قرعه کاویانی‌نژاد هم سخت بود و هم داوران با او مهربان نبودند اما در کل وزن ۷۷ کیلوگرم یک وزن شلوغ به شمار می‌رود و باید ملی‌پوشان ما در بهترین فرم باشند.

نقره مهمدی نیز از مدال های بود که به دوست‌داران کشتی چسبید.

تغییر وزن علیرضا مهمدی از مهمترین تصمیمات کشتی ایران بود. او اکنون یک جوان مدعی در وزن المپیکی است و در پاریس نیز بسیار خوب نتیجه گرفت. ملک‌محمد بویری برای این کشتی‌گیر بسیار زحمت کشید و نتیجه این زحمات نیز امروز مشخص است. او مانند یک فرنگی‌کار باتجربه در میدان حضور پیدا کرد و توانست مدال نقره را برای کاروان ایران به ارمغان آورد.

ساروی، الکسانیان را برد و طلایی شد نظر شما درباره کشتی او چیست؟

ساروی یک پهلوان به تمام معنا است که برای رسیدن به این مدال زحمت کشید. او اکنون در کنار قاسم رضایی مردان ۲ مداله کشتی فرنگی ایران هستند. اگر بخواهم یک جمله در وصف ساروی بگویم باید گفت که ساروی در بهترین زمان و بهترین مکان ممکن الکسانیان را شکست داد. اگر این شکست در مسابقات جهانی یا رنکینگ‌ها بود زیاد جالب نبود اما شکست غول ارمنی و کسب مدال طلا بهترین نتیجه ممکن برای قهرمان آملی است. باید به حسین‌زاده مربی سازنده این ورزشکار نیز تبریک بگویم.

و امین که مرام پهلوانی را در پاریس معنا کرد.

من زمانی که در جمهوری آذربایجان بودم چند اردو مشترک را با تیم کوبا داشتیم. میخائین لوپز یک استثنا در جهان کشتی است و باید خدا را شکر کنیم که از کشتی رفت. موی دماغ تمام کشتی‌گیران وزن ۱۳۰ کیلوگرم بود. اکنون ما سه فرنگی‌کار بسیار خوب در این وزن داریم. امین میرزازاده، علی‌اکبر یوسفی و فردین هدایتی نخبگان این وزن هستند و باید بگویم که مدال جهانی از دل انتخابی ما بیرون خواهد آمد. لوپز رفت و رضا کایالپ نیز محروم است لذا فرصت بسیاری خوبی برای میرزازاده است تا بتواند شمار مدال‌های خود را افزایش دهد.

خیرآبادی: راهبرد دبیر و دانش رنگرز جواب داد/ خدا را شکر لوپز خداحافظی کرد

صباح شریعتی روی دوش ایرانی‌ها با دنیای قهرمانی وداع کرد. نظر شما در خصوص حرکت میرزازاده و کادر فنی چه هست؟

پهلوانی و منش جوانمردی یکی از مهمترین بارزه‌های ایرانیان است و شاید در کشورهای دیگر معنا نداشته باشد. در پاریس امین، حسن رنگرز و طالب نعمت‌پور رسم پهلوانی را در خصوص صباح شریعتی به جا آوردند و نشان دادند که ایرانی هر جایی که باشد برای هموطن خود سنگ تمام می‌گذارد.

در کشتی ما کار فرهنگی نیز به خوبی انجام می‌شود و این شاید بخشی از نتیجه آن کارها باشد؟

کشتی با فرهنگ و ارزش‌های ما گره خورده و این رفتار نیز بخشی از مرام پهلوانی بود. بله علیرضا دبیر در کشتی ایران توسعه همه جانبه را در دستور کار قرار داده و حتی روی کارهای فرهنگی نیز تمرکز دارد. توسعه در نظر دبیر تک بعدی نیست بلکه هم شامل زیرساخت‌ها و هم در بخشی فرهنگی رخ داده است. در بخش ورزشی نیز نتیجه آن برای همگان قابل مشاهده است.

عملکرد دبیر را در فدراسیون کشتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من در چند سال گذشته با فدراسیون‌های زیادی در پست‌های مختلف کار کردم اما باید اعتراف کنم دبیر در مدیریت ورزش ایران یک استثنا است. من سال‌هاست در کشتی هستم اما مدیری مانند او ندیدم. دبیر خود به تمام جزئیات نظارت دارد. شما نگاه کنید در پنج سال گذشته چه اتفاقی در کمپ و فدراسیون کشتی رخ داده و با چه هزینه‌ای این ساخت و سازها انجام شده. ما باید از مدیریت او الگو بگیریم. ورزشگاه آزادی نماد ورزش ایران الان چه وضعیتی دارد؟ ما قول می‌دهم که اگر این ورزشگاه را هم به دبیر بدهند در کمترین زمان به بهترین شکل آن را تحویل مردم خواهد داد.

دبیر یک کار بزرگ دیگر انجام داد و اسکان ستارگان کشتی در خارج از دهکده بود.

دبیر مدیری جهان دیده است و از مشکلات دهکده به خوبی آگاه است. او برای اسکان ورزشکاران به کمیته ملی المپیک هزینه تحمیل نکرد. بعد از ورود ورزشکاران کشورهای مختلف به پاریس مشخص شد تصمیم دبیر درست بوده اما برخی در داخل علیه وی موضع‌گیری کردند. حتی یک مجری سرشناس تلویزیون آن را مغایر اصول ده‌گانه المپیک دانست. من یک سوال از آقای مجری دارم. اگر اصول ۱۰ گانه المپیک رعایت می‌شد و ما مدال نمی‌گرفتیم الان مردم اینگونه خوشحال بودند؟

خیرآبادی: راهبرد دبیر و دانش رنگرز جواب داد/ خدا را شکر لوپز خداحافظی کرد

نظر شما