شناسهٔ خبر: 67658754 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جماران

فینال یورو ۲۰۲۴| اسپانیا پرافتخارترین تیم تاریخ یا رنگ واقعیت بر آرزوی دیرینه انگلیس؟

فینال یورو ۲۰۲۴ یکشنبه شب بین تیم ملی اسپانیا و انگلیس برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ فرشته مقدم: یورو ۲۰۲۴ با برگزاری دیدار اسپانیا و انگلیس یکشنبه شب به پایان می رسد. دو تیم از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه المپیک برلین برابر هم قرار می گیرند و لاروخا برای چهارمین قهرمانی اش در تاریخ این رقابت ها تلاش خواهد کرد. انگلیس هم که تاکنون قهرمانی در یورو را تجربه نکرده به دنبال شکستن این طلسم است. اسپانیا و انگلیس شانس برابری برای فتح جام دارند به همین خاطر ممکن است جزئیات سرنوشت تیم قهرمان را مشخص کند. 

دو تیم در شرایط متفاوتی خود را به فینال رساندند. اسپانیا هر شش بازی خود را تا این مرحله با پیروزی تمام کرد تا نخستین تیم در تاریخ این رقابت ها باشد که چنین رکوردی ثبت می کند. لاروخا در گروه مرگ قرار داشت و در بازی اول در ۴۵ دقیقه نخست کرواسی را با سه گل شکست داد. اسپانیا در ادامه ایتالیا را یک بر صفر مغلوب کرد و با نتیجه مشابه برابر آلبانی پیروز شد. تیم لوییس دلا فوئنته در یک هشتم نهایی ۴ بر یک گرجستان را شکست داد.

در مرحله بعد در وقت های اضافه توانست ۲ بر یک برابر آلمان پیروز شود و میزبان بازی ها را حذف کند. اسپانیا در نیمه نهایی فرانسه را با نتیجه مشابه شکست داد تا در کمال شایستگی به فینال راه یابد. لاروخا در میان تیم های حاضر بهترین نمایش را داشت. همانطور که ژوزه مورینیو گفت اسپانیا با بازی های درخشانش همه را شگفت زده کرد. تیم یکدست دلا فوئنته در مرحله گروهی گلی دریافت نکرد و در مجموع ۱۳ گل به ثمر رساند‌. 

یورو ۲۰۲۴

انگلیس به عنوان گرانترین و پرستاره ترین تیم یورو ۲۰۲۴ را شروع کرد اما بازی های ناامید کننده ای را به نمایش گذاشت. سه شیر در نخستین دیدار صربستان را یک بر صفر شکست دادند، سپس برابر دانمارک به تساوی یک - یک دست یافتند و در آخرین بازی مرحله گروهی مقابل اسلوونی بدون گل متوقف شدند. انگلیس که در خط حمله از ستاره هایی همچون هری کین، بوکایو ساکا، فیل فودن و جود بلینگام بهره می برد در این مرحله تنها دو گل به ثمر رساند. 

تیم گرت ساوت گیت بازی های کسل کننده ای به نمایش گذاشت و با وجود صعود به عنوان تیم نخست، رسانه ها به شدت از این تیم انتقاد کردند. انگلیس در یک هشتم نهایی به سختی توانست اسلواکی را شکست دهد و در وقت های اضافه گل پیروزی را به ثمر رساند. برابر سوییس پس از تساوی یک -یک در ضربات پنالتی پیروز شد. در نهایت مقابل هلند در یک بازی جنجالی توانست در آخرین دقایق بازی به لطف گل واتکینز ۲ بر یک پیروز و راهی فینال شود. 

اسپانیا پیش از این چهار فینال را در تاریخ یورو تجربه کرده بود که سه پیروزی و یک شکست را به نام خود ثبت کرد. در نخستین دیدار نهایی در سال ۱۹۶۴ توانست ۲ بر یک شوروی را شکست دهد. در سال ۱۹۸۴ با دو گل مغلوب فرانسه شد. دوران طلایی اسپانیا با قهرمانی در سال ۲۰۰۸ و شکست یک بر صفر آلمان شروع شد و سپس این تیم چهار سال بعد با چهار گل ایتالیا را شکست داد و از عنوانش دفاع کرد. انگلیس تنها یک بار به فینال راه یافته است که در دوره پیش اتفاق افتاد و پس از تساوی یک - یک در ضربات پنالتی مغلوب ایتالیا شد. 

یورو ۲۰۲۴

انگلیس و اسپانیا تاکنون ۲۷ بار برابر هم قرار گرفتند که سهم سه شیر ۱۳ برد و لاروخا ۱۰ برد بوده است. همچنین چهار بازی با مساوی تمام شده است. در یورو این دو تیم دو بار برابر هم قرار گرفتند که باز هم برتری با انگلیس است. در سال ۱۹۹۶ در مرحله یک چهارم نهایی بازی با نتیجه بدون گل تمام شد و سه شیر توانست در ضربات پنالتی پیروز شود. در سال ۱۹۸۰ در مرحله گروهی انگلیس ۲ بر یک اسپانیا را شکست داد. لاروخا تا به حال در یورو نتوانسته است انگلیس را شکست بدهد. 

انگلیس بازیکنان برجسته ای دارد اما ستاره هایش در این جام کم فروغ بودند. بلینگام یکی از بازیکنانی بود که تصور می شد یکی از بهترین های یورو باشد اما او در اغلب دیدارها در حد انتظار ظاهر نشد. تنها دو گل مهم در دیدار برابر صربستان و اسلواکی به ثمر رساند. در اسپانیا در خط میانی رودری و فابیان روییس بازی های خیلی خوبی به نمایش گذاشتند اما نام لامینه یامال بر سر زبان ها افتاد. مهاجم جوان اسپانیایی که دیروز ۱۷ ساله شد سه پاس گل داده است و برابر فرانسه گل زیبایی به ثمر رساند که موجب شد جایزه بهترین بازیکن بازی را کسب کند. 

دیدار نهایی تنها رقابت برای فتح جام نیست؛ هری کین و دنی اولمو برای کسب جایزه بهترین گلزن یورو ۲۰۲۴ تلاش خواهند کرد. هر دو بازیکن تاکنون سه گل به ثمر رسانده اند و تنها یک گل می تواند آن ها را به این جایزه برساند. در صورتی که هیچ یک موفق به گلزنی نشوند جایزه بهترین گلزن میان شش بازیکن تقسیم خواهد شد (جمال موسیالا، کودی خاکپو، ایوان اسکرانز و میکائوتادزه هم سه گل به ثمر رساندند). یوفا چند روز پیش اعلام کرد تنها گل ملاک است و پاس گل نقشی در برتری جایگاه بازیکن نخواهد داشت. 

یورو ۲۰۲۴

دلا فوئنته پس از جام جهانی ۲۰۲۲ به عنوان جانشین لوییس انریکه هدایت تیم ملی اسپانیا را بر عهده گرفت. او چند قهرمانی را با تیم های پایه اسپانیا در رقابت های مختلف کسب کرده بود و توانست لاروخا را در سال ۲۰۲۳ قهرمان لیگ ملت ها کند. سرمربی اسپانیایی اکنون به دنبال دومین جام خود با لاروخا است. از نظر اغلب کارشناسان تیم دلا فوئنته شایسته قهرمانی است اما تاریخ نشان داده است همیشه بهترین تیم جام، قهرمان نمی شود. دلا فوئنته می داند برای فتح یورو باید بازیکنانش بهترین عملکرد را در فینال داشته باشند. 

ساوت گیت از سال ۲۰۱۶ هدایت تیم ملی انگلیس را بر عهده گرفت و با وجود اینکه در سال های اخیر تیم پر ستاره ای داشت اما هرگز نتوانست جامی فتح کند. بهترین عملکرد تیم ساوت گیت در یورو ۲۰۲۰ رقم خورد که توانست به فینال برسد و نایب قهرمان شود. در حالی که تصور می شد این آخرین تورنمنت ساوت گیت با انگلیس باشد اعلام شد فدراسیون فوتبال این کشور می خواهد پیشنهاد تمدید قرارداد بدهد. سرمربی انگلیسی تنها می خواهد جام قهرمانی را بالای سر ببرد برایش اهمیتی ندارد که حتی به عنوان بدترین تیم جام به این افتخار دست یابد. 

نظر شما