شناسهٔ خبر: 67671703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

واکنش رهبران جهان به سوقصد به دونالد ترامپ

رؤسای جمهور و نخست وزیران در سراسر جهان حمایت خود را از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده ابراز کرده و علیه خشونت سیاسی پس از سوء قصد علیه نامزد جمهوری خواه در یک گردهمایی تبلیغاتی در پنسیلوانیا صحبت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، رؤسای جمهور و نخست وزیران در سراسر جهان حمایت خود را از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده ابراز کرده و علیه خشونت سیاسی پس از سوء قصد علیه نامزد جمهوری خواه در یک گردهمایی تبلیغاتی در پنسیلوانیا صحبت کردند. به گزارش الجزیره،  تیراندازی روز شنبه به وقت محلی،  گوش راست دونالد ترامپ را سوراخ کرد و یکی از تماشاگران را کشت. دو تماشاگر دیگر به شدت مجروح شدند. به گفته اف بی ای، مهاجم مظنون به ضرب گلوله کشته شده است.

آلبانی

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت  که دیدن تیراندازی به ترامپ در حین سخنرانی در یک گردهمایی و شنیدن مرگ یکی از شرکت‌کنندگان، ناراحت کننده است. او گفت: «این یک تراژدی برای جهان دموکراتیک است.

آرژانتین

رئیس جمهور خاویر مایلی، چپ بین المللی را مسئول آنچه که او آن را "تلاش بزدلانه ترور" خواند، مقصر دانست. این رئیس جمهور پوپولیست گفت: «در وحشت از دست دادن قدرت در صندوق های رای، آنها به تروریسم متوسل می شوند تا برنامه عقب مانده و مستبد خود را تحمیل کنند.»

استرالیا

نخست‌وزیر آنتونی آلبانیز، تیراندازی به ترامپ را «نگران‌کننده » توصیف کرد و از اینکه ترامپ در امان است، ابراز آرامش کرد. وی افزود: در روند دموکراتیک جایی برای خشونت وجود ندارد.

اتریش

صدراعظم اتریش در شبکه اجتماعی ایکس گفت که از این تلاش برای ترور ترامپ وحشت زده شده است: خشونت سیاسی در جامعه ما جایی ندارد.  افکار من با همه قربانیان این حمله است.

برزیل

رئیس جمهور  لولا داسیلوا گفت این تیراندازی باید توسط همه مدافعان دموکراسی و گفتگوی سیاسی به شدت محکوم شود. آنچه امروز دیدیم غیرقابل قبول است. 

کانادا

نخست وزیر جاستین ترودو گفت که از این تیراندازی ناخوشنود است. خشونت سیاسی هرگز قابل قبول نیست. قلب من با رئیس جمهور سابق ترامپ، شرکت کنندگان در این مراسم و همه آمریکایی ها است.

شیلی

رئیس جمهور این تیراندازی را محکوم کرده و با غیرقابل قبول خواندن آن گفت: خشونت تهدیدی برای دموکراسی ها است و زندگی مشترک ما را تضعیف می کند. همه ما باید آن را رد کنیم.

چین

به گفته سخنگوی چین، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در پی این سوءقصد به ترامپ «شفقت و همدردی» خود را با او ابراز کرده است.  سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت: چین از نزدیک وضعیت تیراندازی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را دنبال می‌کند.

السالوادور

کاخ ریاست جمهوری السالوادور اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور تلاش برای ترور را محکوم کرد. دفتر رئیس جمهور در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در  شبکه ایکس گفت: در یک دموکراسی جایی برای خشونت وجود ندارد.

استونی

کاجا کالاس، نخست وزیر استونی در پستی در شبکه ایکس  نوشت که از تیراندازی شوکه شده است و قلب او   با قربانیان است. او نوشت: خشونت سیاسی به هر شکلی که باشد توجیهی ندارد.

اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از خبر این حمله شوکه شده است. او در شبکه ایکس نوشت: یک بار دیگر شاهد اعمال خشونت غیرقابل قبول علیه نمایندگان سیاسی هستیم.

فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با آرزوی بهبودی سریع برای دونالد ترامپ، ترور رئیس‌جمهور سابق آمریکا را یک تراژدی خواند. این یک تراژدی برای دموکراسی های ما است. مکرون در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: فرانسه در شوک و خشم مردم آمریکا شریک است.

مجارستان

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور گفت که «فکر» او «در این ساعات تاریک» با ترامپ بود.

هندوستان

نخست وزیر نارندرا مودی گفت که عمیقاً از حمله به دوستم نگران هستم.  وی افزود: این حادثه را به شدت محکوم می کنیم. خشونت در سیاست و دموکراسی جایی ندارد. برایش آرزوی بهبودی عاجل دارم.  فکر و دعای ما با خانواده قربانیان، مجروحان و مردم آمریکا است.

عراق

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، این حمله را به شدت محکوم کرد و گفت که قلب و فکر او با قربانیان این اقدام بی‌معنای تروریستی است.

رژیم صهیونیستی

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو گفت که او و همسرش سارا  از حمله آشکار به رئیس جمهور ترامپ شوکه شده اند: ما برای سلامتی و بهبودی سریع او دعا می کنیم.

ایتالیا

نخست وزیر جورجیا ملونی گفت که با نگرانی تحولات پنسیلوانیا را دنبال می کند و برای ترامپ آرزوی بهبودی سریع کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که «در ماه‌های پیش روی کارزار انتخاباتی در امریکا، گفتگو و مسئولیت بر نفرت و خشونت غالب شود.

ژاپن

نخست وزیر فومیو کیشیدا نیز علیه حملات سیاسی موضع گرفته و در شبکه ایکس نوشت:  ما باید در برابر هر نوع خشونتی که دموکراسی را به چالش می کشد، محکم بایستیم. من برای بهبودی سریع رئیس جمهور ترامپ دعا می کنم.

ناتو

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با تاکید بر اینکه متحدان برای دفاع از آزادی و ارزش‌های ما در کنار یکدیگر ایستاده‌اند، گفت که از سوءقصد به ترامپ شوکه شده است. برای او آرزوی بهبودی دارم و فکر من با کسانی است که آسیب دیده اند. من این حمله را محکوم می کنم. خشونت سیاسی در دموکراسی های ما جایی ندارد. متحدان ناتو برای دفاع از آزادی و ارزش‌های ما با هم می‌ایستند.

نیوزلند

نخست وزیر کریستوفر لوکسون گفت که از حمله به ترامپ شوکه شده است. او در ایکس نوشت: هیچ کشوری نباید با چنین خشونت سیاسی مواجه شود.

فیلیپین

رئیس جمهور اعلام کرد که از شنیدن اینکه ترامپ پس از سوء قصد علیه وی در امان است، بسیار خوشحال است. ما همراه با همه مردم دموکراسی دوست در سراسر جهان، همه اشکال خشونت سیاسی را محکوم می کنیم.

لهستان

رئیس جمهور اعلام کرد که این سوءقصد نه تنها برای آمریکا، بلکه برای کل جهان آزاد و دموکراتیک یک لحظه شوک بود. او در شبکه ایکس نوشت خدا را برای زنده ماندن ترامپ شکر می کند  و ابراز امیدواری کرد که او به زودی تمام توان خود را بازیابد.

سوئد

اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد گفت که کشورش حمله وحشتناک را محکوم می کند و افکار او با قربانیان و خانواده های آنها است.

کره جنوبی

رئیس جمهور کره جنوبی در شبکه ایکس نوشت که از «عمل شنیع» خشونت سیاسی وحشت زده شده است. او افزود  مردم کره در همبستگی با آمریکایی ها ایستاده اند.

اسلواکی

رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، که خود در ماه مه از یک سوء قصد جان سالم به در برد، در یک پست فیس بوک این تیراندازی را محکوم کرد. او شباهت های مستقیمی بین این دو واقعه ترسیم کرد و گفت که حمله به ترامپ نتیجه کارزار مخالفان سیاسی او بوده است.

تایوان

رئیس جمهور  گفت ترامپ را دعا می کند و برای رئیس جمهور سابق آرزوی بهبودی سریع کرد. او نوشت: خشونت سیاسی به هر شکلی که باشد هرگز در دموکراسی های ما قابل قبول نیست. من صمیمانه به قربانیان آسیب دیده از این حمله تسلیت می گویم.

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، سوءقصد به جان ترامپ را محکوم کرد و آرزوهای خوب خود را برای ترامپ، خانواده و حامیانش ابراز کرد. او گفت که معتقد است تحقیقات در مورد این حمله به طور موثر انجام خواهد شد تا انتخابات پیش رو در امریکا تحت تاثیر قرار  نگیرد.

انگلستان

نخست‌وزیر بریتانیا روز یکشنبه گفت که از صحنه‌های تکان‌دهنده در این کمپین انتخاباتی وحشت زده شده و بهترین آرزوها را برای ترامپ ارائه کرده است. او نوشت: خشونت سیاسی به هر شکلی در جوامع ما جایی ندارد و قلب و ذهن  من با همه قربانیان این حمله است.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما