شناسهٔ خبر: 67669423 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

رشد خشونت سیاسی با ترور ترامپ

رویترز نوشت: در کشور ناآرام کنونی، تلاش برای ترور رئیس جمهوری سابق، حامیان وی را نگران وکارزارهای انتخاباتی حزب دموکرات را متوقف کرده و نگرانی ها را درباره تشدید خشونت سیاسی در آستانه رقابت های انتخاباتی ماه نوامبر (آبان) برانگیخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این خبرگزاری افزود: متحدان جمهوریخواه ترامپ به دنبال حمله روز شنبه، وی را قهرمان توصیف کردند. ظاهرا ترامپ بعد از این ترور نافرجام، با گوشی خونین و در حالی که مشت خود را بالا برده بود فریاد می زد: «مبارزه»، «مبارزه».

این رسانه افزود: در حالی که ترامپ از زبان خشونت آمیز استفاده کرده است حامیان، مشاوران و متحدانش اکنون جو بایدن را به خشونت متهم می کنند و می گویند آنها از نامزد جمهوریخواهان، اهریمنی ساخته اند که به تلاش برای ترور وی منجر شد.

جی دی ونس سناتور آمریکایی از اوهایو و نامزد رقیب ترامپ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وعده اصلی کارزار بایدن این است که دونالد ترامپ به عنوان فردی فاشیست و مستبد باید به هر قیمتی شده متوقف شود. این لفاظی به تلاش برای ترور ترامپ منجر شد.

بایدن در تلاش برای آرام کردن اوضاع، حمله به ترامپ را محکوم کرد و مدعی شد خشونت سیاسی در آمریکایی جایی ندارد.

هنوز انگیزه فرد تیرانداز مشخص نیست. فرد مظنون، جوانی ۲۰ ساله است که نام او در فهرست رای دهندگان حزب جمهوریخواه ثبت شده است اما او قبلا ۱۵ دلار کمک به کمیته اقدام سیاسی به نفع سیاستمداران دموکرات و چپ گرا کمک کرده بود.

ایلان ماسک و بیل آکمن دو نفر از میلیاردرهای آمریکایی، بلافاصله بعد از این حمله از ترامپ حمایت کردند.

کریس لاسیویتا مدیر مشترک کارزار انتخاباتی ترامپ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: سالها و همین امروز هم، فعالان چپ گرا، کمک کنندگان به حزب دموکرات حتی بایدن اظهارات و توصیفات زننده ای درباره تیراندازی به ترامپ مطرح کرده اند...اکنون وقت آن رسیده که آنها پاسخگو باشند... د. بهترین راه برای پاسخگو دانستن آنها از طریق صندوق های رای است.

وی به اظهارات اخیر بایدن اشاره داشت که از حامیانش خواسته بود به جای انتقاد از عملکرد وی، بر حمله به ترامپ متمرکز شوند.

سابقه خشونت سیاسی در آمریکا

آمریکا از دهه ۱۹۷۰ میلادی با بزرگترین و پایدارترین افزایش خشونت سیاسی مواجه بوده است. از بین ۱۴ حمله سیاسی مرگبار، که از زمان حمله هواداران ترامپ به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد و تدارک دهندگان و مظنونان آن به وضوع دارای گرایشات سیاسی بودند، ۱۳ مورد ترور از سوی راستگراها و یک مورد از طرف چپ ها انجام شده است.

ترامپ به رغم سابقه دولتی خود به عنوان رئیس جمهوری سابق، به عنوان یک شورشی بیگانه در رقابت های انتخاباتی حاضر شده و از مدتها پیش، از این که هدف «دولت عمیق» فدرال بوده و دولت بایدن مانع از دستیابی او به قدرت شده اند، شاکی بوده است.

ترامپ از لفاظی های خشونت آمیز، تحقیرآمیز و حتی آخرالزمانی استفاده کرده و هشدار داده اگر انتخاب نشود «حمام خون» بر پا خواهد کرد. او می گوید مهاجران غیرقانونی «کشور ما را مسموم کرده اند»؛ اظهاراتی که حتی جمهوریخواهان را آشفته کرده است.

براد بانون استراتژیست (کارشناس علوم راهبردی) دموکرات گفت: تیراندازی اخیر می تواند از نظر سیاسی به نفع ترامپ تمام شود زیرا درراستای روایت های تبلیغاتی او درباره خارج شدن کشور از مسیر اصلی اش است.

بسیاری از رای دهندگان در آمریکا، اکنون از بایدن و ترامپ ناراضی هستند. آشفتگی ها درباره نامزدهای انتخاباتی در آمریکا می تواند این احساس را در بین رای دهندگان برانگیزد که مشکلات کشور حل شدنی نیستند و شکاف بین احزاب پر نمی شود.

استیو اسکالیس عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که خود در سال ۲۰۱۷ مورد حمله یک تیرانداز قرار گرفت، به فاکس نیوز گفت لفاظی های انتخاباتی خشونت آمیز باید متوقف شوند.

در جریان تجمع انتخاباتی عصر روز شنبه، فردی ۲۰ ساله به نام توماس متیو کروکس از فاصله ده ها متری از تفنگ نیمه خودکار خود چندین گلوله به سمت ترامپ شلیک کرد که یکی از آنها به گوش او و سه گلوله دیگر به حاضران اصابت کردند. در جریان این واقعه، دو تن از جمله فرد تیرانداز کشته و دو تن دیگر مجروح شدند.

ترامپ پس از مداوا در یکی از مراکز درمانی، مرخص شده و پنسیلوانیا را ترک کرده است.

نظر شما