شناسهٔ خبر: 67666335 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی اردبیل خبر داد؛

تشدید نظارت دامپزشکی اردبیل بر ذبح دام در تاسوعا و عاشورا

اردبیل- مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و با توجه به ذبح دام در مسیر دستجات عزاداری، طرح نظارت بهداشتی بر لاشه دام‌های قربانی و نذری تشدید می‌شود.

صاحب‌خبر -

مهدی فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و با توجه به ذبح دام در جلو و مسیر دستجات عزاداری و هیأت‌های مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و بقاع متبرکه طرح نظارت بهداشتی و شرعی بر لاشه دام‌های قربانی و نذری با ساماندهی ۲۶ اکیپ ثابت و سیار در قالب ۳۹ پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت و ۱۰ روحانی ناظر ذبح شرعی در این ایام اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت وظایف دامپزشکی برای ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه و تأمین فرآورده‌های خام دامی سالم و بهداشتی این اداره کل با تعامل و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان از جمله ائمه جمعه و جماعات، استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و… تمهیداتی را برای این مهم در نظر گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: آماده‌باش اداره کل دامپزشکی و فعالیت عمومی کشتارگاه‌های استان و خدمات‌رسانی در روز تاسوعا و عاشورا به عموم عزاداران، سوگواران و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) انجام شده است.

فیضی افزود: به منظور جلوگیری از شیوع برخی بیماری‌های قابل انتقال بین دام و انسان از جمله بیماری مهم و مشترک تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی و آثار سو روحی و روانی ذبح دام در جامعه، حتی‌المقدور از کشتار دام در معابر عمومی خودداری کرده و در صورت ذبح بلافاصله دام کشتار شده را برای نظارت بهداشتی و آماده‌سازی لاشه سریعاً به کشتارگاه منتقل کنند.

وی با بیان اینکه در این ایام میزان تقاضا برای تأمین فرآورده‌ای خام دامی و گوشت قرمز و سفید افزایش می‌یابد، از عموم مردم خواست؛ فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی و از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی تهیه کرده و به هنگام خرید حتماً به تاریخ تولید، انقضا، مهر بهداشتی دامپزشکی و لیبلی که به این منظور بر روی لاشه‌های استحصالی از کشتارگاه‌ها الصاق می‌شود دقت لازم و کافی داشته باشند.

فیضی با بیان اینکه این خدمات رایگان بوده و هیچ‌گونه بهایی از همشهریان اخذ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام‌های نذری مستقر در اداره دامپزشکی استان با شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ و سامانه تلفن گویای ۱۵۱۲ آماده هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به سوالات عموم شهروندان و عزاداران و دریافت گزارشات مردمی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: همچنین هم استانی‌ها می‌توانند با مشاهده موارد مشکوک در شهرستان‌ها مراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها گزارش کنند.

فیضی با تأکید بر اینکه گزارشات مردمی موارد مشکوک در اسرع وقت رسیدگی و مراتب با تشکیل پرونده‌های تخلف بهداشتی به مراجع قضائی ارجاع می‌شود، به مردم اطمینان داد گوشت قرمز و آلایش خوراکی موجود در بازار که ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی بوده و پس از عبور از چرخه نظارتی دامپزشکی وارد بازار مصرف می‌شوند از هر نظر کاملاً سالم و بهداشتی بوده و مردم می‌توانند با اطمینان نسبت به تهیه و مصرف آن اقدام کنند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری ۱۵ هزار و ۳۱۱ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع و استحصال فرآورده‌های خام دامی در سطح استان انجام شده و ۷۵ هزار و ۹۶۳ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ منقضی ضبط و از ورود آن به بازار و چرخه مصرف انسانی جلوگیری شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین از ارجاع ۱۷۶ پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضائی و پلمب ۱۸ واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی در همین مدت در استان اردبیل خبر داد.

نظر شما