شناسهٔ خبر: 67670096 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین نیروگاه خورشیدی در جوین خراسان وارد مدار شد

سبزوار - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی جوین از ایجاد و راه‌اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی بخش کشاورزی در این شهرستان غربی خراسان رضوی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قاسمعلی نیک‌پسند روز یکشنبه به جریان بازدید مدیر برق جوین از این طرح اظهار کرد: شهرستان جوین در ساخت نیروگاه خورشیدی، برای تامین برق مورد نیاز بخش کشاورزی در غرب خراسان رضوی پیشتاز است و در راستای طرح ملی نهضت تولید محصول سبز با برق سبز، نخستین نیروگاه تجمیعی خورشیدی کشاورزی با ظرفیت ۱۹۰ کیلووات، در مدت ۲۵ روز ساخته و به شبکه سراسری متصل شد.

وی قطع مکرر برق را از بزرگترین مشکلات بخش کشاورزی و تولید کنندگان این بخش دانست و افزود: اگر کشاورزان دست‌کم ۸۰ درصد قدرت (دیماند) برق مصرفی چاه‌های کشاورزی خود را با ایجاد نیروگاه خورشیدی تأمین کنند، قطعی برق آنان در ماه‌های گرم سال به صفر خواهد رسید.

نیک‌پسند با ابراز خرسندی از فعالیت جهادی مدیریت برق جوین و پیمانکار ایجاد صفحات خورشیدی در این شهرستان، گفت: رضایت کشاورزان از این اقدام نقطه قوتی برای جبران ناترازی تولید و مصرف برق است و با توجه به استقبال کشاورزان منطقه از اجرای این طرح، باید از عملکرد مدیریت برق شهرستان قدردانی کرد.

مدیر برق جوین نیز در این بازدید، با اشاره به اینکه طرح نهضت تولید محصول سبز با برق سبز از استان خراسان رضوی کلید خورده و با استقبال خوب کشاورزان روبه‌رو شده است، گفت: معافیت کشاورزان از مدیریت بار تابستان، تولید برق پاک و کمک به محیط زیست و سودآوری مطمئن در درازمدت از جمله مزایای اجرای این طرح است.

مجید صادقی افزود: ساخت یک نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی به هزار متر مربع زمین نیاز دارد و با سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد ریالی، می توان به درآمد متوسط ماهانه ۳۸۰ میلیون ریال دست یافت.

شهرستان جوین، ۳۵ هزار هکتار عرصه باغی و زراعی دارد و محصولات عمده تولیدی آن گندم، جو، چغندر قند، پیاز، انگور و پسته است.

جوین ۱۲ هزار بهره بردار در بخش های کشاورزی، باغداری، دامپروری و طیور دارد و کارخانه قند و مجتمع کشت و صنعت جوین از صنایع مهم مرتبط با بخش کشاورزی در این شهرستان هستند.

«نقاب»، مرکز شهرستان ۵۴ هزار نفری جوین در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

نظر شما