شناسهٔ خبر: 67666251 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور با زنوزی

تبریز- ایرنا- محمدرضا زنوزی مطلق از زمانی که تیم فوتبال تراکتور را در خرداد ۱۳۹۷ به مالکیت خود درآورد در کمتر از ۶ سال ۱۹ مربی داخلی و خارجی را بر سر کادر فنی تیم قرار داد که هشت نفر از آنان مربیان خارجی از کشورهای مختلف بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مربیانی که در این مدت هدایت تراکتور را عهده دار بوده اند از کشورهای ولز، بلژیک، ترکیه، کرواسی، ترکمنستان و اسپانیا بودند و پاکو خمز اسپانیایی با حدود ۲ فصل بیشترین دوران مربیگری در این تیم در اختیار دارد.

دراگان اسکوچیچ کروات که با فوتبال ایران در سطح ملی و باشگاهی شناخته شده است و نسبت به فوتبال کشورمان شناخت خوبی دارد هشتمین مربی تراکتور در دوران زنوزی است و مالک تراکتور که نتوانسته با گزینه های مختلف به هدف قهرمان کردن تراکتور در فصل های گذشته دست یابد بسیار علاقه مند است تا این مهم را با اسکوچیچی که کارنامه خوبی در تیم ملی داشت تحقق بخشد.

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور زنوزی

اسکوچیچ وارد تبریز شد

اسکوچیچ سیزدهمین مربی خارجی طول تاریخ باشگاه تراکتور به شمار می رود که صبح امروز یکشنبه ۲۴ تیرماه از طریق فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز وارد این شهر شد تا هدایت سرخپوشان تبریزی را در فصل پیش رو و همچنین لیگ قهرمانان آسیا بر عهده بگیرد.

این مربی کروات ۵۶ ساله سابقه هدایت تیم ملی ایران، تیم ملی زیر ۲۱ سال کرواسی، النصر عربستان، العربی کویت، رییکا کرواسی، صنعت نفت آبادان، ملوان بندرانزلی، فولاد خوزستان و خونه به خونه بابل را در کارنامه دارد و ۲ جام قهرمانی در لیگ های اسلوونی و کرواسی کسب کرده است.

کارنامه اسکوچیچ با تیم ملی ایران ۱۵ پیروزی، یک تساوی و ۲ باخت و صعود به جام جهانی بود که در نوع خود آمار خیره کننده‌ای است.

عملکرد مربیان خارجی تراکتور در زمان مالکیت زنوزی

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور زنوزی

جان توشاک

پس از آنکه تراکتور در خرداد ۱۳۹۷ به مالکیت زنوزی درآمد وی در همان روزهای نخست «جان توشاک» ولزی را به عنوان نخستین سرمربی تراکتور انتخاب کرد و این مربی ولزی که کارنامه درخشانی داشت هدایت تراکتور را برعهده گرفت.

هرچند مدت مربیگری توشاک در تراکتور طولانی نبود اما وی در مدت کمتر از ۱۰۰ روز، ۲ برد، سه تساوی و یک شکست را با تراکتور به دست آورد و میانگین ۱.۵ امتیاز را برای خود در ۶ بازی ثبت کرد اما بنا به دلایلی که مطرح نشد تصمیم به جدایی گرفت و تراکتور را ترک کرد.

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور زنوزی

ژرژ لیکنز

لیکنز دومین مربی خارجی دوران زنوزی در تراکتور بود و توانست در ۱۵ بازی روی نیمکت این تیم، در ۴۶ درصد از بازی‌ها پیروز از میدان خارج شود، تیمِ او در ۱۵ بازی، هفت برد و پنج تساوی کسب کرد و سه بار هم شکست خورد. وی در مجموع با تراکتورسازی ۲۶ امتیاز گرفت و میانگین امتیازی وی برای هر بازی ۱.۷ امتیاز بود.

این مربی بلژیکی فراز و نشیب های زیادی در تراکتور تجربه کرد و شکست ناپذیری در ۱۰ هفته متوالی، تراکتور را به رده دوم جدول لیگ هجدهم رساند اما در ادامه و با مطرح شدن تبانی و شرط بندی از سوی یکی از بازیکنان این تیم در یکی از بازی ها، روند نتایج خوب تراکتور تمام شد و این تیم در پایان فصل با ۵۲ امتیاز و عنوان پنجمی، از رسیدن به آسیا باز ماند.

پایان لیگ هجدهم پایان ژرژ لیکنز در تراکتور بود و این مربی بلژیکی پس از پایان رقابت ها به کشورش بازگشت تا تراکتور آماده تجربه ای دیگر با مربی یا مربیانی دیگر باشد.

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور زنوزی

مصطفی دنیزلی

پس از لیکنز، زنوزی بازهم گزینه خارجی را بر گزینه های داخلی ترجیح داد و این بار با « مصطفی دنیزلی» ترک وارد مذاکره شد و با وی به توافق رسید.

دنیزلی که قبل از تراکتور، سابقه مربیگری در ایران با تیم های پاس و پرسپولیس را داشت با آشنایی کامل از فوتبال ایران این مسئولیت را برعهده گرفت و هواداران تراکتور امید زیادی به رسیدن به جام قهرمانی با دنیزلی داشتند.

اما عمر دنیزلی نیز در تراکتور زیاد نبود و این مربی ترک پس از ۱۱ مسابقه تراکتور را ترک کرد در حالی که تراکتور با ۱۸ امتیاز در رده هشتم قرار داشت و میانگین امتیازی دنیزلی در تراکتور برای هر بازی ۱.۶ امتیاز بود.

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور زنوزی

زوونیمیر سولدو

سولدو چهارمین مربی خارجی تراکتور زنوزی بود اما بین او و دنیزلی حدود ۲ سال فاصله افتاد و زنوزی در این مدت، دستیابی به هدف قهرمانی تیم را با هفت مربی داخلی امتحان کرد اما موفق نشد از این رو با « زوونیمیر سولدو » به توافق رسید و هدایت تراکتور را به وی سپرد.

سولدو کروات به مدت یک نیم فصل و ۱۵ بازی در راس کادر فنی تراکتور قرار گرفت اما نتوانست انتظارات را برآورده سازد و تصمیم به جدایی گرفت.

وی در ۱۵ بازی که تراکتور را ارنج کرد هفت باخت، ۶ تساوی و ۲ برد و ۱۲ امتیاز به دست آورد و تراکتور با قرار گرفتن در رده سیزدهم، در منطقه خط سقوط قرار گرفت.

میانگین امتیازی این مرد کروات برای هر بازی در تراکتور ۹ دهم امتیاز بود که در ردیف بدترین نتایج تاریخ تراکتور قرار گرفت.

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور زنوزی

ارطغرل ساغلام

به دنبال نتایج ضعیف سولدو در تراکتور و روبرو شدن این تیم با خطر سقوط به لیگ دسته یک، زنوزی با «ارطغرل ساغلام» ترکیه ای وارد مذاکره شد و با شرط ابقای تراکتور در لیگ برتر، با وی قرارداد بست.

ارطغرل که پیش از این و در فصل ۹۷ - ۹۶ (لیگ هفدهم) هدایت تراکتور بحران زده را عهده دار شده بود نسبت به این تیم و حساسیت های هوادارانش آگاهی داشت و با علم به این موضوع، هدایت تراکتور را در شرایطی که در جدول رده بندی اوضاعش خوب نبود پذیرفت.

ساغلام در ۱۰ بازی که به عنوان سرمربی بر روی نیمکت تراکتور نشست، سه برد، چهار مساوی و سه باخت کسب کرد و تراکتور را از سقوط به لیگ پایین تر نجات داد.

میانگین امتیازی وی برای هر بازی تراکتور ۱.۳ امتیاز بود که به مراتب بهتر از کارنامه سولدو در این تیم بود.

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور زنوزی

قربان بردیف

پس از آنکه تراکتور با ساغلام موفق به ماندن در لیگ برتر شد مذاکرات برای ادامه همکاری وی با تراکتور به نتیجه نرسید و این مربی جای خود را به مربی ترکمن - روس مطرح و سرشناس داد و قربان بردیف سرمربی تراکتور برای فصل بیست و دوم انتخاب و معرفی شد.

به رغم اینکه اعلام شده بود باشگاه تراکتور یک برنامه پنج ساله با بردیف پیش رو دارد اما این مربی ترکمن - روس نیز پس از هفته یازدهم ساز جدایی زد و به دلایلی غیر فوتبالی از تراکتور رفت.

بردیف در مدت حضور خود در تراکتور از مجموع ۱۱ بازی که هدایت این تیم را عهده دار بود چهار برد، سه تساوی و چهار باخت کسب کرد و با ۱۵ امتیاز، رده ای بهتر از هفتمی به دست نیاورد و میانگین امتیازی وی برای هر بازی در این تیم ۱.۳ امتیاز بود.

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور زنوزی

پاکو خمز

به دنبال جدایی توافقی بردیف از تراکتور، پاکو خمز اسپانیایی جانشین وی شد و یکی از طولانی ترین دوران مربیگری که حدود ۲ فصل به طول انجامید در تراکتور زنوزی به ثبت رسید.

خمز پس از آنکه تراکتوری ها بردیف را بدرقه کردند روی نیمکت این تیم نشست و در ۱۹ بازی تا پایان فصل ۳۷ امتیاز گرفت و با میانگین ۱.۹ امتیاز برای هر بازی، در مکان چهارم ایستاد و یکی از فصل های خوب تراکتور را رقم زد.

با نتایجی که خمز در این فصل رقم زد قرارداد وی برای سال های بعدی هم تمدید شد اما در فصل دوم حضور خمز در تراکتور به ویژه در هفته های منتهی به پایان فصل، نتایجی غیرمنتظره و ضعیف برای تراکتور ثبت شد که به آغاز اختلافات بین این مربی و هواداران دامن زد.

در حالی که هواداران تراکتور خود را برای گرفتن نخستین جام قهرمانی آماده کرده بودند نتایج ضعیف در هفته های پایانی، امیدهای آنها را خط بطلان کشید و خمز در پایان هفته بیست و سوم با ۴۰ امتیاز در رده سوم ایستاد و از کورس قهرمانی عقب مانده بود تا از این تیم به طور توافقی جدا شد و هدایت تیم در ادامه فصل را حمید مطهری برعهده گرفت.

اسکوچیچ هشتمین مربی خارجی تراکتور زنوزی

دراگان اسکوچیچ

پس از پایان فصل بیست و سوم لیگ برتر و با کدورت هایی که بین مالک تیم و هواداران ایجاد شده بود، زنوزی تصمیم گرفت که تیم را واگذار کند اما پس از مدتی و با میانجیگری برخی افراد، ۲ طرف آشتی کردند و زنوزی در نخستین اقدام، « به سعید مظفری زاده» سرپرست مدیرعاملی تیم دستور داد تا تیم را برای فصل بیست و چهارم آماده کند.

گزینه های زیادی برای سرمربیگری تیم مطرح بودند اما تراکتوری ها این بار نیز گزینه خارجی را ترجیح دادند و با « دراگان اسکوچیچ » کروات به توافق رسیدند و این مربی کروات، این فرصت را دارد تا با قهرمان کردن تراکتور، نام خود را در باشگاه و بین هواداران جاودانه کند.

اسکوچیچ پس از آنکه صبح امروز از طریق فرودگاه شهید مدنی وارد تبریز شد با حضور در باشگاه قرارداد رسمی خود را امضا کرد و به طور رسمی سرمربی تراکتور شد و ماجراجویی جدیدی بین این مربی کروات و تراکتور آغاز شد.

تیم تراکتور فصل گذشته با ۵۴ امتیاز در رده چهارم جدول لیگ برتر فوتبال کشور قرار گرفت و با نتایج بدست آمده در جام حذفی و لیگ برتر سهمیه آسیا را کسب کرد.

نظر شما