شناسهٔ خبر: 67665552 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ضارب ترامپ از چه تفنگی برای ترور او استفاده کرد؟ /عکس

خبر ترور ناموفق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده آمریکا تیتر یک اخبار جهان شده است. اما ضارب ترامپ از چه تفنگی برای ترور این شخصیت سیاسی استفاده کرده بود؟

صاحب‌خبر -

امیرمسعود عابدین_ ‌ضارب ۲۰ ساله ترامپ «توماس متیو کروکس» در جریان ترور ناموفق او علاوه بر وارد کردن جراحت به شخص ترامپ از ناحیه گوش راست، یکی از حاضران را کشت و دو نفر دیگر را به‌شدت مجروح کرد. بنا به گزارش ABC News، او از پشت‌بامی در فاصله ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری ۸ گلوله با تفنگی نیمه‌اتوماتیک از رده AR-۱۵ شلیک کرده است.

ضارب دونالد ترامپ از چه تفنگی برای ترور او استفاده کرده بود؟ /عکس مقایسه نسخه استاندارد AR-15 (پایین) با نسخه تک‌تیرانداز مجهز به لوله بلندتر و تجهیزات جانبی (بالا)

تفنگ نیمه‌اتوماتیک AR-۱۵ یکی از محبوب‌ترین تفنگ‌ها در ایالات‌متحده است و تاکنون بیش از ۲ میلیون قبضه از آن به فروش رفته است. AR-۱۵ یک تفنگ تهاجمی کالیبر ۵٫۵۶ میلی‌متری است که ابتدا توسط شرکت آمریکایی Armalite طراحی و ساخته شد و سپس طرح آن به شرکت کلت فروخته شد. این اسلحه نمونه ابتدایی اسلحه معروف ام ۱۶ است.

در مقایسه با اسلحه‌های دستی، AR-۱۵ به دلیل سرعت بیشتر شلیک گلوله‌ها، آسیب بسیار بیشتری به بافت انسان وارد می‌کند. AR-۱۵ ها محبوبیت بالایی دارند زیرا استفاده از آن‌ها نسبتاً آسان است، لگد نسبتاً کمی دارند و می‌توان آن‌ها را با لوازم جانبی مانند اپتیک، دوربین و دستگیره‌های تپانچه که راحتی و دقت را بهبود می‌بخشد، سفارشی کرد.

مشخصات ای‌آر-۱۵
وزن ۳٫۹ کیلوگرم
طول لوله
  • ۶۱۰ میلی‌متر (تک‌تیرانداز)
  • ۵۰۸ میلی‌متر استاندارد
  • ۴۵۷ میلی‌متر
  • ۴۰۶ میلی‌متر استاندارد غیرنظامی
  • ۳۶۸ میلی‌متر استاندارد نظامی
  • ۲۹۲ میلی‌متر
  • ۲۶۷ میلی‌متر
  • ۱۷۸ میلی‌متر
  • ۱۶۵ میلی‌متر
فشنگ ۴۵ میلی‌متری NATO
نرخ آتش به سرعت اپراتور هنگام کشیدن ماشه بستگی دارد
سرعت گلوله
هنگام خروج از دهانه
۹۷۵ متر بر ثانیه
برد مؤثر ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر

ضارب دونالد ترامپ از چه تفنگی برای ترور او استفاده کرده بود؟ /عکس

هر بار که ترور یا قتل‌عامی با سلاحی به سبک AR-۱۵ رخ می‌دهد، سیل جدیدی از پوشش رسانه‌ای و بحث عمومی به راه می‌افتد و البته فروش آن افزایش می‌یابد.

با افزایش فراوانی تیراندازی‌های دسته‌جمعی، فراخوان‌ها برای محدود کردن فروش تفنگ‌های نیمه‌اتوماتیک مانند AR-۱۵ افزایش یافته است، طرحی که در اصل برای ارتش ایجاد شده بود و اکنون توسط تولیدکنندگان مختلف با نام‌های مختلف کپی شده است. ایالت واشنگتن و ایلینوی امسال ممنوعیت‌هایی را تصویب کردند و به هفت ایالت دیگر و واشنگتن دی سی ملحق شدند که تفنگ‌های نیمه‌خودکار مانند AR-۱۵ را ممنوع می‌کنند. رئیس‌جمهور جو بایدن می‌گوید که می‌خواهد ممنوعیت سراسری را که در سال ۲۰۰۴ منقضی شده بود، بازگرداند.

با این حال، طرفداران آزادی اسلحه با استناد به متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده که در اختیار داشتن سلاح گرم را برای هر آمریکایی مجاز می‌داند، از هر روش قانونی برای مقابله با محدودیت اسلحه استفاده می‌کنند.

۵۴۳۲۲

نظر شما