شناسهٔ خبر: 67669894 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در یک مطالعه بررسی شد؛

تاثیر ترکیب بادرنجبویه ونانو نقره-گرافن در مهار سلول‌های سرطانی

یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطانی معده نشان داد که ترکیب عصاره گیاهی بادرنجبویه و نانوکامپوزیت نانو نقره و گرافن می‌تواند تکثیر سلول‌های سرطانی را مهار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، سرطان معده، پنجمین سرطان شایع و کشنده در جهان است. استفاده از برخی گیاهان دارویی در درمان سرطان مورد بررسی قرار گرفته است.

در پژوهشی که با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال انجام شد، تاثیر عصاره گیاه بادرنجبویه به همراه نانو کامپوزیت گرافن نقره بر تغییر بیان ژن های p۵۳ ، BCL-۲ و HSP۹۰ در رده سلولی سرطان معده (AGS) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین میزان آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی شده) سلول‌ها نیز بررسی شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که هم‌افزایی عصاره اتانولی بادرنجبویه با نانوکامپوزیت نقره-گرافن موجب افزایش بیان ژن p53 و کاهش بیان ژن Bcl2 در رده سلولی سرطان معده شده است.

بر اساس این نتایج می‌توان گفت که عصاره اتانولی بادرنجبویه باعث توقف رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی معده (AGS) می‌شود و از تکثیر بی‌رویه آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین ترکیب عصاره بادرنجبویه با نانوکامپوزیت نقره - گرافن به خاصیت ضد سرطانی آن می‌افزاید و حداکثر غلظت بازدارندگی آن کاهش می‌یابد و بعد از تیمار توسط ترکیب حاصل، القای مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده افزایش یافته و آپوپتوز بیشتر رخ می‌دهد.

نتایج این پژوهش در در ششمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران ارائه و به عنوان پوستر برتر انتخاب شد.

نظر شما