شناسهٔ خبر: 67663599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازگشایی «فصل تاریک خشونت‌های سیاسی آمریکا» با ترور ترامپ

علی مدنی

شبکه آمریکایی سی.ان.ان بر این باور است سوءقصد نافرجام به جان دونالد ترامپ «فصل تاریک جدیدی را در ماجرای نفرین شده خشونت‌های سیاسی آمریکا» گشوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد حزب جمهوری‌خواه در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در باتلر در ایالت پنسیلوانیا، از یک سوء قصد جان سالم به در برد.

هنگامی که ترامپ مقابل جمعی از هوادارانش سخنرانی می‌کرد، چندین گلوله شلیک شد. یک گلوله به گوش راست این سرمایه‌دار آمریکایی اصابت کرد و او به سرعت به یک مرکز پزشکی در همان نزدیکی منتقل شد. ترامپ بعدا در بیانیه‌ای توضیح داد که حالش «خوب» است.

شبکه سی.ان.ان آمریکا در تحلیل این رویداد با تاکید بر اینکه باعث بازگشایی یک «فصل ترسناک» در عرصه سیاست آمریکا شده، می‌نویسد: «سوءقصد به جان دونالد ترامپ، که فصل تاریک جدیدی در ماجرای نفرین شده خشونت‌های سیاسی آمریکا گشوده است، ملتی عمیقا منزجر از تجربه یکی از ملتهب‌ترین دوره‌های تاریخ مدرن خود را تکان داد. هدف قرار دادن رئیس جمهور سابق آمریکا در یک تجمع انتخاباتی آن هم چند روز قبل از آن که نامزدی خود در حزب جمهوریخواه را رسما بپذیرد اساسا حمله به دموکراسی و حق هر آمریکایی برای انتخاب کردن رهبرانش است.»

وبگاه شبکه سی.ان.ان در ادامه این تحلیل نگارش یافته توسط «استفان کالینسون»، تحلیلگر این شبکه نوشته است: «عکس ایوان ووچی، عکاس آسوشیتدپرس از ترامپ جان به در برده با چهره‌ به خون آغشته‌ای که سرسخت نگاه می‌کند، مشتش را روی پس زمینه‌ای از پرچم آمریکا بالا برده و تحت محافظت ماموران سرویس مخفی قرار گرفته فورا برجسته شد. این عکس تعریف کننده یک عصر سیاسی پرتنش است، صرف نظر از تبعات سیاسی درک نشدنی رویدادی که یک بعدازظهر آفتابی را به یک کابوس بدل کرد.»

بازگشایی «فصل تاریک خشونت‌های سیاسی آمریکا» با ترور ترامپ عکس ایوان ووچی، عکاس آسوشیتدپرس از ترامپ پس از سوءقصد

به باور این تحلیلگر سی.ان.ان «صدای گلوله‌ها و تصویری از یک رهبر سیاسی که لرزان به روی زمین می‌افتد و ماموران سرویس مخفی خودشان را برای محافظت از او به روی او می‌اندازند تجارب وحشتناک تاریخی قبلی را به یاد می‌آورد.»

او تصریح می‌کند: «ترامپ هر چند اکنون رئیس جمهور آمریکا نیست اما زخمی شدن او باعث برجسته شدن تهدیدی همواره سایه انداخته بر سر ریاست جمهوری آمریکا، آنهایی که برای تصاحبش نامزد می‌شوند و به ویژه آنهایی که مدعی آن هستند، است. جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شود در حالی که چهار نفر از روسای جمهور قبل از او در تاریخ ایالات متحده حین ریاست جمهوری کشته شده‌اند و آخرین مورد آن جان اف. کندی در سال ۱۹۶۳ است. حمله نافرجام به ترامپ به این باور که دانش کارشناسی سرویس مخفی آمریکا در عرض ۴۰ سال پتانسیل بروز یک چنین خشونت‌هایی را شدیدا کاهش داده، پایان داده و سایه شومی که سالها ادامه خواهد یافت را می‌گستراند.»

سی.ان.ان می‌نویسد: ترور نافرجام ترامپ در کارزار ریاست جمهوری ۲۰۲۴ قابل مقایسه با سوءقصدهای تاریخی دیگر به جان چهره‌های سیاسی و روسای جمهور اسبق آمریکا نظیر رابرت اف. کندی، کاندیدای دموکرات‌ها در سال ۱۹۶۸ است؛ سال خونینی که در جریانش قتل مارتین لوتر کینگ جونیور، رهبر جنبش حمایت از حقوق مدنی در آمریکا و خشونت در گردهمایی کنوانسیون ملی حزب دموکرات در شیکاگو که امسال هم در همانجا قرار است تکرار شود، رخ دادند.

سی.ان.ان نوشته است: اما خشونت‌های سیاسی از آن زمان تاکنون متوقف نشده‌اند. در سال ۲۰۱۱ گابریل گیفوردز، نماینده دموکرات وقت مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت آریزونا در یک گردهمایی هدف تیراندازی که ۶ کشته بر جای گذاشت قرار گرفت و دچار آسیب مغزی شد. در ژوئن ۲۰۱۷ نیز مرد مسلحی در زمین بیسبالی که محل تمرین نمایندگان جمهوریخواه کنگره برای مسابقه سالانه بیسبال بود اقدام به تیراندازی کرد که باعث اصابت گلوله به استیو اسکالیس، نماینده برجسته حزب جمهوریخواه و سه تن دیگر شد. این در حالی است که آمریکا همچنان در حال پردازش تبعات خشونت طرفداران ترامپ در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره آمریکا است.»

یکی از طرفداران ترامپ در گردهمایی در پنسیلوانیا به نام «جوزف مین» بعد از این که رئیس جمهور سابق آمریکا روی زمین افتاد در کنار خود شاهد اصابت تیر به گوشه چشم مردی که کشته شد، بود. او به آلاینا ترین، مجری سی.ان.ان اظهار کرد این حمله نمایانگر کشوری فرو رفته در خشم سیاسی است.

او گفت: «همه بسیار خشمگین به نظر می‌رسند. به نظر می‌آید مردم خشمگین فراوانی آن بیرون وجود دارند. من از اینکه چنین اتفاقی افتاد شوکه نیستم. من از این شوکه شدم که آنجا نشسته بودم و درست کنار من اتفاق افتاد. این وحشتناک است. نباید در این کشور به سطحی از گفتمان سیاسی برسیم که در آن چنین اتفاقاتی رخ دهند. جان اف. کندی، رابرت اف. کندی، مارتین لوتر کینگ...، شما سوءقصد به جان رونالد ریگان را به خاطر دارید و حالا سوءقصد به جان ترامپ رخ می‌دهد. این مضحک است. سیاست نباید یک بازی مجموع-صفر باشد؛‌ بازی که در آن بردن یک نفر باعث باختن همه چیز توسط نفر دیگر شود.»

کالینسون، تحلیلگر سی.ان.ان در ادامه مطلب خود نوشته است:‌ «تحولات شوکه‌کننده روز شنبه یک عنصر سیاسی ملتهب دیگر را به یک سال انتخاباتی غیرقابل پیش‌بینی و وحشیانه اضافه کرد؛ سالی که تا کنون در آن بایدن – پیرترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا – هنوز دارد برای نجات نامزدی‌ خود برای ریاست جمهوری در حزب دموکرات به دلیل عملکرد فاجعه‌بارش در مناظره ریاست جمهوری با ترامپ می‌جنگد و ترامپ ۷۸ ساله از سوی یک قاضی نیویورکی حکم محکومیت قضایی دریافت کرده، در حالی که وعده به راه انداختن دومین دور تلافی جویی را در صورت رسیدن دوباره به ریاست جمهوری داده است. تنها واکنش اولیه مناسب به این اتفاق وحشتناک این است که از این که هنوز این نامزد ریاست جمهوری زنده مانده خرسند باشیم و برای هوادار ترامپی که حین بهره‌مندی از حق آزادی دموکراتیک در یک تجمع کشته شد، سوگواری کنیم.»

به نوشته این رسانه آمریکایی با در نظر داشتن «وضعیت قطبی شده شرورانه سیاست آمریکا» شوک اولیه حاصل از سوءقصد به ترامپ به طرزی اجتناب ناپذیر باعث ایجاد تبعات سیاسی جدی خواهد شد.

سی.ان.ان نوشته است: «حامیان ترامپ در تجمعات تاکنون با او به عنوان یک قهرمان شکست ناپذیر رفتار و او را همچون یک چهره ماورا الطبیعی تکریم کرده‌اند. حالا تصور از او به عنوان یک مبارزی که دائما مورد حمله دشمنانش قرار می‌گیرد عمیق‌تر از قبل می‌شود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تلاش برای به نمایش گذاشتن تسلط بر خود بعد از آنکه هدف حمله قرار گرفت، می‌خواست یک سرسختی نمادین را به رخ بکشد و با بالا آوردن مشتش و با نگاه مستقیم به دوربین‌های تلویزیونی خطاب به جمعیت فریاد زد: می‌جنگیم، می‌جنگیم.»

بازگشایی «فصل تاریک خشونت‌های سیاسی آمریکا» با ترور ترامپ عکس گرفته شده از ترامپ به عنوان متهم در زندان فولتون کانتی آتلانتا

در ادامه این مطلب آمده است: «این تصاویر در تاریخ ثبت خواهند شد و درست همچون عکس گرفته شده از ترامپ به عنوان متهم در زندان فولتون کانتی آتلانتا در اوت ۲۰۲۳ و تصویر بازگشت او در سال ۲۰۲۰ به کاخ سفید بعد از درمان شدن به ابتلای جدی به کووید-۱۹ باعث تقویت تلقی از او به عنوان یک اسطوره می‌شوند. احتمالا تبعاتی غیرقابل پیش‌بینی نیز در کارزار انتخاباتی امسال رخ می‌دهند؛ کارزاری که تا کنون در نظرسنجی‌های برگزار شده در جریان آن حتی قبل از عملکرد فاجعه‌بار بایدن در مناظره با ترامپ، نامزد جمهوریخواهان بر رقیب دموکراتش عمدتا برتری داشت. و همین طور کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در روزهای آینده در میلواکی نیز در اتمسفری احتمالا پرتنش تر از هر زمان برگزار می‌شود.»

بازگشایی «فصل تاریک خشونت‌های سیاسی آمریکا» با ترور ترامپ تصویر بازگشت ترامپ در سال ۲۰۲۰ به کاخ سفید بعد از درمان کووید-۱۹

تحلیلگر سی.ان.ان نتیجه می‌گیرد: «متاسفانه تاریخ نشان می‌دهد خشونت، هر چند که غیرقابل دفاع است، همواره یک زخم بنیادین بر پیکر سیاست آمریکا است.»

انتهای پیام

نظر شما