شناسهٔ خبر: 67666902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ترور رؤسای جمهور آمریکا؛ از کندی و ریگان تا ترامپ

فهرست رؤسای‌جمهور ایالات متحده که چه در زمان حضور در کاخ سفید و چه پس از آن مورد هدف گلوله قرار گرفته‌اند کم‌تعداد نیست و از تئودور روزولت و هری ترومن گرفته تا جرالد فورد و چندین رئیس‌جمهور دیگر آمریکا چنین سوءقصدهایی را از سر گذرانده‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رادیو لیبرتی: هرچند تیراندازی به دونالد ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی، شوک زیادی را در میان آمریکایی‌ها و به ویژه طرفداران این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به همراه داشت، اما این نخستین بار نیست که یک رئیس‌جمهور ایالات متحده مورد سوءقصد قرار می‌گیرد.

فهرست رؤسای‌جمهور ایالات متحده که چه در زمان حضور در کاخ سفید و چه پس از آن مورد هدف گلوله قرار گرفته‌اند کم‌تعداد نیست و از تئودور روزولت و هری ترومن گرفته تا جرالد فورد و چندین رئیس‌جمهور دیگر آمریکا چنین سوءقصد‌هایی را از سر گذرانده‌اند.

اما پیش از دونالد ترامپ و در طی دهه‌های اخیر دو مورد بیشتر مورد توجه قرار گرفت. قتل جان اف. کندی، رئیس‌جمهور فقید آمریکا و سوءقصد نافرجام رونالد ریگان، رئیس‌جمهور ایالات متحده در دهه ۸۰ میلادی.

ترور جان اف. کندی

روز ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، فردی به نام لی هاروی اسوالد در شهر دالاس در ایالت تگزاس با شلیک گلوله به صورت جان اف. کندی، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده او را به قتل رساند. کندی در حالی که همراه همسرش ژاکلین در خودروی رو باز لیموزین خود مشغول حرکت در مسیر بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

قاتل سه گلوله از پنجره طبقه ششم یک انبار کتاب در این شهر به سمت رئیس‌جمهور ایالات متحده شلیک کرد که تیر دوم و سوم به کندی برخورد و جان او را گرفت.

لی هاروی اسلواد که بنا بر بررسی‌های صورت گرفته به عنوان عامل این ترور شناسایی شده بود، اندکی بعد با شلیک گلوله در بازداشت پلیس کشته شد.

بعد از گذشت بیش از ۶۰ سال البته هنوز پرسش‌هایی در خصوص کشته شدن رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده بی‌پاسخ مانده و برخی هم تردید‌هایی را در رابطه با شناسایی دقیق قاتل مطرح کرده‌اند.

آقای کندی دموکرات، کمتر از ۳ سال و از ژانویه ۱۹۶۱ تا نوامبر ۱۹۶۳ در قدرت حضور داشت. او در نوامبر سال ۱۹۶۰، در انتخاباتی نزدیک توانسته بود ریچارد نیکسون، سیاستمدار جنجالی حزب جمهوری‌خواه را شکست دهد.

ترور نافرجام رونالد ریگان

رونالد ریگان به عنوان یکی از محبوب‌ترین رؤسای جمهور این کشور شناخته می‌شود. ریگان دو بار موفق شد در انتخابات ریاست جمهوری رقبای دموکراتش را شکست دهد، و از ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱ تا ژانویه ۱۹۸۹ قدرت را در ایالات متحده در دست داشت.

آقای ریگان در ۳۰ مارچ سال ۱۹۸۱ و تنها دو ماه پس از حضور در قدرت مورد هدف سوءقصد قرار گرفت، اما توانست از آن جان سالم به در ببرد.

این حادثه زمانی رخ داد که رئیس‌جمهور وقت آمریک برای یک سخنرانی در واشینگتن دی سی حضور داشت، و فردی که بعدتر او را «بیمار روانی» خواندند با اسلحه به سمت او تیراندازی کرد.

مهاجم فردی به نام جان هینکلی بود که برای جلب توجه «جودی فاستر» بازیگر مشهور هالیوود دست به چنین اقدامی زده بود. جودی فاستر از بازیگران فیلم معروف «راننده تاکسی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بود که در سال ۱۹۷۶ اکران شده بود.

این فیلم به ماجرای یک فرد با اختلالات روانی می‌پرداخت که قصد داشت یک سناتور را به قتل برساند، اما در نهایت با وجود کشتن چندین نفر به قهرمان داستان تبدیل شد.

تیراندازی به ریگان باعث شد تا رئیس‌جمهور وقت آمریکا از ناحیه ریه زخمی و برای مدتی بستری شود. با این حال او خوش‌شانس بود که در نهایت برعکس کندی جان خود را از دست نداد.

عامل این سوءقصد به دلیل بیماری روانی راهی آسایشگاه شد و در نهایت پس از ۳۵ سال در سال ۲۰۱۶ آزاد شد. این سوءقصد نافرجام، اما ریگان را محبوب‌تر کرد و او توانست هشت سال در کاخ سفید باقی بماند.

گلوله‌هایی که گوش ترامپ را سوراخ کرد

دونالد ترامپ که پس از یک دوره ریاست جمهوری بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، باز دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش روست، حالا تازه‌ترین چهره ارشدی است که مورد سوءقصد قرار گرفته است.

آقای ترامپ روز شنبه ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴ در جریان یک سخنرانی در ایالت پنسیلوانیا به طور ناگهانی از سوی ضاربی که گفته می‌شود یک جوان ۲۰ ساله است هدف شلیک گلوله قرار گرفت.

آن طور که ترامپ می‌گوید گلوله‌ها بخشی از قسمت بالایی گوش سمت راست ترامپ را سوراخ کرده است. ترامپ ساعاتی پس از حضور در یک مرکز درمانی در پنسیلوانیا از این ایالات خارج شد.

هنوز هویت و انگیزه احتمالی ضارب مشخص نشده، اما ترامپ خوش‌شانس بود که سرنوشتی مشابه ریگان و نه شبیه جان اف کندی پیدا کرده است.

ترامپ که حالا از این سوءقصد جان سالم به در برده، همچنان امیدوار است بتواند جو بایدن را هم در انتخابات شکست دهد و بار دیگر به کاخ سفید راه یابد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما