شناسهٔ خبر: 67660830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

صهیونیست‌ها با حمله وحشیانه به جنوب نوار غزه، آوارگان فلسطینی را به خاک و خون کشیدند

کربلای خان یونس

کشتار هولناک اشغالگران در محل استقرار آوارگان، 100 شهید و بیش از 250 برجای گذاشت

صاحب‌خبر -

[عبدالباسط انصاری-راضیه زرگری] حمله روز گذشته اسرائیل در اردوگاه آوارگان جنگی در منطقه المواصی خان یونس، گویای یک جنایت هولناک دیگر از رژیم صهیونیستی است که درست در بحبوحه برگزاری مذاکرات آتش بس در دوحه و قاهره طراحی و اجرا شده است تا پیام نتانیاهوی جنایتکار را به همه دنیا برساند. المواصی پیش از جنایت‌های اسرائیل یک نقطه ساحلی چشم‌نواز، آرام و مکانی محبوب برای خانواده‌های فلسطینی بوده که نسل‌کشی رژیم اسرائیل آن را از یک منطقه امن به نقطه وحشت بی‌پایان تبدیل کرده است. صدای ممتد آژیر آمبولانس‌هایی که سراسیمه در میان دود و گردوغبار به سمت منطقه حمله می‌روند؛  همراه با تقلای زنان و کودکان آواره که مستاصل و وحشت زده چند تکه از وسایل زندگی‌شان را برداشته و فرار می‌کنند، دیگر تصاویر غریبی برای نظاره گران به غزه نیست.پیش از ظهر شنبه، دیروز، رسانه‌های منطقه‌ای از حمله وحشیانه ارتش صهیونیستی به منطقه المواصی در خان یونس واقع در جنوب خبر دادند که تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 380شهید و مجروح بر جای گذاشته است. صهیونیست‌ها هدف از حمله سهمگین به خان‌یونس را کشتن محمد الضیف فرمانده گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس اعلام کرده‌اند. در پی این حمله جنبش حماس آن را در راستای امتیازگیری در مذاکرات خواند. حماس همچنین اعلام کرد شهدا و مجروحان همه غیرنظامی بوده‌اند و هدف گرفتن محمد ضیف دروغ تازه صهیونیست‌هاست. برخی منابع عنوان کرده‌اند حمله به خان‌یونس با بمب‌های آمریکایی سنگین از نوع MK-84 صورت گرفته است. حمله تازه با این حجم از تلفات و تخریب در میانه قوت گرفتن احتمال توافق آتش‌بس در روزهای اخیر از دید تحلیل‌گران عجیب است. هر چند روز جمعه منابع فلسطینی از پایان بی‌نتیجه مذاکرات آتش بس در دوحه سخن گفتند، اما تلاش برای توافق پایان نیافته است و در این مدت منابع داخلی اسرائیل نیز از حمایت بخش‌های نظامی و امنیتی این رژیم از توافق و تلاش آنان برای وادار کردن نتانیاهو به پذیرش توافقات دوحه خبر دادند و اکنون انجام این حملات مجددا احتمال توافق را کاهش می‌دهد.

حمله مناطق امن، یعنی اسرائیل قصدی جز نابودی موجودیت فلسطین ندارد
شاهدان به رویترز گفتند که این حمله غافلگیرکننده بود زیرا منطقه امن و آرام بود.آنها گفتند که بیش از یک موشک شلیک شده است. وقتی نیروهای امدادی در حال تخلیه مجروحان بودند، هدف موشک‌های بعدی اسرائیلی قرار گرفتند. زنی گریان و هراسان به رویترز می‌گوید: «تمام خانواده من رفته‌اند...برادران من کجا هستند؟ هیچ‌کس باقی نمانده است. بچه‌های ما تکه‌تکه شده‌اند...شرم بر شما.» وزارت بهداشت غزه در بیان آخرین آمار قربانیان این حمله اعلام کرد که دست‌کم 100 تن شهید و ۲۸۹ تن دیگر در این حمله زخمی شده‌اند. غاده عقیل استاد علوم سیاسی فلسطینی در الجزیره نوشت: «حملات مداوم به‌المواصی و دیگر «مناطق امن» روشن می‌کند که قصد اسرائیل نابودی حماس نیست، بلکه نابودی موجودیت فلسطین است.»
عضو سازمان امداد و نجات غزه: بیشتر قربانیان «کودک » هستند
محمد المغیر، یکی از اعضای سازمان امداد و نجات غزه به الجزیره گفته است که ارتش اسرائیل به امدادگرانی که برای کمک به قربانیان حملات المواصی در حرکت بودند، حمله کرد. او درباره شهدا افزود: «بیشتر آنها بچه هستند.» به نوشته الجزیره وقتی از المغیر پرسیده شد که آیا شهادت همکارانش باعث توقف یا ترس او در ادامه کارش می‌شود، پاسخ داد: «من نمی‌ترسم، ما هیچ تردیدی نداریم. ما بارها مورد هدف قرار گرفته‌ایم اما به‌کار خود ادامه می‌دهیم، به مردم فلسطین می‌گوییم که تمام تلاش خود را برای کمک به آنها می‌کنیم...»

مقام ارشد حماس: ادعای هدف قرار دادن محمد ضیف دروغ است
به نوشته گاردین، ارتش اسرائیل مدعی شده حمله هوایی اسرائیل روز شنبه در خان یونس، محمد الضیف، رئیس گردان‌‎های نظامی القسام و طراح اصلی و مغز متفکر حمله هفتم اکتبر را هدف قرار داده است. رادیو ارتش اسرائیل مدعی شده است که الضیف در ساختمانی در منطقه امن بشردوستانه المواصی، در غرب خان یونس، مخفی شده بود. به‌گفته یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، مشخص نیست که این حمله چگونه بر مذاکرات آتش‌بس در حال انجام در دوحه و قاهره تأثیر می‌گذارد. با این حال یکی از مقامات ارشد حماس حضور الضیف را تأیید نکرد و ادعاهای اسرائیل را «دروغ و بیهوده» خواند. ابوزهری به رویترز گفت: «همه شهدا غیرنظامی هستند و آنچه رخ داد تشدید نسل‌کشی با حمایت آمریکا و سکوت جهانی بود و این حمله نشان داد اسرائیل علاقه‌ای به دستیابی به توافق آتش‌بس ندارد.»

واکنش حماس و جهاد اسلامی به جنایت المواصی
حماس در واکنش به جنایت روز گذشته صهیونیست‌ها در خان یونس بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش الجزیره در این بیانیه آمده است: «قتل عام المواصی در خان یونس ادامه نسل‌کشی نازی‌ها علیه مردم ما است. دولت آمریکا شریک مستقیم در این جنایت است... ادعاهای اسرائیل در مورد هدف قرار دادن رهبران حماس غلط است و این نخستین بار نیست که اسرائیل ادعا می‌کند رهبران فلسطینی را هدف قرار می‌دهد و دروغ آنها بعداً ثابت می‌شود. این ادعاها صرفا راهی برای سرپوش گذاشتن بر ابعاد بزرگ این کشتار هولناک است.»در ادامه بیانیه حماس تأکید شده است: «بی‌توجهی مستمر به قوانین و معاهدات بین‌المللی و نقض‌های گسترده قوانین جنگی علیه غیرنظامیان بی‌دفاع، بدون حمایت دولت آمریکا از دولت افراطی صهیونیستی هرگز ادامه نمی‌یابد. ارائه همه ابزارهای حمایت سیاسی و نظامی به آنها در کنار فلج کردن دست عدالت بین‌المللی از ایفای نقش خود در قبال این جنایات است که دولت آمریکا را به شریک کامل اسرائیل تبدیل می‌کند.» جهاد اسلامی فلسطین نیز، رژیم اسرائیل را به‌دلیل قتل‌عام «از پیش برنامه‌ریزی شده» المواصی محکوم کرد. به نوشته الجزیره، جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ادعای اسرائیل مبنی بر هدف قراردادن شخصیت‌های مقاومت فلسطینی «نیت از پیش برنامه‌ریزی‌شده آنها برای ارتکاب این جنایت» در المواصی در جنوب غزه را ثابت می‌کند.

جمع‌بندی
جنایت المواصی در این مقطع از دو منظر قابل تحلیل است: نخست اینکه صهیونیست‌ها به‌دنبال تحت فشار قراردادن مقاومت برای دادن امتیازات بیشتر و تن دادن به هر توافقی هستند. دوم اینکه اسرائیل به‌دنبال توافق نیست و نتانیاهو حتی تحت‌فشار محافل نظامی و امنیتی این رژیم که در روزهای اخیر به‌دنبال توافق بودند نیز حاضر به توافق نشده و دستور حملات جدیدی صادر می‌کند تا در قدرت باقی بماند. در این میان هرچند گزاره همدستی دائمی آمریکا با اسرائیل برای جنایت برقرار است اما به‌نظر می‌رسد در مقطع کنونی آمریکایی‌ها بی‌تمایل به توافق نیستند تا مانع ریزش آرای بایدن شوند. شاهد این تحلیل نیز حضور مجدد بیل برنز رئیس سیا و برت مک گورک مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه در مذاکرات اخیر دوحه است. به‌نظر می‌رسد نتانیاهو بی‌تمایل به فرسایشی کردن جنگ به امید روی کار آمدن ترامپ است.

نظر شما