شناسهٔ خبر: 67658125 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

نتایج یک پژوهش جدید؛ چه راهکارهایی به جز ورزش و تغذیه سالم برای افزایش طول عمر وجود دارد؟

در گذشته تحقیقات نشان داده بود که قدردان بودن و نشان دادن سپاسگزاری حتی برای چیز‌های کوچک برای سلامت جسمی و رفاه عاطفی فرد مفید است. اکنون یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کسانی که بیشتر این حس قدردانی را نشان می‌دهند، با خطر مرگ کمتری نیز روبرو هستند. کارشناسان می‌گویند این اولین مطالعه‌ای است که تاثیر قدردانی را بر طول عمر بررسی می‌کند. محققان در این پژوهش از داده‌های مربوط به یک تحقیق درباره سلامت پرستاران استفاده کردند که نمونه‌ای از تقریباً ۵۰ هزار زن بین سنین ۶۹ تا ۹۶ ساله را شامل می‌شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در گذشته تحقیقات نشان داده بود که قدردان بودن و نشان دادن سپاسگزاری حتی برای چیزهای کوچک برای سلامت جسمی و رفاه عاطفی فرد مفید است. اکنون یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کسانی که بیشتر این حس قدردانی را نشان می‌دهند، با خطر مرگ کمتری نیز روبرو هستند.
 
کارشناسان می گویند این اولین مطالعه‌ای است که تاثیر قدردانی را بر طول عمر بررسی می‌کند.
 
محققان در این پژوهش از داده‌های مربوط به یک تحقیق درباره سلامت پرستاران استفاده کردند که نمونه‌ای از تقریباً ۵۰ هزار زن بین سنین ۶۹ تا ۹۶ ساله را شامل می‌شد.
 
در این تحقیق برای مثال از آن‌ها پرسیده شده بود که میزان موافقت خودشان را با جملاتی نظیر «بابت خیلی چیزها در زندگی قدردان هستم» یا «من قدرشناس آدم‌های زیادی هستم» اظهار کنند.
 
هنگامی که پژوهشگران داده‌ها را در یک بازه زمانی سه ساله بررسی کردند دریافتند زنانی که بالاترین سطوح سپاسگزاری را داشتند، ۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های عصبی بودند.
 
دکتر تایلر وندرویل، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «قدردانی قدرتمند است: برای شادی، برای برطرف کردن حداقلی علائم افسردگی جزئی، برای بهبود سلامت و همچنین برای محافظت در برابر مرگ زودرس. و این کاری است که هر کسی می‌تواند انجام دهد.»
 
در طول سه سال دوره پیگیری این مطالعه، ۴۶۰۸ مرگ در میان شرکت‌کنندگان رخ داد که ۲۱۵۳ نفر از آن‌ها زنانی بودند که کمترین میزان سپاسگزاری را تجربه کرده بودند. در حالی که ۱۲۷۳ مورد مرگ مربوط به زنانی بود که میزان متوسط و ۱۱۸۲ مورد مربوط به زنانی بود که بیشترین میزان سپاسگزاری را گزارش کرده بودند.
 
این مطالعه همچنین نشان داد کسانی که احساس قدردانی بیشتری داشتند، کمی جوان‌تر بوده، شریک زندگی پیدا کرده، در گروه‌های اجتماعی یا مذهبی فعال‌تر بوده و به طور کلی وضع سلامت بهتری داشتند.
 
دکتر واندرویل با بیان اینکه خوب پیش رفتن زندگی، داشتن سلامت یا روابط اجتماعی باعث می‌شود فرد سپاسگزارتر شود، گفت:‌ «داشتن این احساس حدود ۱۰ درصد خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد.»
 
وی با اشاره به اهمیت موارد دیگر نظیر داشتن خانه یا پول، گفت:‌ «چیزهای دیگر مهم هستند، اما میزان تأثیر سپاسگزاری را توضیح نمی‌دهند.»
 
محققان می‌گویند قدردانی بیشتر با بهبود سلامت جسمانی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن مرتبط است. فشار خون را تنظیم می‌کند و برای قلب مفید است. در واقع کسانی که بیشتر سپاسگزار هستند، خواب شبانه بهتری دارند، از عزت نفس بیشتری برخوردارند و سطح اضطراب، استرس و افسردگی کمتری دارند.
 
کارشناسان به کسانی که به دنبال اجرای بیشتر حس قدردانی هستند توصیه می‌کنند اول یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشند. دفتری که با آن بتوانید چیزهایی را نام ببرید که به خاطرشان سپاسگزار هستید؛ خواه یک ابزار خوب یا فرصتی برای رفتن به یک سفر با دوستان.
 
راه دیگر برای تمرین قدردانی، نوشتن نامه به دیگرانی است که تأثیر مثبتی بر زندگی شما داشته‌اند.
 
سومین راه برای تقویت احساس قدردانی این است که در هنگام تشکر دقیق‌تر باشید. وقتی کسی برای شروع روزتان برای شما قهوه می‌گیرد به جای اینکه فقط بگویید «متشکرم» سعی کنید آن را بسط دهید و مثلا بگویید «واقعا متشکرم که امروز برایم قهوه آوردی، می‌دانم که سرت شلوغ است و کارهای زیادی برای انجام دادن داری ولی وقتی دیدی من مشغولم از وقتت زدی و برایم قهوه آوردی.»
 
دکتر واتکینز می‌گوید: «قدردانی کردن بیشتر به طور کلی با خوش‌بین بودن مرتبط است و افرادی که سطوح بالاتری از قدردانی را ابراز می کنند بیشتر به دنبال چیزهای خوب در زندگی هستند.»
 
وی اضافه کرد: «تحقیقات نشان می‌دهد که برای ما چیزهای خوب خیلی بیشتری اتفاق می‌افتد تا چیزهای بد، اما ما خیلی راحت روی چیزهای بد تمرکز می‌کنیم. به همین خاطر سپاسگزاری مهم است تا دید متعادل‌تری نسبت به زندگی داشته باشیم.»
 
نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «JAMA Psychiatry» منتشر شده است.
 
منبع: یورونیوز
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما