شناسهٔ خبر: 67650598 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سخنگوی سازمان انتقال خون خبر داد؛ رشد اندک اهدای خون بانوان

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه آمار اهدای خون در بهار امسال به ۶۲۸ هزار و ۴۱۸ واحد رسید، از رشد شش درصدی اهدای خون در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

بشیر حاجی بیگی با اشاره به رشد شاخص اهدای مستمر خون در کشور گفت: این شاخص هم اکنون در کشور بیش از ۵۵ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و استان های سمنان و یزد با نزدیک به ۶۶ درصد و قم با بیش از ۶۴ درصد بالاترین شاخص اهدای مستمر را ثبت کرده اند.

وی با تاکید بر اهمیت جوان سازی جمعیت اهدا کنندگان خون با توجه به سالمندی جمعیت و به تبع آن بازنشستگی اهدا کنندگان دهه‌های پیشین، گفت: برنامه جذب جوانان به امر انسان دوستانه و نجات بخش اهدای خون در دستور کار سازمان انتقال خون قرار دارد و هم اکنون شاخص اهدا کنندگان بار اول در کشور بیش از ۱۵ درصد است که امیدواریم با اجرای برنامه های دردست اجرا و تفاهم نامه های منعقد شده، شاهد افزایش این شاخص در میان جوانان باشیم.

حاجی بیگی همچنین یادآور شد: در بهار امسال استان کهگیلویه و بویر احمد با رشد بیش از ۴۳ درصد در شاخص اهدا، از دیگر استان‌ها سبقت گرفت. همچنین استان سیستان و بلوچستان با رشد بیش از ۱۹ درصد و استان کرمانشاه با رشد نزدیک به ۱۹ درصد، از نظر رشد این شاخص در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر اهمیت افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های سازمان انتقال خون برای جذب هرچه بیشتر بانوان شاخص اهدای بانوان شیب صعودی گرفته است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش نشان می دهد اما این شاخص نسبت به جامعه مشارکت جوی بانوان ایرانی بسیار پایین است و هم اکنون بیش از ۴ درصد اهدا کنندگان از بانوان هستند.

وی افزود: در حال حاضر پیشروترین استان ها در امر اهدای بانوان استان‌های خراسان شمالی با بیش از ۹ درصد و استان‌های لرستان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با بیش از ۷ درصد هستند.

بنابر اعلام سازمان انتقال خون، حاجی بیگی ضمن تقدیر و تشکر از اهدا کنندگان خون که حمایت از بیماران و سلامت خود و جامعه را در برنامه زندگی خود قرار داده‌اند، از مردم شریف کشورمان بخصوص بانوان و جوانان دعوت کرد تا این روزها را که مصادف با سوگواری سرور شهیدان است و در آستانه نیم قرن اهدای خون با خدمات سازمان انتقال خون، سرآغازی برای تصمیم نجات بخش اهدای خون قرار دهند و به جمع اهدا کنندگان بپیوندند.

نظر شما