شناسهٔ خبر: 67646905 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حاجی بیگی عنوان کرد؛

رشد ۶ درصدی اهدای خون در بهار ۱۴۰۳

حبیب احسنی پور

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، از رشد ۶ درصدی اهدای خون در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به رشد شاخص اهدای مستمر خون در کشور، گفت: این شاخص هم اکنون در کشور بیش از ۵۵ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و استان‌های سمنان و یزد با نزدیک به ۶۶ درصد و قم با بیش از ۶۴ درصد بالاترین شاخص اهدای مستمر را ثبت کرده اند.

وی با تاکید بر اهمیت جوان سازی جمعیت اهدا کنندگان خون با توجه به سالمندی جمعیت و به تبع آن بازنشستگی اهدا کنندگان دهه‌های پیشین، افزود: برنامه جذب جوانان به امر انسان دوستانه و نجات بخش اهدای خون در دستور کار سازمان انتقال خون قرار دارد و هم اکنون شاخص اهدا کنندگان بار اول در کشور بیش از ۱۵ درصد است که امیدواریم با اجرای برنامه‌های در دست اجرا و تفاهم نامه‌های منعقد شده، شاهد افزایش این شاخص در میان جوانان باشیم.

حاجی بیگی همچنین یادآور شد: در بهار امسال استان کهگیلویه و بویراحمد با رشد بیش از ۴۳ درصد در شاخص اهدا، از سایر استان‌ها سبقت گرفت همچنین استان سیستان و بلوچستان با رشد بیش از ۱۹ درصد و استان کرمانشاه با رشد نزدیک به ۱۹ درصد، از نظر رشد این شاخص در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش مشارکت بانوان در امر اهدای خون، تصریح کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی های سازمان انتقال خون برای جذب هرچه بیشتر بانوان شاخص اهدای بانوان شیب صعودی گرفته است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش نشان می‌دهد اما این شاخص نسبت به جامعه مشارکت جوی بانوان ایرانی بسیار پایین است و هم اکنون بیش از ۴ درصد اهدا کنندگان از بانوان هستند.

حاجی بیگی افزود: در حال حاضر استان خراسان شمالی با بیش از ۹ درصد و استان‌های لرستان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با بیش از ۷ درصد، سهم بالایی از اهدای خون بانوان دارند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از اهدا کنندگان خون که حمایت از بیماران و سلامت خود و جامعه را برنامه زندگی خود قرار داده اند، از مردم کشورمان خصوصاً بانوان و جوانان دعوت کرد تا این ایام را که مصادف با سوگواری سید و سالار شهیدان است و در آستانه نیم قرن اهدای خون با خدمات سازمان انتقال خون، سرآغازی برای تصمیم نجات بخش اهدای خون قرار دهند و به جمع اهدا کنندگان بپیوندند.

نظر شما