شناسهٔ خبر: 67650095 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ضرورت آغاز عملیات اجرایی گرد و غبار - اکونیوز

اقتصاد ایران: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت آغاز عملیات اجرایی گرد و غبار در منطقه گفت: شهید رییسی پای رعایت همه ضوابط محیط‌زیستی می‌ایستاد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دوازدهم جولای هر سال به عنوان «روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار» تعیین شده است.

در این راستا و به منظور افزایش تاب‎‌آوری در برابر پدیده گردوغبار از طریق ترویج همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، آگاهی‌رسانی عمومی و اقدام دانش پایه مراسم بزرگداشت با حضور علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ما باید پیمان جدی برای اجرای جدی عملیات در خصوص گرد و غبار پیش بگیریم. کانون‌های گرد و غبار در عراق و ایران شناسایی شده و هیئت‌های کارشناسی هم مبادله شده است.

وی افزود: شهید رئیسی به محیط‌زیست توجه ویژه‌ای داشت و با وجود شرایط دشوار اقتصادی کشور، مردانه پای رعایت همه ضوابط محیط‌زیستی می‌ایستاد.

سلاجقه ضمن بیان اینکه دیپلماسی محیط زیستی به عنوان پیش قراول دیپلماسی سیاسی در دستور کار دولت سیزدهم بوده است، گفت: تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک ساختار مشترک در زمینه مقابله با گرد و غبار انجام داده‌ایم و در نتیجه نشست‌های برگزار شده تشکیل سازمان منطقه‌ای مبارزه با گرد و غبار و دبیرخانه‌ای در این زمینه به تصویب رسید و برای راه اندازی صندوق مقابله با گرد و غبار نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

وی در ادامه گفت: ایران دو طرح و برنامه زیر عمل منطقه‌ای را نیز در جنوب و جنوب غرب و شمال و شمال شرق برای مقابله با گرد و غبار تدوین کرده است.

سلاجقه افزود: به پیشنهاد ایران یک دهه به عنوان دهه مبارزه با طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار نامگذاری شده است چرا که مردم ۱۵۰ کشور جهان از این معضل رنج می‌برند و شرایط به گونه‌ای است که می‌توان جدول مندلیوف را در هوا مشاهده کرد چون انواع فلزات در هوا وجود دارد.

وی اظهار کرد: این وضعیت هشداری جدی تلقی می‌شود چرا که موجب افزایش بیماری‌ها شده است بنابراین باید همکاری‌های کشورها جدی‌تر دنبال شود.

سلاجقه در خاتمه ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور جدید مسیر دیپلماسی محیط زیستی را برای حل مشکل گرد و غبار ادامه دهد.

۵٠ درصد گرد و غبار داخلی و خارجی شناسنامه‌دار شد

همچنین رضا شهبازی روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با توفان‌های گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: مدیرکل زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: با بررسی‌های صورت گرفته موفق شدیم ۵٠ درصد گرد و غبار داخلی و خارجی شناسنامه‌دار شوند.

در واقع مشخص شد که چه حجمی از گرد و غبار و از کجا به هوا بلند می‌شود. البته با توجه به شرایط آب و هوایی ممکن است هر سال نسبت به سال قبل منبع و میزان گرد و غبار تغییر کند مثلاً یک سال داخلی بیشتر باشد و سال بعد گرد و غبار خارجی بیشتر به هوا بلند شود.

وی ادامه داد: موضوع گرد و غبار به چندین دهه قبل برمی گردد در آمریکا ٧٠ سال پیش این موضوع را تجربه کردند در کشور ما هم قدمت زیادی دارد اما اولین بار که با جدیت با این مساله مواجه شدیم حدود ١۵ سال پیش یعنی سال ١٣٨٨ بود که البته با منشأ خارجی مشهد را تحت تأثیر قرار داد. البته قبلاً در خوزستان و سیستان و بلوچستان هم این پدیده را داشتیم.

وی تاکید کرد: مسأله اینجاست که در تمام این سال‌ها آن طور که باید به این پدیده توجه نکردیم و بر منابع زیستی از جمله منابع آبی فشار آوردیم و امروز شهرهای زیادی درگیر گرد و غبار هستند. مثلاً شهری مانند قم وسعت چندانی ندارد اما ٣٠ درصد درگیر این پدیده است.

شهبازی تاکید کرد: امیدوارم این نتایج به همکاری خوبی میان کشورهای منطقه و درگیر گرد و غبار منجر شود تا به نتایج مطلوبی در راستای مقابله با آن برسیم. برخی غبارها مانند سلیکاها و رس‌ها تا ۶ هزار کیلومتر در منطقه پخش می‌شوند از این همکاری‌های فرامرزی در این زمینه جدی است و باید به این سمت حرکت کنیم.

نظر شما