شناسهٔ خبر: 67648836 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

۵٠ درصد گرد و غبار شناسنامه‌دار شد

مدیرکل زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: با بررسی‌های صورت گرفته ۵٠ درصد گرد و غبار داخلی و خارجی شناسنامه‌دار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، رضا شهبازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با توفان‌های گردوغبار در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در واقع مشخص شد که چه حجمی از گردوغبار و از کجا به هوا بلند می‌شود، البته با توجه به شرایط آب‌وهوایی ممکن است هر سال نسبت به سال گذشته منبع و میزان گردوغبار تغییر کند، برای مثال یک سال داخلی بیشتر باشد و سال بعد گردوغبار خارجی بیشتر به هوا بلند شود، با بررسی‌های صورت گرفته ۵٠ درصد گردوغبار داخلی و خارجی شناسنامه‌دار شد.

وی افزود: موضوع گردوغبار به چندین دهه گذشته بازمی‌گردد، در آمریکا ٧٠ سال پیش این موضوع را تجربه کردند و در کشور ایران نیز قدمت زیادی دارد، اما نخستین بار که با جدیت با این مسئله مواجه شدیم، حدود ١۵ سال پیش یعنی سال ١٣٨٨ بود که البته با منشأ خارجی مشهد را تحت تأثیر قرار داد، البته در گذشته در خوزستان و سیستان و بلوچستان هم این پدیده را داشتیم.

مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: مسئله اینجاست که در تمام این سال‌ها آن طور که باید به این پدیده توجه نکردیم و بر منابع زیستی همچون منابع آبی فشار آوردیم و امروز شهرهای زیادی درگیر گردوغبار هستند، برای مثال شهری همچون قم وسعت چندانی ندارد، اما ٣٠ درصد درگیر این پدیده است.

شهبازی تاکید کرد: امیدوارم این نتایج به همکاری خوبی میان کشورهای منطقه و درگیر گردوغبار منجر شود تا به نتایج مطلوبی در راستای مقابله با آن برسیم، بعضی از غبارها مانند سلیکاها و رس‌ها تا ۶ هزار کیلومتر در منطقه پخش می‌شوند، از این همکاری‌های فرامرزی در این زمینه جدی است و باید به این سمت حرکت کنیم.

مرگ سالانه ۷ میلیون نفر به علت گردوغبار

در ادامه همایش غلامرضا گودرزی، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ٩٩ درصد از جمعیت دنیا در شهرهایی زندگی می‌کنند که حداقل یک آلاینده هوای آن خارج از حد استاندارد است و فقط یک درصد جوامع هوای سالم دارند.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد سالانه ۷ میلیون نفر در دنیا تحت تأثیر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، مانند این است که جمعیت چند کشور کوچک با هم ناپدید شوند، اما چون این جمعیت ناگهان از بین نمی‌روند و تدریجی رخ می‌دهد، شاید زیاد به چشم نمی‌آید.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: اندازه ذرات معلق در تهران شش برابر حد استاندارد است که این رقم در اهواز ١٠ برابر است که به‌طور قطع عواقب جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت، چراکه گردوغبار بر دستگاه تنفسی به‌ویژه ریه تأثیر نامطلوبی دارد، بنابراین باید با جدیت به این موضوع نگاه شود.

نظر شما