شناسهٔ خبر: 67648895 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

عملیات اجرایی مقابله با گرد و غبار در منطقه هر چه زودتر آغاز شود

تهران - ایرنا - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: با توجه به اهمیت مقابله با پدیده گرد و غبار باید عملیات اجرایی آن در منطقه هر چه زودتر آغاز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار افزود: ایران در قالب یک دیپلماسی قوی و رایزنی های مختلف پدیده نوظهور گرد و غبار را به عنوان میثاق جهانی معرفی و جهان را متقاعد کرد که برای کاهش آن از تمام ظرفیت های خود استفاده کنند.

وی اظهارداشت: امروز در این زمینه یک ادبیات مشترک شکل گرفته که کار بسیار سختی بود چون اولویت خیلی از کشورها گرد و غبار نبود اما ایران موفق شد و توانستیم به کلیدواژه مشترک برسیم و کشورها به یک میثاق بین المللی تن دادند.

وی ادامه داد: ایران محل دپوی گرد و غبار منطقه است از این رو در نشست های مختلف به این نتیجه رسیدم که دنیا می تواند بر اساس کلیدواژه های مشترک این شرایط را مدیریت کند در نتیجه دیپلماسی محیط‌زیست به عنوان پیش‌ قراول دیپلماسی سیاسی در دستور کار دولت قرار گرفت.

سلاجقه افزود: از همه کشورهای همسایه برای شرکت در اولین نشست منطقه ای گرد و غبار تشکر می کنم و به میثاقی منطقه‌ای رسیدیم که در کنار هم پدیده گرد و غبار را مدیریت کنیم.

وی اظهارداشت: در این نشست ایجاد سازمان منطقه ای محیط زیست، صندوق منطقه ای محیط زیست و دبیرخانه منطقه ای محیط زیست پیشنهاد شد تا تشکیل شود؛ همچنین مطالعات زیادی در این زمینه انجام شد و گام های برای ایجاد صندوق برداشته شده است.

وی گفت: ایران برای مقابله با گرد و غبار ٢ برنامه عمل زیرمنطقه ای برای جنوب و جنوب غرب و شمال و شمال شرق تهیه کرده و در صدد است از ظرفیت کشورهای همسایه برای اجرایی شدن آن استفاده و نقشه آنرا تهیه کند.

نظر شما