شناسهٔ خبر: 67649185 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان؛

تاکنون ۱۴۹ مورد ابتلا به تب دنگی در ایران گزارش شده است

دکتر جهانبخش یوسفی با اعلام این خبر گفت:طبق آخرین آمارها تا ۱۹ تیر، ۱۴۹ نفر مبتلا به تب دنگی در ایران به ثبت رسیده است که ۱۱ نفر از این آمار در داخل کشور مبتلا شده‌اند و بقیه موارد از سایر کشورها بخصوص کشور امارات مبتلا و وارد ایران شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مفدا کردستان، وی ضمن هشدار علائم خطر بیماری تب دانگ و گزش پشه آئدس بیان کرد: افرادی که شرایط زیر را داشته‌ باشند، جزو افراد مشکوک به تب دانگ تلقی می‌شوند:

۱) حداقل به مدت دو روز تب ۳۸ درجه دهانی داشته باشد

۲) سفر به نقاطی که گزارش ابتلا به تب دانگ داشته‌اند

۳) حداقل دو علامت از علائم تب دانگ که شامل سردرد شدید، درد کاسه چشم، احساس ضعف و خستگی، علایم گوارشی (بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال)، گرگرفتگی صورت، جوش‌های پوستی، درد عضلات، مفاصل و خصوصا درد شدید استخوانی را داشته باشد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی با بیان اینکه افراد مشکوک به تب دانگ حتما باید به پزشک مراجعه کنند، گفت: ۷۵ الی ۸۰ درصد از افراد مبتلا علامت خاصی ندارند که در این صورت باید در خانه استراحت کنند، مایعات مصرف کنند و برای کنترل تب از استامینوفن استفاده کنند.

دکتر جهانبخش یوسفی ادامه داد: افراد مبتلا به تب دانگ خفیف ممکن است بعد از مدتی وارد فاز بحرانی شوند و علائمی همچون درد شدید شکم، استفراغ مداوم، خونریزی لثه، بیقراری، خونریزی بینی، تشنج، خونریزی زیرپوستی و... شوند. در این صورت باید هر چه سریعتر به بیمارستان مراجعه کنند.

وی از راه های پیشگیری از انتقال بیماری سخن گفت و افزود:لازم است محیط رشد پشه ها ناامن و شرایط زیست و تخم گذاری آن‌ها از بین برود. همچنین استفاده از لباس‌های بلند و رنگ روشن، استفاده از توری برای پنجره ها و درب ها و استفاده از اسپری های دور کننده حشرات در کاهش انتقال بیماری کمک کننده است.

نظر شما