شناسهٔ خبر: 67644521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

کارشکنی نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس

اقتصادنیوز: منابع امنیتی گفتند که «بنیامین نتانیاهو» خواسته‌هایی را به توافقنامه آتش‌بس و تبادل اسیران صهیونیست اضافه کرده است که مذاکرات را پیچیده یا حتی خنثی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  شبکه ۱۲ عبری به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد امکان دستیابی به توافق تبادل اسرا در عرض ۲ هفته وجود دارد، اما اصرار «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر بر خواسته‌هایش مذاکرات را برای هفته‌ها مختل می‌کند و حتی ممکن است آنها را متوقف کند.

رسانه‌های عبری به نقل از منابع آگاه به مذاکرات گزارش دادند رژیم صهیونیستی در پاسخ به میانجی‌گران در ۲۷ مه، از خواسته اولیه خود برای حفظ کنترلش بر کریدور موسوم به «نتزاریم» که در حال حاضر نوار غزه را به ۲ بخش تقسیم می‌کند و مانع از بازگشت به زعم آنها «شبه نظامیان» به شمال نوار غزه می‌شود، صرف نظر کرد.

براساس گزارش شبکه روسیا الیوم، این منبع گفت: «مطالبه برای نظارت بر همه کسانی که در شمال رفت و آمد می‌کنند، بازنگری در عقب‌نشینی ما در مورد این موضوع است.»

خبر مرتبط
حماس: فلسطینی‌ها توان اداره امور خود را دارند/ اسرائیل باید از رفح بیرون برود

اقتصادنیوز: سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با تاکید بر خروج دشمن صهیونیستی از گذرگاه های رفح و فیلادلفیا، گفت که هیچ کس نمی‌تواند مانع نقش‌آفرینی این جنبش شود.

وی افزود: این خواسته مانع از دستیابی به توافق می‌شود. در بهترین حالت مانعی است که ادامه مذاکرات را دشوارتر و در بدترین حالت چوب لای چرخ مذاکرات می‌گذارد و امکان دستیابی به توافق را از بین می‌برد.»

وی اضافه کرد: «ما در ۲ روز سرنوشت ساز برای موفقیت معامله هستیم چه بسا الان یا بعد از مدتی طولانی این امر اتفاق بیفتد یا چه بسا هرگز این امر اتفاق نیفتد.»

او فاش کرد که بنیامین نتانیاهو خواسته‌هایی را اضافه کرد که از توافقات با میانجی‌ها خارج شد.

روزنامه هاآرتص نیز روز جمعه گزارش داد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در معامله تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه کارشکنی می‌کند و به دلیل لجبازی وی نمی‌توان به تحقق این معامله خوشبین بود.

«عزت الرشق»، یک رهبر جنبش حماس نیز روز جمعه گفت که تلاش‌های بنیامین نتانیاهو با افزودن مطالبات جدیدی که در هیچ یک از پیشنهادات قبلی میانجیگران (مصر و قطر) گنجانده نشده تایید می‌کند که «او همچنان تعلل می‌کند»، به تعویق می‌اندازد، و به دنبال چیزی است که توافقنامه مبادله «اسیران» را مختل می‌کند.

خبر مرتبط
شهادت و زخمی‌شدن فلسطینیان در حملات جدید اسرائیل به غزه

اقتصادنیوز: منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند که در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه دست کم هشت فلسطینی شهید شدند.

نتانیاهو روز پنجشنبه مدعی شد که «حماس به خواسته‌هایی که امنیت اشغالگران را به خطر می‌اندازد چسبیده است» و گفت که هرگونه پیشنهاد توافقی که مذاکرات کنونی به آن منجر شود «باید به تل‌آویو اجازه بازگشت به جنگ را بدهد».

در ماه مه گذشته، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، طرحی را برای دستیابی به توافق تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس و آتش‌بس در نوار غزه ارائه کرد.

این طرح شامل اصول اساسی معامله تبادل اسرا و بازگشت آرامش کامل در نوار غزه است که اساس مذاکرات حماس و این رژیم محسوب می‌شود.

 

نظر شما