شناسهٔ خبر: 67643781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عقب‌نشینی نتانیاهو از «امتیاز بزرگ» در مذاکرات آتش‌بس، توافق را متزلزل می‌کند

زهرا موسوی

منابع امنیتی گفتند که «بنیامین نتانیاهو» خواسته‌هایی را به توافقنامه آتش‌بس و تبادل اسیران صهیونیست اضافه کرده است که مذاکرات را پیچیده یا حتی خنثی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ عبری به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد امکان دستیابی به توافق تبادل اسرا در عرض ۲ هفته وجود دارد، اما اصرار «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر بر خواسته‌هایش مذاکرات را برای هفته‌ها مختل می‌کند و حتی ممکن است آنها را متوقف کند.

کانال ۱۲ به نقل از این مقام ارشد امنیتی اشاره کرد: ما در لحظه حقیقت برای اسرا زندگی می‌کنیم، اما کسانی هستند که مانع معامله می‌شوند.

این کانال نقل از این منبع آگاه از مذاکرات گزارش داد که دستیابی به توافق بر سر اسرا ظرف ۲ هفته امکان پذیر است و اشاره کرد که اصرار بنیامین نتانیاهو بر مکانیزمی برای جلوگیری از بازگشت اعضای شبه نظامی، مذاکرات را مختل می‌کند. وی تاکید کرد: تا بازگرداندن ۲۰ تا ۳۰ زندانی زنده یک قدم فاصله داریم.

کانال ۱۲ عبری گزارش داد که مقامات امنیتی هشدار دادند که مکانیسم جلوگیری از عبور شبه نظامیان زمان زیادی می‌برد و اجرای آن دشوار خواهد بود.

آنها همچنین نسبت به احتمال تأخیر در انعقاد توافق و کشته شدن اسیران اضافی در جریان جنگ هشدار دادند.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از برخی منابع آگاه صهیونیست گزارش داد نتانیاهو مذاکرات تبادل اسرا با گروه‌های فلسطینی در غزه را تقریبا به تنهایی مدیریت می‌کند.

این منابع که نام آنها فاش نشد، اظهار کردند: بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر) به تنهای مذاکرات قرارداد تبادل را مدیریت می‌کند و او کسی بود که تصمیم گرفت موضعگیری‌ها تشدید و علنی شوند.

منابع یاد شده گفتند: نتانیاهو تمام جزئیات مذاکرات را مدیریت می‌کند و ساعات بسیار بیشتری نسبت به قبل را به این کار اختصاص داده است.

شبکه ۱۲ گزارش داد که نتانیاهو در یکی از جلسات روی میز زد و گفت: من نخست وزیرم و تصمیم گیرنده من هستم.

همچنین یک منبع آگاه صهیونیست به سی‌ان‌ان گفت: بنیامین نتانیاهو در مذاکرات جاری آتش‌بس با حماس «از یک امتیاز بزرگ» عقب‌نشینی کرد و خواستار جلوگیری از بازگشت «شبه‌نظامیان» به شمال نوار غزه در طول توقف نهایی درگیری‌ها شد.

این منبع افزود: اسرائیل پیش از این موافقت کرده بود که فلسطینی‌ها در طول آتش‌بس بدون محدودیت به نوار غزه دسترسی داشته باشند اما نتانیاهو این هفته به تیم مذاکره کننده خود اطلاع داد تا از ورود شبه نظامیان به شمال غزه به عنوان بخشی از هرگونه توافق آتش‌بس جلوگیری شود.

به گفته ناظران، انتظار می‌رود این درخواست جدید پیشرفت به دست آمده در مذاکرات را تضعیف کند.

رسانه‌های عبری به نقل از منابع آگاه به مذاکرات گزارش دادند رژیم صهیونیستی در پاسخ به میانجی‌گران در ۲۷ مه، از خواسته اولیه خود برای حفظ کنترلش بر کریدور موسوم به «نتزاریم» که در حال حاضر نوار غزه را به ۲ بخش تقسیم می‌کند و مانع از بازگشت به زعم آنها «شبه نظامیان» به شمال نوار غزه می‌شود، صرف نظر کرده بود.

براساس گزارش شبکه روسیا الیوم، این منبع گفت: «مطالبه برای نظارت بر همه کسانی که در شمال رفت و آمد می‌کنند، بازنگری در عقب‌نشینی ما در مورد این موضوع است.»

وی افزود: این خواسته مانع از دستیابی به توافق می‌شود. در بهترین حالت مانعی است که ادامه مذاکرات را دشوارتر و در بدترین حالت چوب لای چرخ مذاکرات می‌گذارد و امکان دستیابی به توافق را از بین می‌برد.»

وی اضافه کرد: «ما در ۲ هفته سرنوشت ساز برای موفقیت معامله هستیم چه بسا الان یا بعد از مدتی طولانی این امر اتفاق بیفتد یا چه بسا هرگز این امر اتفاق نیفتد.»

او فاش کرد که بنیامین نتانیاهو خواسته‌هایی را اضافه کرد که از توافقات با میانجی‌ها خارج شد.

روزنامه هاآرتص نیز روز جمعه گزارش داد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در معامله تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه کارشکنی می‌کند و به دلیل لجبازی وی نمی‌توان به تحقق این معامله خوشبین بود.

روزنامه هاآرتص به نقل از منابع اشغالگر در جریان مذاکرات نوشت که امتناع بنیامین نتانیاهو  از عقب‌نشینی از محور فیلادلفیا در جنوب نوار غزه، تلاش‌ها برای انعقاد قرارداد تبادل اسرا با حماس را تضعیف می‌کند.

«عزت الرشق»، یک رهبر جنبش حماس نیز روز جمعه گفت که تلاش‌های بنیامین نتانیاهو با افزودن مطالبات جدیدی که در هیچ یک از پیشنهادات قبلی میانجیگران (مصر و قطر) گنجانده نشده تایید می‌کند که «او همچنان تعلل می‌کند»، به تعویق می‌اندازد، و به دنبال چیزی است که توافقنامه مبادله «اسیران» را مختل می‌کند.

نتانیاهو روز پنجشنبه مدعی شد که «حماس به خواسته‌هایی که امنیت اشغالگران را به خطر می‌اندازد چسبیده است» و گفت که هرگونه پیشنهاد توافقی که مذاکرات کنونی به آن منجر شود «باید به تل‌آویو اجازه بازگشت به جنگ را بدهد».

در ماه مه گذشته، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، طرحی را برای دستیابی به توافق تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس و آتش‌بس در نوار غزه ارائه کرد.

این طرح شامل اصول اساسی معامله تبادل اسرا و بازگشت آرامش کامل در نوار غزه است که اساس مذاکرات حماس و این رژیم محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما