شناسهٔ خبر: 67638719 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

هاآرتص: نتانیاهو در معامله آتش بس غزه کارشکنی می‌کند

آموس هرئیل، تحلیلگر امور نظامی روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای نوشت: پاسخ حماس به پیشنهاد آمریکا و اسرائیل برای معامله تبادل اسرا حاکی از برخی انعطاف و نرمش در موضع این جنبش به ویژه درباره انتقال بین مراحل این معامله بود.

صاحب‌خبر -

روزنامه هاآرتص گزارش داد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در معامله تبادل اسرا و آتش بس در غزه کارشکنی می‌کند و به دلیل لجبازی وی نمی‌توان به تحقق این معامله خوشبین بود.

به گزارش ایسنا، آموس هرئیل، تحلیلگر امور نظامی روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای نوشت: پاسخ حماس به پیشنهاد آمریکا و اسرائیل برای معامله تبادل اسرا حاکی از برخی انعطاف و نرمش در موضع این جنبش به ویژه درباره انتقال بین مراحل این معامله بود. پاسخ حماس فضای مثبتی را ایجاد کرد و باعث شد تا مسوولان ارشد نهاد امنیتی و نظامی اسرائیل امیدوار باشند که این بار بتوان حداقل درباره مرحله اول معامله به توافق رسید. وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش نیز علنا از این معامله حمایت کردند، اما به رغم سفر‌هایی که این هفته هیات اسرائیل به قاهره و دوحه داشت، به نظر می‌رسد که ما نمی‌توانیم به تحقق این معامله خوشبین باشیم. به ویژه اینکه احتمالا نتانیاهو پاسخ خود را درباره معامله تبادل اسرا به بعد از سخنرانی‌اش در مقابل کنگره آمریکا در ۲۴ ژوئیه موکول خواهد کرد و بعد از آن توجیهی را برای کناره‌گیری از مذاکرات پیدا خواهد کرد.

وی افزود: نتانیاهو بند‌های جدیدی را به پیشنهاد آتش بس اضافه کرده است که به نظر می‌رسد برای ممانعت از هرگونه پیشرفتی در مذاکرات است. مثل بند ممانعت از بازگشت نیرو‌ها به شمال غزه، حفظ حضور ارتش اسرائیل در گذرگاه نتزاریم و حفظ گذرگاه فیلادلفیا و ازسرگیری جنگ تا زمان تحقق اهداف. این یعنی در حقیقت نتانیاهو می‌گوید من برای توقف جنگ آماده‌ام، اما در صورتی که با تضمین کنترل امنیتی ما بر نقاط اصلی در نوار غزه موافقت کنید. این در حالی است که حماس این خواسته‌ها را قبول نمی‌کند.

این تحلیلگر گفت: از طرف دیگر از ژانویه اصل موضوع تکیه کردن نتانیاهو بر دو شریکش ایتاماربن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر امنیت دارایی است که گفته‌اند اگر اسرائیل با حماس معامله‌ای امضا کند از کابینه نتانیاهو کناره‌گیری می‌کنند. تضمین امنیتی هم که اپوزیسیون اسرائیل به نتانیاهو داده‌اند تا با معامله تبادل اسرا موافقت کند، مورد قبول نتانیاهو نیست چرا که برای یک دوره محدودی عمل می‌کند و بعد از آن مجددا درخواست برای برگزاری انتخابات زود هنگام از سر گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد دلیل اصلی ورود شروط جدید به این پیشنهاد این مسائل باشد.

هرئیل گفت: نتانیاهو یک جادوگر سیاسی است و این را می‌توان از دوره طولانی حکمرانی وی و ماندنش در قدرت به رغم شکست سختی که اسرائیل در دوره وی متحمل شده است، فهمید. مشکل او این است که دیگر قادر نیست به دادن چک سفید امضا ادامه بدهد. طلبکاران سیاسی اطراف او را پر کرده‌اند و فشار می‌آورند.

پیش از این نیز اسحاق بریک، ژنرال صهیونیست نسبت به تبعات مخالفت نتانیاهو با معامله تبادل اسرا با حماس هشدار داد و تاثیر آن را به تاثیر افتادن بمب هسته‌ای بر سر اسرائیل تشبیه کرد.

وی گفت: این روز‌ها روز‌های حساسی است و مخالفت با معامله تبادل اسرا این بار به از دست دادن آن‌ها تا ابد و وقوع یک جنگ منطقه‌ای منجر می‌شود.

نظر شما