شناسهٔ خبر: 67643719 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به مناسبت روز فناوری اطلاعات بررسی شد؛

از چالش‌های عرصه فناوری اطلاعات تا پیشرو شدن در اقتصاد دیجیتال

شیما احمدزاده

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان قم گفت: جایگاه نظام صنفی رایانه‌ای به اندازه کافی توسط بخش دولتی به رسمیت شناخته نمی‌شود و این یکی از چالش‌های اساسی ما است؛ اگر چه این جایگاه هرساله ارتقاء پیدا می‌کند اما با توجه به آنچه که در قانون دیده می‌شود و از مسئولین دولتی انتظار می‌رود هنوز سازمان نصر در جهت رسیدن به جایگاه اصلی اش فاصله دارد.

صاحب‌خبر -

عبد الحمید محمدی رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان قم در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: باتوجه به شاخص‌های مختلف توسعه یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله مشترکین اینترنت، تعداد ایستگاه‌های مخابراتی(ثابت و سیار)، بسترهای اینترنتی بی‌سیم که توسط بخش خصوصی در سطح استان گسترش پیدا کرده و همچنین گسترش فیبرنوری می‌توان گفت استان قم به لحاظ زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات در وضعیت مطلوبی در مقایسه با کل کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان می‌توان گفت استان قم در اکثر شاخص‌های توسعه یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه‌های سوم تا هفتم را دارد و اگر ادعا کنیم که استان قم به لحاظ زیر ساخت‌ها تقریبا رتبه چهارم تا پنجم دارد ادعای گزافی نکرده‌ایم.

محمدی با اشاره به بازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از استان قم، اظهار کرد: ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از وضعیت زیر ساخت‌های قم نشان دهنده این بود که قم به لحاظ توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در وضعیت مطلوبی نسبت به کل کشور قرار دارد.

محمدی اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان قم(سازمان نصر) را در سه بخش شرکتی، فروشگاهی، حقیقی و مشاوران معرفی کرد و ادامه داد: شرکت‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند قانونا ملزم هستند که مجوز فعالیت شان را از سازمان نصر بگیرند ولی فروشگاه‌ها الزام قانونی ندارند.

 رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان قم افزود: فروشگاه‌ها می‌توانند علاوه بر اینکه از اتحادیه خودشان مجوز می‌گیرند با عضویت و دریافت مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی از خدمات این سازمان استفاده کنند.

 وی ادامه داد: فارغ التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات می‌توانند عضو حقیقی سازمان نصر شوند، سپس با شرکت در آزمون‌های سالانه این سازمان و کسب نمره قبولی به عنوان مشاور مجوز دریافت کنند و با عقد قراردادهای مشاوره با سازمان و ارگان‌های دولتی و خصوصی در این حوزه فعالیت کنند.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر شاخه شرکتی یا حقیقی سازمان هر کدام تقریبا ۲۵۰ عضو دارد، اظهار کرد: فروشگاه‌های حوزه فاوا بیش از هزار عضو دارد و از این میزان حدود ۵۰ فروشگاه به عضویت سازمان در آمدند.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان قم با اشاره به اینکه عملا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به لحاظ ساختاری مستقیما تحت نظر رئیس جمهور خواهد بود، بیان کرد: وظیفه اصلی نظام صنفی رایانه‌ای تنظیم کردن بخش مناسبات بین بخش دولتی و خصوصی است و در تمام استان‌های کشور این سازمان وجود دارد.

محمدی یادآور شد: اعضای هیئت مدیره این سازمان طی فرایند انتخاباتی توسط اعضا سازمان هر استان مشخص می‌شوند، سپس از بین اعضای هیات مدیره استان‌ها یک شورا مرکزی کشوری تشکیل می‌شود، که رئیس این شورا در نهایت حکم خود را از رئیس جمهور دریافت می‌کند.

محمدی چالش‌های درونی و بیرونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را مورد توجه قرار داد و گفت: چالش‌های دورنی که به مسائل داخلی سازمان و اعضای خود سازمان برمی‌گردد که معمولا با سیاست‌گذاری‌هایی که توسط مدیران سازمان انجام می‌شود و همکاری اعضای سازمان به راحتی قابل برطرف شدن است و ما از این لحاظ مشکل خاصی نداریم.

ارتباط بخش خصوصی با بخش دولتی؛ چالشی در عرصه فناوری اطلاعات

وی با بیان اینکه مهم ترین چالش بیرونی ما ارتباط بخش خصوصی با بخش دولتی است، افزود: مسائل مربوط به محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ اینترنت با سیاست‌های غلط حاکمیتی باعث خسارت‌های زیادی به بخش خصوصی و کسب و کار آن‌ها شده است.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: جایگاه نظام صنفی به اندازه کافی توسط بخش دولتی به رسمیت شناخته نمی‌شود و این یکی از چالش‌های اساسی ما است؛ اگر چه این جایگاه هرساله ارتقا پیدا می‌کند اما با توجه به آنچه که در قانون دیده می‌شود و از مسئولین دولتی انتظار می‌رود هنوز سازمان نصر در جهت رسیدن به جایگاه اصلی اش فاصله دارد.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان قم عنوان کرد: امیدوارم بخش دولتی از این لحاظ در عملکرد خود بازنگری کند و بتواند جایگاه سازمان را بیش از آنچه که هست به رسمیت بشناسد و همکاری‌های لازم را با ما داشته باشد.

محمدی تصریح کرد: بسیاری از سیاست گذاری مربوط به حوزه فاوا که عمدتا توسط بخش دولتی صورت می‌گیرد می‌تواند با همکاری بخش خصوصی توسط سازمان نصر انجام شود ولی بخش دولتی آن طور که باید بخش خصوصی را در این امور دخیل نمی‌کند.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان قم تاکید کرد: چالش نیروی انسانی در عرصه فاوا به دلیل رشد بسیار سریع و پیشرفت لحظه به لحظه‌ای وجود دارد؛ لذا حوزه فناوری اطلاعات به نیروهای متخصص، فعال و به روز نیاز دارد که بتوانند خودشان را در هر زمان با تکنولوژی و اتفاقات جدید که در این حوزه می‌افتد به روز کنند.

از چالش‌های عرصه فناوری اطلاعات تا پیشرو شدن در اقتصاد دیجیتال

وی با اشاره به تمایل نیروی‌های متخصص به کار در شرکت‌های بزرگ، ادامه داد: نیروهایی که بتوانند به جایگاهی برسند و عملا خود را با پیشرفت‌های تکنولوژی روز همراه کنند کمتر در شرکت‌های کوچک کار می‌کنند و سعی دارند با شرکت‌های بزرگ همکاری کنند؛ بنابراین همین باعث می‌شود که خیلی از متخصص‌های این حوزه وقتی به درجه نسبتا بالایی از تخصص می‌رسند شهر اصلی خودشان را ترک کنند و به تهران یا به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

مهاجرت متخصصین حوزه فاوا به تهران

محمدی مهاجرت به تهران و خارج از کشور را از دیگر چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات دانست و گفت: استان قم به لحاظ مهاجرت نیروهای متخصص به خارج از کشور تفاوت زیادی با سایر استان‌ها ندارد؛ از طرفی به دلیل نزدیکی به پایتخت نرخ مهاجرت متخصصین حوزه فاوا به تهران نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان قم بیان کرد: مهاجرت به خارج از کشور می‌تواند جنبه سیاسی یا جنبه مالی و تکنولوژی داشته باشد، اما مهاجرت به تهران معمولا با انگیزه‌های مالی و انگیزه‌های پیشرفت فنی همراه است؛ بنابراین می‌توان گفت نرخ مهاجرت متخصصین حوزه فاوا در استان قم اگر نسبت به استان‌های دیگر بیشتر نباشد کمتر نیست.

محمدی درباره شهرک فناوری اطلاعات و چالش‌های آن گفت: اجازه واگذاری زمین‌های این شهرک به بخش خصوصی داده نمی‌شد، حتی سال ۱۴۰۰ در جریان سفر ریاست جمهوری تفاهمی صورت گرفت که کل زمین‌های این شهرک در اختیار پارک علم و فناوری بگیرد که با پیگیری‌های نظام صنفی به حمدالله در نهایت تعدادی از این زمین‌ها به بخش خصوصی واگذار شد.

شهرک فناوری اطلاعات در انتظار نهایی شدن بازطراحی

وی با بیان اینکه واگذاری زمین به بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱ یک روزنه امیدی برای پیشرفت بیشتر فناوری اطلاعات قم ایجاد کرد، ادامه داد: چالش دیگری که منجر به توقف روند کار شهرک شد این بود که قرار شد عنوان شهرک، به پردیس فناوری اطلاعات تغییر نام پیدا کند و تحت ضوابط و قوانین پردیس قرار گیرد که این ضوابط و قوانین مبهم و کاملا روشن و واضح نبود.

محمدی اضافه کرد: شرکت شهرک‌ها به این نتیجه رسید برای کل شهرک فناوری اطلاعات به لحاظ نقشه جغرافیایی یک باز طراحی انجام بدهد؛ پس از انجام بازطراحی و برگزاری جلسات با مالکین و جانمایی زمین‌ها بنابر این بود بازطراحی شکل کامل خودش را پیدا کند تا مالکین بتوانند ساخت و ساز را شروع کنند اما همچنان مالکین در انتظار مشخص شدن وضعیت نهایی بازطراحی توسط شرکت شهرک‌ها هستند، لذا امیدواریم به زودی شهرک عملا وارد فاز عملیاتی ساخت و ساز شود.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان قم در حوزه هوش مصنوعی گفت: حوزه هوش مصنوعی سخت و پیچیده و به سرعت در حال رشد و پیشرفت است به طوری که شاید ما نتوانیم حتی تا چند سال آینده را پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقاتی ممکن است در این حوزه رخ بدهد و لذا عرصه هوش مصنوعی اصلا قابل پیش‌بینی نیست.

 وی با اشاره به اینکه متخصصین بیان می‌کنند تا چند سال آینده دیدگاهشان نسبت به هوش مصنوعی خیلی متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: در ایران عمده فعالیت‌های مربوط به هوش مصنوعی در تهران اتفاق می‌افتد و بعد از آن با اختلاف می‌توان به شهرهای مشهد، شیراز و اصفهان اشاره کرد، قم در جایگاه بعدی قرار داد و باید گفت سایر استان‌ها در حوزه هوش مصنوعی اختلاف زیاد و معناداری نسبت به قم ندارند.

قم می‌تواند در اقتصاد دیجیتال پیشرو باشد

محمدی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال گفت: اقتصاد جهان از آن شیوه سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال گرایش پیدا کرده است و عملا آن شیوه‌های سنتی اقتصاد پاسخ‌گوی نیازهای مردم و صاحبان کسب و کار  نیست؛ باید نگاهمان نسبت به اقتصاد تغییر دهیم تا بتوانیم همسو با کشورهای دیگر پیش برویم.

وی با اشاره به وضعیت اقتصاد دیجیتال در استان قم بیان کرد: در قم پلتفرم‌هایی همچون ایتا و باسلام را داریم که در سطح ملی مطرح هستند؛ اگرچه به طور کلی کسب و کارها در قم و حتی این پلتفرم‌های مطرح ملی گردش مالی متناسب و ایده آلی ندارند اما می‌توان گفت این پتانسیل در قم وجود دارد که بعد از استان تهران پیشروترین استان در اقتصاد دیجیتال باشد.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای استان قم در پایان با اهمیت نگاه بخش دولتی و فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد دیجیتال اظهارکرد: ما می‌توانیم با تمرکز در حوزه اقتصاد دیجیتال جزء استان‌های پیشرو باشیم و در رده‌های اول قرار بگیریم و امیدواریم این امر محقق شود.

انتهای پیام

نظر شما