شناسهٔ خبر: 67609858 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

وزیر ارتباطات در حیاط دولت:

پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به 64 درصد رسید / امروز روزانه مجموعاً 24 میلیون کاربر یکتا از پیامرسان های داخلی استفاده می کنند / افزایش دو برابری مصرف ترافیک داخلی و بین الملل از ابتدای دولت سیزدهم

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ابتدای دولت از حدود 20 درصد به بیش از 64 درصد رسیده است، گفت: هم اکنون روزانه مجموعاً 24 میلیون کاربر یکتا و ماهیانه بیش از 45 میلیون کاربریکتا از پیامرسان های داخلی استفاده می کنند و در میانگین حداکثر میزان ترافیک مصرفی کاربران در روز هم (ترافیک داخلی و بین الملل) از ابتدای دولت دو برابر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در گزارشی از وضعیت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات که یکی از کلان پروژه های کشور به شمار می رود که بیش از یک دهه می شود که در حال اجراست و لایه های مختلفی دارد و دستگاه هایی مسوولیت هایی را در اجرای آن بر عهده دارند که ناظر بر میزان پیشرفت آن نیز مرکز ملی فضایی مجازی است.

وی با بیان اینکه از ابتدای شروع دولت سیزدهم در نشست با دبیر پیشین و دبیر فعلی شورای عالی فضای مجازی، شاخص هایی را برای ارزیابی میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات احصاء و شیوه اندازه گیری را مشخص کردیم، افزود: در نهایت به سندی رسیدیم که معیار ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به شمار می رود.

زارع پور با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و بر اساس این شاخص ها میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات حدود 20 درصد بود، تصریح کرد: مطابق آخرین ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی که در بهمن سال گذشته اعلام شد، میزان پیشرفت این پروژه حدود 60 درصد بود که بر اساس همان شاخص ها هم اکنون میزان پیشرفت را با بیش از 64 درصد تحویل می دهیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای این اتفاق بیش از 280 جلسه در قالب شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر و معاونان وزیر تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: به عبارتی هر سه روز یک بار جلسات پیگیری و بررسی شبکه ملی اطلاعات را با حضور وزیر برگزار کردیم.

وی با اشاره به اینکه در لایه زیرساخت ارتباطی نیز پروژه های بسیاری از جمله پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها برنامه ریزی و اجرا شد، افزود: در لایه زیرساخت اطلاعاتی نیز مطابق برنامه در سه نقطه، قطب های داده در حال تاسیس هستند که در منطقه تهران در قطب پیام، چند شرکت در حال راه اندازی مراکز داده خود هستند و در حال کار هستند و تا پایان سال، نخستین مرکز قطب داده کشور با ظرفیتی بیش از 1000 رک راه اندازی می شود.

زارع پور همچنین با بیان اینکه در این دوره از فعالیت افتخار داریم که تلاش کردیم نیاز کشور را با استفاده از سکوهای بومی تامین کنیم، خاطرنشان کرد: هم اکنون در مجموع روزانه نزدیک به 24 میلیون کاربر یکتا از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بومی استفاده می کنند که در ماه این میزان به بیش از 45 میلیون کاربر فعال یکتا می رسد.

وزیر ارتباطات در اشاره به آمار کاربران سکوهای داخلی، تصریح کرد: از ابتدای شروع دولت سیزدهم کاربر فعال روزانه پیامرسان روبیکا از 5 به 22 میلیون نفر و کاربران فعال ماهانه آن نیز از 13 به بیش از 43 میلیون رسیده است.

وی با بیان اینکه کاربران روزانه فعال پیامرسان ایتا نیز در ابتدای دولت از 1.3 میلیون، دیروز به 18.5 میلیون و کاربران فعال ماهانه آنها نیز به 31 میلیون نفر نزدیک شده، افزود: در همین مدت کاربران فعال روزانه پیامرسان بله از 750 هزار به بیش از 5 میلیون و کاربران فعال ماهانه آنها نیز از 2.5 میلیون به بیش از 12 میلیون رسیده و سروش نیز با همین رشد کاربران فعال روزانه آنها از 700 هزار به بیش از 5.5 میلیون و کاربران فعال ماهانه نیز هم اکنون به بیش از 10 میلیون رسیده است.

زارع پور با تاکید بر اینکه آمارها بر اساس داشبوردهای بین المللی همچون فایبربیس گوگل تهیه شده، گفت: از نظر میزان ترافیک مصرفی نیز پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی با رشد قابل توجهی همراه بوده اند و به طور مثال میزان پیک ترافیک مصرفی روزانه در پیام رسان ایتا از 19 گیگابیت، دیروز به 280 گیگابیت رسیده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش میزان مصرف ترافیک اینترنت از ابتدای دولت تاکنون خاطرنشان کرد: در مجموع حداکثر ترافیک داخلی و بین الملل کاربران در کشور از بین 5.5 تا 6  به حدود 11.5 ترابیت برثانیه رسیده است که نشان می دهد ترافیک بین الملل حدود 50 درصد و مصرف ترافیک داخلی نیز با رشد بیش از سه برابری از 1.7 ترابیت به بیش از 5.7 ترابیت بر ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه در کنار افزایش مصرف ترافیک بین الملل، سهم سکوهای داخلی در افزایش ترافیک داخلی نیز چشمگیر است، افزود: درمجموع میزان مصرف ترافیک داخلی و بین الملل در این مدت دو برابر شده است.

نظر شما