شناسهٔ خبر: 67610644 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

وزیر ارتباطات: پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۶۴ درصد رسیده است

وزیر ارتباطات عنوان کرد: شبکه ملی اطلاعات بیش از یک دهه در کشور دنبال می‌شود و پیشرفت آن در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد بود و بهمن سال گذشته به ۶۰ درصد و هم‌اکنون به ۶۴ درصد رسیده‌ است.

صاحب‌خبر -

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات بیش از یک دهه در کشور دنبال می‌شود و از ابتدای دولت شاخص‌هایی برای پیشرفت این شبکه مشخص کردیم و به یک سند رسیدیم که معیار ارزیابی پیشرفت این شبکه است.

وی افزود: طبق این سند، پیشرفت این شبکه در ابتدای دولت سیزدهم 20 درصد بود و بهمن سال گذشته به 60 درصد و هم‌اکنون به 64 درصد رسیده‌ایم. کار با جدیت دنبال می‌شود و پیشرفت می‌کنیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در این سه سال به‌اندازه یک دهه به پیشرفت شبکه ملی اطلاعات افزوده شده است؛ یکی از ارکان پیشرفت این شبکه زیرساخت ارتباطاتی است که پروژه فیبرنوری و نسل پنجم در حال اجراست. در پایان برنامه هفتم توسعه دولت مکلف شده است که میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به صددرصد برساند.

زارع‌پور با تأکید به تلاش وزارت ارتباطات برای تأمین نیاز داخلی به‌وسیله سکوهای داخلی، بیان کرد: تمام‌قد از این سکوها حمایت کردیم، روزانه ۲۴ میلیون کاربر یکتا از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند و در ماه بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال داریم.

وی افزود: روبیکا در ابتدای دولت سیزدهم روزانه ۵ میلیون کاربر فعال داشت که الان به بیش از ۲۲ میلیون نفر رسیده است، کاربر فعال ماهانه از ۱۳ میلیون به بیش از ۴۳ میلیون افزایش‌یافته است. ایتا از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر در روز به ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر رسیده است و کابر فعال ماهانه این سکو به ۳۱ میلیون نفر نزدیک شده است.

وزیر ارتباطات گفت: بله از ۷۵۰ هزار کاربر در روز به بیش از ۵ میلیون کاربر رسیده است و کاربر فعال ماهانه آن از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به بیش از ۱۲ میلیون رسیده است. سروش پلاس از ۷۰۰ هزار کاربر در روز به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و کاربر فعال ماهانه‌اش به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

زارع‌پور تصریح کرد: پیک ترافیک ایتا از ۱۹.۵ گیگابیت بر ثانیه به ۲۸۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. مجموع حداکثر ترافیک مصرفی مردم در روز چه داخلی و چه خارجی نزدیک ۶ ترابیت بر ثانیه بود که الان به ۱۲ ترابیت بر ثانیه رسیده است، ترافیک بین‌الملل ما ۵۰ درصد افزایش داشته است و ترافیک داخل ۳ تا ۴ برابر شده است و به ۶ ترابیت بر ثانیه رسیده است. سهم سکوهای داخلی افزایش چشمگیر داشته است.

فارس

نظر شما