شناسهٔ خبر: 67611445 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

وزیر ارتباطات: ترافیک داخلی و بین‌المللی مصرفی دو برابر شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که ترافیک داخلی و بین‌المللی مصرفی مردم در سه سال گذشته دوبرابر شده است.

صاحب‌خبر -

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که ترافیک داخلی و بین‌المللی مصرفی مردم در سه سال گذشته دوبرابر شده است، اما همچون سه سال گذشته او آمار دقیقی از این میزان مصرف ترافیک خارجی و داخلی ارائه نکرد.

به گزارش «فن‌زی» عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت از افزایش ترافیک بین‌المللی و سهم سکوهای داخلی و ترافیک داخل کشور خبر داد و گفت: «میزان ترافیک اینترنت مصرفی داخلی و بین‌المللی مردم دو برابر شده است و امیدوارم با همین شتابی که شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم دنبال شد، در دولت بعد هم دنبال شود تا به اهداف اصلی آن دست پیدا کنیم. البته در قانون برنامه هفتم توسعه دولت مکلف شده است که تا پایان برنامه پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به صد درصد برساند.»

زارع‌پور درباره پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم هم توضیح داد: «در بحث خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات در این سه سال کارهای بزرگی انجام شده است و ما در این دوره افتخارمان این است که تلاش کردیم نیاز کشور را با استفاده از سکوهای بومی تامین کنیم. ما تمام قد از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که توسط متخصصان و دانشمندان نخبه کشور توسعه پیدا کرده است حمایت کردیم.»

او در ادامه آماری از تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی داخلی ارائه داد و گفت: «در حال‌ حاضر روزانه نزدیک به ۲۴ میلیون کاربر یکتا از شبکه‌های اجتماعی داخلی و پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند و در ماه بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال داریم. یعنی اگر شما در ماه گذشته ۱۰۰ بار هم به شبکه‌های اجتماعی داخلی سر زده باشید یکبار شمرده می‌شود.»

وزیر ارتباطات درباره افزایش تعداد کاربران روبیکا اعلام کرد: «پیام‌رسان و شبکه اجتماعی روبیکا در ابتدای دولت حدود ۵ میلیون کاربر فعال روزانه داشت و الان به بیش از ۲۲ میلیون افزایش پیدا کرده است. کاربر فعال ماهانه آن نیز حدود ۱۳ میلیون بود که الان به بیش از ۴۳ میلیون افزایش پیدا کرده است.»

او همچنین آمار تعداد کاربران ایتا، بله و سروش‌پلاس را بر اساس فایبربیس گوگل و داشبوردهای خودشان ارائه کرد و گفت: «ایتا از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در روز به ۱۸ و نیم میلیون نفر رسیده و کاربران فعال ماهانه آن هم به ۳۱ میلیون نفر نزدیک شده است. پیام‌رسان بله هم رشد خیلی خوبی کرده و از ۷۵۰ هزار نفر در روز به بیش از ۵ میلیون نفر و  از ۲ و نیم میلیون نفر در ماه به بیش از ۱۲ میلیون نفر رسیده است. سروش پلاس هم از ۷۰۰ هزار نفر در روز به ۵ و نیم میلیون کاربر در روز و بیش از ۱۰ میلیون کاربر در ماه رسیده است.»

به گفته زارع‌پور ترافیک این شبکه‌ها هم افزایش قابل توجهی یافته و در پیام‌رسان ایتا از ۱۹ گیگابیت بر ثانیه در ابتدای دولت پیک ترافیک روزانه‌اش دیروز به نزدیک ۲۸۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است و تقریبا ۱۴ برابر رشد یافته است. او در این مورد گفت: «در مجموع حداکثر ترافیک مصرفی داخلی و بین‌المللی مردم در ابتدای دولت نزدیک به ۵/۵ تا ۶ ترابیت بر ثانیه بوده و الان به تقریبا ۱۲ ترابیت در ثانیه رسیده است. یعنی دو برابر شده است. ترافیک بین‌المللی ما هم حدودا ۵۰ درصد افزایش یافته است. ترافیک داخلی ما از ۱.۸ ترابیت بر ثانیه در ابتدای دولت به بیش از ۵.۶ تا ۵.۷ و در بعضی روزها حتی ۶ ترابیت بر ثانیه رسیده است.»

وزیر ارتباطات همچنین از ایجاد سه قطب داده در کشور خبر داد و توضیح داد: «ما در حال راه‌اندازی سه قطب داده در سه نقطه از کشور هستیم که زمین آن مشخص شده است و زیرساخت ارتباطی و برق آن هم فراهم شده است. در قطب تهران که منطقه اقتصادی پیام راه‌اندازی شده همین الان ۴-۵ شرکت در حال راه‌اندازی مراکز داده‌شان هستند و تا آخر سال ما به هزار رک ظرفیت در منطقه ویژه اقتصادی پیام به عنوان اولین قطب داده کشور خواهیم رسید. در مشهد و اصفهان هم این کار دنبال می‌شود.»

 

 

نظر شما