شناسهٔ خبر: 67595486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک مسئول: سهم جیرفت از حقوق دولتی صنایع بزرگ ۲۰ میلیارد ریال است

جیرفت- ایرنا- رییس گروه تلفیق برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: شهرستان جیرفت چون معادن فعالی که بتواند آن حقوق دولتی را به حساب خزانه دولت بریزد نداشته از ۱۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال استان، فقط  ۲۰ میلیارد ریال سهم داشته که ناچیز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی سالاری روز سه شنبه در نشست کمیته برنامه ریزی شهرستان جیرفت اظهار کرد: عدم توسعه صنعتی و پایین بودن سهم حقوق دولتی از صنایع بزرگ از جمله چالش های مهم شهرستان است که با وجود پهنه های غنی مس و کرومیت اما همچون شمال استان این معادن فعال نبوده است.

بر اساس تبصره ۶ قانون معادن ۱۵ درصد از بهره‌ مالکانه (حقوق دولتی معادن) برای ایجاد زیرساخت‌ها به شهرستان‌های محل استقرار معادن تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: بارندگی کم، فصلی بودن رودخانه ها و نبود زیرساخت های مناسب ریلی، جاده ای و هوایی از دیگر چالش های شهرستان جیرفت است.

سالاری، رتبه دوم تولید خرما، رتبه سوم محصولات گلخانه ای و رتبه سوم مرکبات در کشور را از جمله ظرفیت های شهرستان جیرفت بیان کرد.
وی با بیان اینکه جمعیت شهرستان جیرفت به ۳۲۸ هزار نفر رسیده است یادآور شد: ۴۵ درصد جمعیت روستایی و ۵۵ درصد شهری است که می طلبد توجه به هر ۲ بخش وجود داشته باشد.
سالاری افزود: در سال ۹۹ حدود ۱۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال تولید ناخالص داخلی شهرستان بوده است که سهم کشاورزی ۳۲ درصد، سهم بخش معدن یک صدم درصد، سهم صنعت ۱۰ درصد و سهم خدمات ۵۷ درصد است.
رییس گروه تلفیق برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اضافه کرد: رتبه اول تولید ناخالص بخش کشاورزی استان با ۱۱.۸ درصد مربوط به جیرفت است.

افزایش اعتبارات شهرستان جیرفت

فرماندار شهرستان جیرفت هم در این نشست گفت: اعتبارات شهرستان جیرفت در سال۱۴۰۱، حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که در سال گذشته به سه هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال و امسال نیز به پنج هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال رسیده است که بعد از کرمان دومین شهرستان در استان بودیم.

احمد بلندنظر افزود: اعتبارات شهرستان ۳۹.۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد داشته است و اعتبار اداراتی که اعتبارات را جذب کردند افزایش می دهیم.
وی با اشاره به اهمیت جاده های شهرستان جیرفت که مسیر عبور و مرور شهرستان های جنوبی به مرکز استان است گفت: بسیاری از اهالی شهرستان های جنوبی برای انجام امور درمانی به شهرستان جیرفت می آیند و جاده ها اهمیت زیادی دارد.
فرماندار جیرفت اضافه کرد: اگر مسیر جاده جیرفت - راین توسعه یابد به نفع کل جنوب است و جاده جیرفت - دهبکری اگر بهبود یابد مجموعه شهرستان های جنوبی کرمان و استان هرمزگان از این مسیر بهره می گیرند.

وی ادامه داد: ترانزیت میوه و تره بار بخش زیادی از کشور از مسیر شهرستان جیرفت تامین می شود.
بلندنظر بیان کرد: چهار اداره پیش از تصویب اعتبارات امسال آنها باید گزارش کار بدهند که راه و شهرسازی و اداره ورزش و جوانان از جمله این ادارات است.

وی با بیان اینکه در دور دوم مشارکت جیرفت به ۵۰ درصد رسید افزود: معاندین و مخالفین می گفتند انتخابات مهندسی شده است و حتی دهیاران را متهم می کردند اما این بار هم همچون بسیاری از مواقع کسی رای آورد که با دولت مستقر همسو نبود و این نشانه سلامت انتخابات است.
بلندنظر گفت: مدیران تا آخرین روز مسئولیت باید مثل روز اول خدمت کنند و هیچ مدیری حق ندارد کار مردم را به وقت دیگری موکول کند یا انجام ندهد.
وی یادآور شد: اعتبارات باید تا پایان سال مالی جذب شود بنابراین باید مدیران به کار سرعت بخشند.

نظر شما