شناسهٔ خبر: 67586985 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

نوکر مردم هستیم اما با قیمت دستوری بلیت نمی‌توان ایرلاین‌داری کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در ٣٣ ماه گذشته، ١٠٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شد که از این تعداد ۵۵ فروند در چرخه علمیات قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد محمدی‌بخش در نشست خبری امروز با بیان اینکه حوزه هوایی به دلیل اینکه در لبه فناوری قرار دارد، مردم‌پایه است و مشمول تحریم‌ها می‌شود بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: یکی از مولفه‌های توسعه کشورها، توسعه حمل و نقل است و تا کنون غربی‌ها هر آنچه که از تحریم‌ها بلد بودند را علیه صنعت هوانوردی ایران اعمال کردند و بسیاری از این تحریم‌ها با روح ایمنی متضاد بودند و در این مدت تحریم‌های ظالمانه علیه حوزه هوایی ایران را انجام دادند.  

وی ادامه داد: در حوزه هوایی دو مقوله ایمنی و امنیت را به طور جدی دنبال کردیم و همواره باید در این باره به ایکائو پاسخ‌گو باشیم و درباره این دو مقوله بسیار سختگیرانه عمل کردیم.

رییس سازمان هواپیمایی با اشاره به ورود ناوگان جدید در ٣٣ ماه گذشته گفت: در این مدت ١٠٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر در این مدت وارد کشور شد که از این تعداد ۵۵ فروند در چرخه علمیات قرار گرفته است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در حال حاضر ٢٧٠ فروند هواپیمایی فوق سبک و هلیکوپتر در ناوگان هوایی کشور در حال فعالیت هستند.

محمدی‌بخش با بیان اینکه امروز ناوگان هوایی ٢٨ کشور خارجی به ایران پرواز دارند، گفت: هواپیماهای کشورمان امروز به ۵ قاره دنیا علمیات پروازی انجام می‌دهند، امروز نه تنها هیچ بالگرد ایرانی برای تعمیر به خارج از کشور اعزام نمی‌شود بلکه پذیرای بالگرد کشورهای دیگر برای تعمیر هستیم و بیش از دو هزار نوع قطعه در ایران با تیراژ بالای ٣٠٠ هزار قطعه تعمیر می‌کنیم و می‌سازیم این در شرایطی است که در جریان تحریم‌ها حتی نشریات هواپیما را به ایران نمی‌دادند.

وی تاکید تاثیرات موضوع هواپیمایی اوکراینی جزو تهدیدات صنعت هوانوردی ایران بود و نهادهای بین‌المللی اشکالی که می‌گرفتند این بود که بخش نظامی و غیر نظامی صنعت هوانوردی با هم هماهنگی ندارند از این رو از نمایندگان ایکائو دعوت شد تا ذهنیت منفی که علیه ایران وجود داشت، بازنگری شود و مجوزهای پروازی پس از آن افزایش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: طبق قانون شورای عالی هواپیمایی باید قیمت‌گذار باشد و سالیان سال همین روال ادامه داشت اما در قانون برنامه پنجم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مصوب شد و تا سال ٩٩ این روند ادامه داشت اما در سال ٩٩ به دلیل کرونا سقف قیمتی تعیین شد. چند بار افزایش قیمت مصوب اعمال شد و در اردیبهشت ماه سال ١۴٠٢ به نرخ بلیت ٢٩ درصد اضافه شد. ورود ستاد تنظیم بازار به قیمت گذاری محل اختلاف بود و نظر صریح سازمان قیمت‌گذاری از طریق شورای عالی هواپیمایی است.

وی ادامه داد: رای دیوان مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت ابلاغ شد و ما باید از قانون تبعیت کنیم، آیین نامه‌‌ای برای نظارت داریم که لغو نشده است و آن را ابلاغ کردیم و قیمت‌هایی که در جلسه شورای عالی مطرح شد و برای اینکه بازار رها نشود ابلاغ کردیم هر ایرلاینی نرخ‌های بلیت پروازهای خود را در سایت‌ها بارگذاری کنند و همچنان برگشت قیمت‌گذاری به شورای عالی هواپیمایی را دنبال می‌کنیم.

محمدی‌بخش تاکید کرد: بارها اعلام کردیم که با توجه به شرایط به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز داریم و بدون تعارف امروز در سبد خانوار جایی برای بلیت هواپیما باز شده‌ است و آمارهای جابه‌جایی مسافران این موضوع را تایید می‌کند، در هفته برای امارات و ترکیه پروازها به بیش از ٣٠٠ پرواز می‌رسد و پروازها افزایش پیدا کردند اما نیاز بیشتر از عرضه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تغییر سوخت هواپیما گفت: قیمت الان بلیت هواپیما براساس نرخ سوخت ۶٠٠ تومانی است و اعداد جدید پیشنهاد شده‌است. نوکر مردم هستیم اما با قیمت دستوری امکان ایرلان‌داری وجود ندارد البته بازار را رها نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما