شناسهٔ خبر: 67584175 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

یک درخواست کنکوری؛ تا زمان استقرار دولت جدید دست نگه‌دارید

احمد توکلی در نامه‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته که بررسی مصوبه مجلس درباره کنکور به آینده و زمانی‌که دولت چهاردهم مستقر شد موکول شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، بعد از سال‌ها سازوکار سنجش و پذیرش ورود دانش آموزان به دانشگاه تغییر کرد و چند سالی هم هست که اجرا می‌شود، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد سهم آزمون سراسری کم و در عوض این سهم کم شده به مدارس و نتایج امتحانات نهایی برسد، براین اساس سنجش سال گذشته دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی کنکور و تاثیر قطعی ۴۰ درصدی نمرات در مدارس برگزار شد، این سهم‌بندی برای آزمون امسال به وضعیت پنجاه پنجاه رسید و قرار است در سال آینده سهم نمرات امتحانات نهایی ۶۰ درصد شود و آزمون سراسری سهمی ۴۰ درصدی در پذیرش دانش‌آموزان داشته باشد.

با این وجود مجلس یازدهم در آخرین روزهای خودش مصوبه‌ای تصویب کرد که به دلیل مخالفت شورای نگهبان این مصوبه به تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، طبق این مصوبه آموزش و پرورش باید تا سال ۱۴۰۶ زیرساخت‌های لازم برای روش جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها را آماده کند و تا آن روز کنکور باید به همان روش گذشته برگزار شود.

آن‌طورکه معلوم است چهارشنبه همین هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری کند، درهمین‌باره علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شافیت و عدالت، در کانال تلگرامی خود نوشته که: «مصوبه مجلس (لغو تاثیر قطعی معدل تا کنکور سال ۱۴۰۶) در دستورکارِ همین هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اکنون دکتر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص نامه‌ای را خطاب به دبیر مجمع تشخیص نوشتند و اعلام کردند باتوجه به تغییر دولت (به‌زودی) و برنامه رئیس‌جمهور منتخب در خصوص مصوبه کنکور، موضوع تاثیرقطعی معدل از دستورکار روز چهارشنبه خارج شود و به زمان مناسبی موکول شود.»

متن نامه احمد توکلی به شرح زیر است.

برادر ارجمند جناب آقای دکتر ذوالقدر

دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

سلام علیکم

دستور جلسه چهارشنبه ۲۰ تیر، بررسی اصرار مجلس به تعویق تاثیر معدل در نتایج کنکور اختصاص داده شده است.

در تاریخ ۱۹/۰۳/۱۴۰۳ کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص اصرار مجلس را مصلحت ندانست. تشکیل کمیسیون در دوره فترت مجلس که هنوز کمیسیون های ذی ربط در مجلس تشکیل نشده و امکان حضور قانونی رؤسای کمیسیون های تخصصی مجلس در جلسه کمیسیون مجمع وجود نداشت، به مصلحت نبود. بدلیل تغییر دولت، به زودی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دستخوش تغییرات زیادی می شود و چون به گفته یکی از اعضای نزدیک آقای پزشکیان در دفتر وی اعلام کرده است که دکتر پزشکیان بر خلاف کمیسیون فرهنگی مجمع با نظر اصراری مجلس همراه است. به نظر می رسد از حیث سیاسی برای افزایش تفاهم در کشور بهتر است این موضوع درصورت موافقت جناب رئیس مجمع از دستور خارج شود و اتخاذ تصمیم به پس از فعال شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با ترکیب جدید موکول گردد.

احمد توکلی

رئیس هیئت مدیره

دیده بان شفافیت و عدالت

نظر شما