شناسهٔ خبر: 67581733 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

«دنیای‌اقتصاد» بازارها را بررسی می‌کند

تخلیه هیجان از بازار سهام؟

صاحب‌خبر -

بازار داخلی

خروج پول ۳۰۰ میلیاردی

پس از رشد هیجانی بازار سهام در روزهای شنبه و یکشنبه به دنبال اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، دوشنبه این هیجان تا حدی تخلیه شد و برخی از شاخص‌ها با کاهش ارتفاع همراه شدند. در این میان شاخص کل بورس اوراق بهادار که روز یکشنبه توانسته بود پس از ۳۶ روز معاملاتی مرز ۲.۲ میلیون واحد را پس بگیرد، روز دوشنبه کاهش محدودی را در این کانال تجربه کرد و با افت ۰.۲۳ درصدی در محدوده ۲ میلیون و ۲۲۱‌هزار واحد قرار گرفت.

لازم به ذکر است که نمادهای «فولاد»، «وبملت» و «حکشتی» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص مذکور گذاشتند. شاخص کل فرابورس نیز هم‌مسیر با نماگر اصلی بازار در مسیر نزولی گام برداشت و با افت ۱.۱۳ درصدی، در محدوده ۲۲‌هزار و ۹۹۹ واحد قرار گرفت. اما شاخص هم‌وزن بورس برخلاف دیگر نماگرهای ذکر شده رشد محدود ۰.۱۱ درصدی را تجربه کرد و با ثبت عدد ۷۱۰‌هزار واحد، به کار خود در سومین روز هفته پایان داد.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که از ابتدای هفته تا روز تنظیم این گزارش، هیجانات تنها توانستند که سهامداران را در روز شنبه ترغیب به ورود پول کنند و از آن پس روند تکراری خارج شدن پول از سر گرفته شد. به طوری که یکشنبه و دوشنبه سهامداران حقیقی صرفا از محل فروش سهام خود در بورس و فرابورس، ۴۵۵ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کرده‌اند.

همچنین ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم که روز یکشنبه با افزایش ۶۲درصدی در مرز ۵‌  هزار میلیارد تومان قرار گرفته بود، دیروز ۲۸‌درصد کاهش یافت و در محدوده ۳۵۸۵ میلیارد تومان قرار گرفت.

کند شدن روند رشد و حتی ریزش بازار مطابق با پیش‌بینی‌های اکثر کارشناسان بود که شاهد این اتفاق نیز بودیم. از این پس به نظر می‌رسد که بورس به روند سابق خود بازگردد و تا مدتی که رئیس‌جمهور دولت چهاردهم بر سر کار بیاید، به اخبار مثبت و منفی واکنش نشان دهد. اما همان‌طور که بارها در گزارش‌های مختلف نیز اشاره شد، بازار سهام نیازمند تغییراتی اساسی‌تر است تا رشد ی ادامه‌دار و به دور از هیجان را تجربه کند.

بازار خارجی

تسلیم کامودیتی‌ها

کامودیتی‌ها طی اولین روز از هفته دوم ژوئیه کاهش قیمتی را تجربه کردند. بر این اساس اونس جهانی در یک قدمی سطح کلیدی ۲هزار و ۴۰۰دلار  ( تا ساعت ۱۷ دیروز به‌وقت تهران ) با افت ۰.۷۲درصد به سطح ۲هزار و ۳۷۵دلار رسید. هردو نفت برنت و WTIنیز در ادامه کاهش قیمتی آخرین روز از معاملات هفته گذشته، شیب نزولی داشته و به ترتیب با کاهش ۰.۵ و ۰.۷۲درصد در قیمت ۸۶.۰۶ و ۸۲.۵۵دلار به ازای هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. انتظار می‌‌‌رفت که پارلمان در فرانسه با اکثریت قاطع تشکیل نشود؛ اما پیروزی غافلگیرکننده ائتلاف چپ ممکن است باعث ایجاد نگرانی در بازار تا قبل از مذاکرات برای تشکیل ائتلاف شود. بااین‌‌‌حال، حزب مکرون که در رتبه دوم قرار می‌گیرد، ممکن است تعادلی ایجاد کند و افزایش مجدد اسپرد اوراق قرضه فرانسه را محدود کند.

کارشناسان بر این باورند که یورو همچنان ضعیف باقی  می‌ماند. در ایالات‌‌‌متحده، سخنرانی پاول و داده CPI نکات برجسته این هفته هستند. این هفته برای داده‌‌‌های کلان ایالات‌‌‌متحده یک هفته داغ خواهد بود و با گزارش CPI برای ماه ژوئن در روز پنج‌شنبه به اوج خود می‌‌‌رسد. انتظار می‌رود که انتشار داده CPI هسته به‌‌‌صورت ماهانه ۰.۲‌درصد و مطابق با انتظارات باشد.

در صورت انتشار به این میزان برای ادامه قیمت‌‌‌گذاری بازارها روی کاهش نرخ بهره در سپتامبر که اکنون ۸۳‌درصد

 (۱۹ نقطه پایه) است، کافی باشد. قیمت‌‌‌گذاری برای کاهش کلی در سال ۲۰۲۴ دوباره به بالای ۵۰ نقطه پایه رسیده است و گزارش اشتغال در روز جمعه با انتشار اندکی بالاتر از اجماع NFP (۲۰۶هزار) مواجه شد. اما  ۱۱۱‌هزار  نفر نسبت‌به دو ماه قبل  کاهش یافته‌ و افزایش بیکاری از ۴.۰‌درصد به ۴.۱‌درصد رقم خورده‌است. حدود سه‌‌‌چهارم از استخدام‌‌‌ها در بخش مراقبت‌‌‌های بهداشتی و دولتی بود و گزارش حقوق و دستمزد بخش‌‌‌خصوصی کمتر از انتظارات بود. یک روند تضعیف آشکار در بازار کار ایالات‌‌‌متحده در حال ظهور است. به‌نظر کارشناسان اگر فدرال رزرو می‌‌‌خواهد از دردسرهای اقتصادی دوری کند باید سه کاهش نرخ بهره در سال‌جاری انجام دهد. این هفته همچنین شاهد شهادت پاول، رئیس فدرال رزرو در کنگره

(سه‌‌‌شنبه تا چهارشنبه) خواهیم بود. انتظار می‌رود که داستان کلان همچنان به کاهش دلار اشاره کند. اما تحولات سیاسی در منطقه یورو و ایالات‌‌‌متحده به این معنی است که تنها تعداد کمی از ارزها می‌توانند از آن سود ببرند و این ممکن است شامل یورو نباشد.

1 copy

2 copy

نظر شما