شناسهٔ خبر: 67552880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تغییر اقلیم و گرما باعث گسترش آفات و علف‌های هرز شده است - اکونیو

اقتصاد ایران: زنجان-رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان گفت: تغییر اقلیم و گرما باعث گسترش آفات و علف‌های هرز شده است.

صاحب‌خبر -

علی‌اکبر اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور و بالطبع استان زنجان نیازمند توسعه پایدار بخش کشاورزی و افزایش تولید محصولات مختلف کشاورزی است.

وی تصریح کرد: دستیابی به این هدف و توسعه پایدار کشاورزی نیازمند حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع اصلی کشاورزی یعنی آب، خاک و منابع ژنتیکی موجود است.

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان، کاهش بارندگی بیش از نرمال و افزایش دما در سال‌های اخیر را از اثرات مهم تغییر اقلیم در کشور و بالطبع استان زنجان برشمرد و گفت: این دو عامل سبب کاهش رطوبت خاک در بسیاری از مزارع کشاورزی استان در هر دو شیوه کشت آبی و دیم شده است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر محدودیت‌های آبی ناشی از کاهش بارندگی در استان، کاهش منابع زیرزمینی نیز از موانع قابل توجه در تولید پایدار محصولات کشاورزی است.

اسدی تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در بسیاری از مناطق استان سبب ایجاد پیامدهای اقتصادی از جمله کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی و تغییر الگوی کشت شده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری آب چه در اراضی فاریاب و چه در اراضی دیم، از سریع‌ترین و اقتصادی‌ترین راه‌حل‌هایی است که می‌تواند ضمن رونق بخشیدن به تولید و ایجاد درآمد، خسارت وارد شده به منابع آب را ترمیم و احیا کند.

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان، از دیگر اثرات تغییر اقلیم به گسترش آفات و علف‌های هرز به دلیل افزایش دما، شور شدن خاک، کاهش حاصلخیزی و کیفیت و کمیت مواد مغذی خاک، فرسایش خاک، افزایش طول دوره خشکی و کاهش دوره رشد محصولات زراعی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این موارد می‌تواند باعث کاهش سطح زیر کشت و در نهایت تغییر الگوی کشت استان شود، عنوان کرد: موارد ذکر شده تنها چند مورد از مواردی است که به بخش زراعت در کشاورزی استان مربوط می‌شود و بالطبع این موارد به عنوان مخاطرات پیش رو در انجام پروژه‌های تحقیقاتی محققان بخش زراعی و باغی در اولویت قرار دارد.

اسدی افزود: در اصلاح و معرفی ارقام مهم زراعی، بیشتر تلاش‌ها در راستای معرفی و اصلاح ارقامی است که بسته به نوع گونه زراعی دارای خصوصیاتی مانند عملکرد بیشتر، خصوصیات زراعی بهتر، مقاومت به آفات و بیماری‌ها، طول دوره رشد کوتاه‌تر و دارا بودن بهره‌وری بیشتر در استفاده از آب و کود جهت مقابله با شرایط اقلیمی خاص استان مانند کم‌آبی، گرما، تنش خشکی انتهای فصل و سرما باشند.

صفحه اول روزنامه های زنجان صفحه اول روزنامه های زنجان صفحه اول روزنامه های زنجان - کراپ‌شده صفحه اول روزنامه های زنجان - کراپ‌شده صفحه اول روزنامه های زنجان صفحه اول روزنامه های زنجان

برچسب‌ها:

نظر شما