شناسهٔ خبر: 67366093 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وجود ۳ پایگاه انتقال خون مجهز به پلاکت فرزیس در لرستان

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم سه پایگاه انتقال خون در این استان مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سوری، ظهر امروز، در حاشیه آیین افتتاح واحد پلاکت فرزیس پایگاه انتقال خون در بروجرد گفت: این واحد همزمان با عید غدیر خم راه‌اندازی شد.

وی افزود: از ابتدای تأسیس انتقال خون لرستان تا سال گذشته تنها یک پایگاه در خرم‌آباد مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس بود، اما از ابتدای دولت سیزدهم سه پایگاه انتقال خون مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس هستند.

مدیرکل انتقال خون لرستان عنوان کرد: مردم نوع‌دوست بروجرد تاکنون می‌توانستند برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون این شهرستان مراجعه کنند و نیاز بیماران بروجردی به پلاکت در در گذشته در خرم‌آباد تأمین می‌شد.

سوری بیان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده با راه‌اندازی واحد پلاکت فرزیس در بروجرد در کنار اهدای خون کامل بیماران نیازمند به پلاکت نیز از این مزیت بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه خون از گلبول قرمز گلبول سفید و‌ پلاکت تشکیل شده‌ است، بیان کرد: فرزیس فرآیندی است که پلاکت را از خون کامل اهداکننده جدا می‌کند و ‌در هربار اهدای پلاکت به‎روش فرزیس به‌اندازه 5 تا 6  واحد اهدای خون معمولی پلاکت جمع‌آوری می‌شود.

مدیرکل انتقال خون لرستان خاطرنشان کرد: بدن انسان به‌سرعت پلاکت‌ها را جایگزین می‌کند و پس از هر 48 ساعت یک‌بار می‌توان پلاکت اهدا کرد، اما کسی که اهدای خون کامل انجام دهد تا هشت هفته از اهدای پلاکت معاف است.

انتهای پیام/ 645

نظر شما