شناسهٔ خبر: 67365139 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل انتقال خون استان:

سه پایگاه انتقال خون لرستان مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس هستند

ابراهیم شریفی

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: سه پایگاه انتقال خون استان مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس هستند.

صاحب‌خبر -

علی سوری در حاشیه آیین افتتاح  واحد پلاکت فرزیس پایگاه انتقال خون شهید جوانمرد شهرستان بروجرد که همزمان با عید ولایت وامامت غدیر انجام شد، اظهار کرد: امروز همزمان با عیدغدیر خم واحد پلاکت فرزیس پایگاه انتقال خون شهید جوانمرد شهرستان بروجرد راه‌اندازی شد.

وی افزود: از ابتدای تاسیس انتقال خون لرستان تا سال گذشته تنها یک پایگاه در مرکز استان مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس بود ولی از ابتدای دولت سیزدهم و اهتمام شهید جمهور آیت الله رئیسی بر رفع محرومیت‌ها به ویژه در حوزه بهداشت و درمان سه پایگاه انتقال خون استان مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس هستند.

سوری گفت: مردم نوعدوست شهرستان بروجرد تاکنون می‌توانستند جهت اهدای خون به پایگاه  انتقال خون این شهرستان مراجعه کنند که با پیگیری‌های انجام شده با راه‌اندازی واحد پلاکت فرزیس در این‌ پایگاه در کنار اهدای خون کامل در زمانی که بیماران نیازمند به پلاکت فرزیس هستند با استفاده از این دستگاه فرآورده پلاکت تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار بگیرد.

مدیرکل انتقال خون لرستان با اشاره به اینکه خون از گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت تشکیل شده عنوان کرد: پلاکت فرزیس فرآیندی است که پلاکت را از خون کامل اهداکننده، جدا می‌کند و در هربار اهدای پلاکت به روش فرزیس به اندازه ۵ تا ۶  واحد اهدای خون معمولی، پلاکت جمع آوری می‌شود.

وی بیان کرد: بدن انسان به سرعت پلاکت‌ها را جایگزین می‌کند، پس هر ۴۸ ساعت یک‌بار می‌توان پلاکت اهدا کرد اما کسی که اهدای خون کامل انجام دهد تا هشت هفته از اهدای پلاکت معاف است.

سوری خاطرنشان کرد: تاکنون نیاز بیماران مراکز درمانی شهرستان بروجرد به پلاکت در مرکز استان تامین می‌شد که با راه‌اندازی این واحد نیاز بیماران در شهرستان بروجرد تامین می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما