شناسهٔ خبر: 67350899 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجلیل از نسخه شناس برجسته کشور در خوی+تصاویر

به مناسبت دهه ولایت و امامت در آئینی از نخبه فهرست نویس نسخ خطی کشور در خوی تجلیل شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام صدرایی خویی  از نخبگان و نویسندگان حوزه فرهنگ و ادب ونسخه پژوه برتر کشور است که با بیش از ۳۰ سال تلاش در عرصه نسخه پژوهی و فهرست نویسی نسخ خطی به یکی از نخبگان بی بدیل این حوزه تبدیل شده است.

در آئین فرزند خوی با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه‌های مختلف و پژوهشگران نسخه‌های خطی کشور از این نسخه پژوه برجسته با اهدای نشان عالی فرزندخوی ازاین نخبه حوزه نسخه پژوهشی تجلیل شد.

حجت الاسلام صدرایی خویی در نخستین قدم در حوزه نسخه پژوهشی و فهرست نسخه نویسی در ۲۰ سالگی شناسایی نسخه‌ها و فهرست نویسی بیش از ۹۰۰ خطی مدرسه نمازی خوی را آغاز کرد و در مدت ۱۰ سال این نسخه‌ها را فهرست نویسی کرد و در اختیار علاقه‌مندان به تحقیق و پژوهش قرار داد.

این محقق برجسته در گفتگو با خبر گزاری صدا وسیما، فهرست نویسی نسخ خطی حوزه نمازی خوی را اولین کارکاه نسخه نویسی خود دانست و گفت: مرحوم آیت ا.. طباطبایی نخستین استاد من در حوزه نسخه پژوهی و فهرست نویسی بودند، شیخ عبدالحسین حائری و آیت الله شیخ عبداله نورانی دیگر اساتیدم در این حوزه بودند که از آنها بسیار آموختم.

دکتر منوچهر صدوقی سها فیلسوف، عرفان پژوه و محقق برجسته کشور در این آئین با اشاره  به ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی حجت الاسلام صدارایی گفت: کمالات انسان به علم نافع و عمل صالح است که استاد صدرایی خویی هر دو جنبه را دارد.

وی کتاب خطی بدون فهرست را بایگانی بدون بایگان تشبیه کرد و افزود: در ایران هزاران نسخه کتاب خطی وجود دارد که فهرست نویسی نشده اند بنابراین خدمات صدرایی در نسخه شناسی و نسخه پژوهی نه تنها  به فرهنگ ایران بلکه خدمت کرده بلکه  به اسلام هم خدمت کرده  است چرا که ایران یعنی اسلام، اسلام یعنی ایران.

دکتر ابوالفضل مرادی رستا عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم و و حجت الاسلام طباطبایی یزدی استاد حوزه و دانشگاه  و پژوهشگر متون دینی هم در این رویداد صدارایی را شخصیتی معنوی و علمی  معرفی کردند و برضرورت استفاده از تجارب این نسخه شناس برجسته کشور در عرصه فرهنگ و دانش نسخه نویسی تاکید کردند.

حجت الاسلام قاسم خانی امام جمعه خو‌ی هم در این مراسم گفت: استاد صداریی خویی یک شخصیت ملی است که در نسخه شناسی و سلوک عرفانی شخصیت بی بدیلی است و شاکردان زیادی را در این عرصه  تربیت و معرفت را برای فرهنگ دوستان در رشته نسخه پژوهی هدیه کرده  است.

رونمایی از کتاب نفیس و ارزشمند ریاض الجنه اثر علامه سید محمد حسن زنوزی خویی مشهور به فانی با مقدمه استاد صدارایی خویی (دایره المعارفی  در حوزه فرهنگ  و تمدن) دیگر بخش این مراسم بود.

حجت الاسلام صدارایی خویی از نسخ پژوهان و نسخه شناسان برجسته ایران اسلامی است که در سال ۱۳۴۲ در خوی متولد شده است.

 این نسخه نویس و فهرست نویس برجسته کشور ۳۸ عنوان کتاب و صد‌ها مقاله و رساله پژوهشی را در حوزه متون دینی در کارنامه خود دارد.

 

 

تجلیل از نسخه شناس برجسته کشور در خوی+تصاویر تجلیل از نسخه شناس برجسته کشور در خوی+تصاویر تجلیل از نسخه شناس برجسته کشور در خوی+تصاویر تجلیل از نسخه شناس برجسته کشور در خوی+تصاویر تجلیل از نسخه شناس برجسته کشور در خوی+تصاویر تجلیل از نسخه شناس برجسته کشور در خوی+تصاویر

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11248549"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4267512/11248549?width=600&height=350"></script></div>



 

 

 

 

 

 

 

نظر شما