شناسهٔ خبر: 67047049 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

موزه اسناد تاریخی در ارومیه راه اندازی می شود

رییس موزه های آذربایجان غربی از برنامه ریزی برای احداث موزه اسناد تاریخی ارومیه برای نگهداری تخصصی و نمایش اسناد دوره های خاص در آن خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، جلیل رستم زاده افزود: با توجه به اینکه آذربایجان غربی در بسیاری از برهه ها جزو اولین ها بوده و اسناد نابی از دوره های مختلف تاریخی همانند دوره قاجار و پهلوی را در خود جای داده است، بر همین اساس برنامه ای تدوین شده که طی آن اسناد تاریخی مربوط به دوره های خاص نظیر قاجار و پهلوی جمع آوری و در موزه تاریخی ارومیه نگهداری شود.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان غربی برنامه ریزی شده تا عکس های مفاخر، ملّاکان تاریخی ارومیه و تصاویر دیگری مربوط به تاریخ این شهر جمع آوری و دراین موزه قرار گیرد.

 

وی اضافه کرد: همچنین عکس های مربوط به شهرداران ارومیه از ابتدای فعالیت شهرداری تا به امروز بناست گرد آوری شده و دراین موزه در معرض دید علاقمندان گذاشته شود.

رییس موزه های آذربایجان غربی افزود: موزه اسناد تاریخی برای شناخت هویت ارومیه است بنابراین در این موزه علاوه بر اسناد و عکس های مفاخر، نسخ خطی و اسناد تاریخی که دردوره های گذشته حاکم بود، به نمایش گذاشته می شود.

 

رستم زاده همچنین به راه اندازی مرکزی برای ساماندهی اموال و اشیای موزه های استان اشاره کرد و گفت: طبق اهداف این مرکز، اموال و اشیای موجود در موزه ها، مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می شود که چه مقدار اموال و اشیای موجود در موزه ها با وضع موجود مطابقت دارند و به عبارتی سرجای خود هستند.

وی افزود: دبرای راه‌اندازی و ایجاد بانک اطلاعاتی لازم از اموال فرهنگی، تاریخی و هنری در موزه‌های استان به ویژه مخزن موزه ارومیه، گروه کارشناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در موزه مردم شناسی ارومیه مستقر شد و کارشناسی لازم را انجام داد.

 

 

نظر شما