شناسهٔ خبر: 67615606 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

معاون اجتماعی دادگستری کل استان قزوین:

قانون ثبت رسمی معاملات منجربه کاهش پرونده‌های قضایی می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: اجرای قانون ثبت رسمی معاملات برای ساماندهی روابط حقوقی اشخاص و ضریب ایمنی اموال افراد و کاهش ورودی پرونده‌های قضایی تصویب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علی فولیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در نشست "تبیین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول با رویکرد تسهیل اجرای آن و تشریح تکالیف دستگاه‌های مسئول" که با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک استان قزوین و مدیران و نمایندگان دستگاه های متولی برگزار شد، اظهارکرد: سال گذشته مقام معظم رهبری تاکید کردند یکی از بسترهای وقوع فساد، بودن معاملات اسناد غیررسمی و قولنامه‌ای است و ما باید به سمت ثبت رسمی معاملات برویم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین تصریح کرد: این قانون برای ساماندهی روابط حقوقی اشخاص و ضریب ایمنی اموال افراد و کاهش ورودی پرونده‌های قضایی تصویب شده و امیدواریم با اجرای این قانون شاهد پیشگیری از دعاوی باشیم.

وی اظهار کرد: اسناد عادی بسترساز اختلاف است و قانون جدید باعث می شود مالکین واقعی اموال مشخص شود و اعتبار بخشی لازم به اموال افراد داده شود. با اجرای این قانون اسناد عادی وجه قانونی ندارد و افرادی که اسناد عادی دارند از ۲ تا ۴ سال می‌توانند در سامانه ثبت کنند و سند بگیرند.

فولیان گفت: تشریح و تبیین و اجرای سریع و درست این قانون باید انجام شود. رسانه های دیداری و نوشتاری و سازمان اسناد و آگاهی بخشی عمومی درباره اجرای این قانون باید انجام شود.

در ادامه حسن غلامحسینی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول ادامه قانون حدنگار است که از سوم تیر ماه سال جاری الزام آور و اجرایی شده است و قبل از این تاریخ، نقل و انتقال اسناد صادره و حدنگاری شده به صورت عادی ممانعت قانونی ندارد، اما از این تاریخ به بعد نقل و انتقال برای اسناد حدنگاری شده قابل قبول نیست و باید طبق این قانون جدید ثبت شود.

وی اضافه کرد: در ماده یک قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول عنوان شده از زمان تصویب این قانون سازمان ثبت موظف است سامانه‌ای تحت عنوان سامانه "ساماندهی اسناد غیر رسمی" را ایجاد کند. همچنین یک سال پس از راه‌اندازی این سامانه هرگونه نقل و انتقال اموال غیرمنقول باید به‌صورت رسمی صورت گیرد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین بیان کرد: مطابق ماده ۳ این قانون، مشاورین املاک مکلف هستند نسبت به درج پیشنویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد که دسترسی به آن برای مشاوران املاک مقدور خواهد شد، اقدام نموده و قرارداد را به صورت الکترونیکی به دفاتر اسناد رسمی ارسال کنند.

۴۶

نظر شما