شناسهٔ خبر: 67446844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مدیرکل ثبت اسناد استان سمنان خبر داد:

ثبت ۳ هزار ازدواج در استان سمنان

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان گفت: ۳ هزار و ۱۲۰ مورد ازدواج از سال گذشته در استان ثبت شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ؛ سید مهدی میرنظامی صبح امروز در جمع خبرنگاران در خصوص عملکرد اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان، گفت: رسالت اصلی قوه قضائیه حل و فصل مشکلات و اختلافات حقوقی است و در مباحث حقوقی ظرفیت‌های دیگری هم وجود دارد تا بخش‌های قوه قضاییه به کمک بخش‌های اجرایی بیاید.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان در ادامه افزود: روند صدور اسناد به‌صورت کامل الکترونیک از خرداد ماه آغاز شده و حذف سند فیزیکی به هر نوعی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از سوم تیرماه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در حال اجراست، اظهار کرد: این قانون در ۲۶ اردیبهشت‌ماه امسال در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسید و ۱۳ خردادماه ابلاغ و از ۳ تیرماه نیز اجرایی شده است.

میرنظامی با اشاره به اینکه این قانون ۱۵ ماده و ۱۴ آیین‌نامه نیاز دارد و ۶ وزارت خانه و چهار دستگاه مرتبط با اجرای این قانون هستند، بیان کرد: پنج آیین‌نامه به امضای رئیس قوه قضائیه خواهد رسید و ۹ آیین‌نامه را سازمان ثبت با سایر دستگاه‌ها تنظیم می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، «دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه‌ ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش‌نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند.

میرنظامی با تأکید بر اینکه برای اسناد حدنگاری که بعد از ۳ تیرماه صادر می‌شود امکان تنظیم سند عادی وجود ندارد، افزود: اگر نیاز به آموزش و گواهی باشد، آموزش هم داده شود.

وی بیان کرد: بیش از ۹۸ درصد استعلامات اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان به صورت الکترونیکی و حتی در بیش‌تر موارد برخط انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۹۹.۵ درصد اراضی ملی استان سمنان با حدنگاری تثبیت شده است، گفت: استان سمنان در این زمینه رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹ میلیون هکتار از وسعت استان سمنان حدنگاری شده و طبق گزارش‌ها بیش از ۸۵ درصد و بیش از ۱۴۷ هزار هکتار بافت روستایی و کشاورزی نیز حدنگاری شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۱۲۰ مورد ازدواج از سال گذشته در استان ثبت شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشت، افزود: طلاق نسبت به سال‌های گذشته در این استان افزایش داشته است.

وی همچنین تصریح کرد: ۱۲۲ دفتر طلاق و ازدواج در استان سمنان برای ارائه خدمات فعال است.

میرنظامی با اشاره به ثبت شرکت و مؤسسه‌ها به وسیله اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان، افزود: در مجموع ۷۵۶ شرکت و مؤسسه از سوی این اداره‌ کل در استان ثبت شده است.

وی افزود: صدور و دریافت سند مالکیت در دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر می‌شود و دیگر نیاز به حضور در ادارات ثبت نیست.

میرنظامی در نهایت اضافه کرد: جایگزینی سند الکترونیکی به‌جای سند کاغذی در سازمان ثبت اسناد و املاک به‌منظور جلوگیری از کلاهبرداری و جعل است.

نظر شما