شناسهٔ خبر: 67340155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

هشدار درباره احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا

خطر «فرگزیت»؛ جدی‌تر از همیشه

صاحب‌خبر -

  [ عبدالباسط انصاری/ فرشته کیانی] پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016برخی تحلیل‌گران مسائل بین‌الملل از احتمال شکل‌گیری موج استقلال از اتحادیه در میان اروپایی‌ها سخن گفتند. مسئله‌ای که در ابتدا و حتی شاید تاکنون اغراق آمیز جلوه می‌کند اما وقوع دوباره آن لااقل در برخی کشورهای اروپایی غیرممکن نیست و زمینه‌های آن وجود دارد. با رشد چشمگیر آرای جریان‌های راست گرای افراطی در انتخابات پارلمانی اخیر اروپا، خطر تغییر سیاست‌های این اتحادیه و تغییر رویکرد داخلی کشورها در مورد اتحادیه بسیار مطرح شد. یکی از کشورهایی که به شکلی جدی متاثر از نتایج انتخابات پارلمانی اروپا شد، فرانسه است. با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه و رأی دو برابری جبهه ملی به نسبت حزب مکرون وی به انحلال پارلمان فرانسه دست زد تا انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار شود. در پی این تحولات بود که صحبت‌هایی از کناره‌گیری دولت فرانسه نیز مطرح شد. اکنون میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت در مورد احتمال خروج فرانسه از اتحادیه نیز هشدار داده است. به این بهانه نگاهی به موضوع فرگزیت داشته ایم:

هشدار مقام ارشد اروپایی درباره فرگزیت
میشل بارنیه که مذاکره‌کننده امور برگزیت(خروج انگلیس از اتحادیه) است در مصاحبه با روزنامه تلگراف انگلیس در مورد خطر انحلال پارلمان فرانسه و روی کار آمدن احتمالی جریان راست گرای جبهه ملی به رهبری باردلا و لوپن در مجلس فرانسه گفت: «تصمیم ماکرون برای انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات زودهنگام می‌تواند باعث خروج فرانسه از اتحادیه اروپا شود. امیدواری امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای شکست حزب راست افراطی این کشور در انتخابات بسیار مخاطره‌آمیز است. فکر نمی‌کنم مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی و جردن باردلا، رئیس حزب مذکور، نظر خود را تغییر داده باشند. آنها هنوز ضد‌اروپایی هستند.»

برگزیت؛ الگویی قابل تکرار؟
همانگونه که اشاره شد خروج ناباورانه انگلیس از اتحادیه اروپا که یکی از کشورهای مؤثر و به نوعی از ارکان اقتدار این اتحادیه بود سبب شکل‌گیری گمانه‌هایی در مورد احتمال به راه افتادن موج استقلال خواهی از اتحادیه در میان شهروندان اروپایی شد. در سال‌های اخیر راست‌های افراطی مخالف اتحادیه به مرور قدرت بیشتری در کشورهای عضو پیدا کرده‌اند. در فرانسه مارین لوپن در انتخابات 2012، 2017 و 2022 به‌ترتیب 17، 32 و 42درصد آرا را به دستاورد که رشد آرای وی سبب شده برخی او را رئیس‌جمهور دوره بعدی یعنی 2027 بدانند. در انتخابات پارلمانی اخیر نیز جبهه ملی با افزایش 82 عددی در کرسی‌های خود موفق به کسب 89 کرسی پارلمان ملی شد. در ایتالیا حزب نئوفاشیست برادران ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی سردمدار دولت شد و در مجارستان ویکتور اوربان رهبر بلامنازع است. کشورهایی چون: بلژیک، هلند، اتریش و... نیز با رشد فعالیت احزاب راست گرای افراطی مواجه شدند که در نتایج انتخابات پارلمانی اروپا نیز نمود یافت.

فرگزیت اتحادیه اروپا را در آستانه فروپاشی قرار می‌دهد
روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» در مطلبی با عنوان «فرانسه اتحادیه اروپا را در آستانه فروپاشی قرار می‌دهد»، نوشت: «انتخابات زودهنگام مکرون می‌تواند به یک بحران مالی و رویارویی با بروکسل منجر شود. احتمال تشکیل دولت به رهبری جردن باردلا، معاون مارین لوپن، زیاد است. پیروزی لوپن/باردلا شوک روانی شدیدی ایجاد می‌کند. ممکن است بی نظمی گسترده، خشونت، غارت و اعتصاب در فرانسه رخ دهد و بازارهای مالی دچار وحشت شوند. جردن باردلا می‌خواهد مهجران مجرم را اخراج کند، مزایای پرداخت‌شده به والدین بزهکاران را لغو کند و به این رویه پایان دهد که به موجب آن کسانی که از والدین خارجی در فرانسه متولد شده‌اند، حق شهروندی فرانسوی را دارند. اما واقعیت این است که دستور کار گسترده‌تر جبهه ملی با عضویت در اتحادیه اروپا ناسازگار است و در نهایت به دنبال یک همه‌پرسی مهاجرت است که تعداد مهاجران را کاهش دهد. لوپن و باردلا دیگر نمی‌گویند که می‌خواهند اتحادیه اروپا را ترک کنند: طبقه متوسط از کاهش ارزش پس‌اندازشان در صورت احیای فرانک به جای یورو می‌ترسد. اما اگر باردلا در چند هفته اول [برای اقتصاد] کاری نکند، روند تدریجی فرگزیت « Frexit» را در خفا آغاز خواهد کرد.»

تاثیر بحران بدهی بر خروج فرانسه از اتحادیه
مجله آمریکایی «فورچون» هم در مطلبی با عنوان «یکی از بانک‌های بزرگ هشدار داد که مشکل روزافزون بدهی فرانسه می‌تواند منجر به درخواست برای خروج از اتحادیه اروپا شود»، نوشت: «در انتخابات پارلمانی آتی فرانسه، این کشور با تهدیدهایی برای عضویت در اتحادیه اروپا از سوی افراطیون سیاسی چپ و راست مواجه است. فراخوان امانوئل مکرون برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا را در وضعیت ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی قرار داد. بر اساس تحقیقات غول خدمات مالی مک‌کواری بسته به نتیجه آن انتخابات، بی‌ثباتی حتی ممکن است به عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا نیز گسترش یابد.»

جمع بندی
کشورهای اتحادیه در یک دهه اخیر همواره بر سر قوانین تجاری، مالیات، مهاجرت و... اختلاف داشته‌اند و پارلمان اروپا صحنه کشاکش و درگیری بر سر این مسائل بوده است. احزاب راست گرای افراطی عمدتا با لیبرال‌ها حول مسائل مورد اشاره اختلاف داشته‌اند و از زمینه‌هایی که منجر به فراهم کردن زمینه‌های رشد استقلال خواهی در اروپا شده، مباحث ملی گرایانه، مخالفت با مهاجرت و مخالفت با دخالت‌های پارلمان اروپا در کشورهای عضو است. بر همین اساس خروج کشورهای دیگر از اتحادیه شاید قریب الوقوع نباشد، اما بعید و ناممکن هم نیست و فرانسه در این میان یکی از گزینه‌های مهم است چرا که جریان راست افراطی قدرتمندتری دارد.

نظر شما