شناسهٔ خبر: 67331088 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

راستگراهای فرانسوی به کرسی نخست وزیری نزدیک می‌شوند

نتایج جدیدترین نظرسنجی حدود یک هفته مانده تا انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه نشان می‌دهد که حزب راستگرای افراطی این کشور پیشتاز بوده و شانس بالایی در تصاحب کرسی نخست وزیری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به شکست اخیر در انتخابات اروپا و پیروزی ناسیونالیست‌های راست‌گرا، مجلس ملی را منحل کرد و انتخابات جدید مجلس پارلمان فرانسه را در دو دور برای 30 ژوئن و 7 ژوئیه تعیین کرد. با انجام این کار، او امیدوار است که اکثریت اردوگاه میانه رو خود را گسترش دهد. در این انتخابات البته مسئله انتخاب رئیس جمهور مطرح نیست.

با این همه نظر سنجی ها شکست تلخی را برای اردوگاه ماکرون در انتخابات زودهنگام پیش رو پیش بینی می کنند.

جردن باردلا، رهبر حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه ، خواهان کسب اکثریت مطلق برای حزب خود در انتخابات زودهنگام آینده است. باردلا از رای دهندگان درخواست کرد تا به حزب او و متحدانش پیروزی آشکاری بدهند تا سکان سیاست را در دست بگیرند.

جردن باردلا"، رهبر حزب راستگرای پوپولیست اجتماعی ملی فرانسه نامزد اصلی حزب خود در انتخابات جدید فرانسه است که قرار است در چند روز آینده برگزار شود.

قرار است دور اول انتخابات پارلمانی در 30 ژوئن (10 تیر ماه) برگزار شود. اگر حزب افراطی فرانسه در این انتخابات پارلمانی پیروز شود، باردلا 28 ساله بیشترین شانس را برای تصاحب نخست وزیری خواهد داشت.

به نوشته روزنامه "اشتوتگارتر ناخریشتن" آلمان، بر اساس یک نظرسنجی، یک هفته مانده به انتخابات پارلمانی فرانسه، پوپولیست‌های راست‌گرای حزب اجتماع ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن به وضوح پیشتاز هستند.

بر اساس این نظرسنجی که روز شنبه برای روزنامه «لو پاریسین» و رادیو فرانسه منتشر شد، پوپولیست‌های راست‌گرا 35.5 درصد آرا را به دست آوردند و پس از آن ائتلاف انتخاباتی چپ و سبز جبهه مردمی جدید با 29.5 درصد آرا قرار گرفت.

بر این اساس اردوگاه لیبرال اطراف امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم با 19.5 درصد در جایگاه سوم قرار دارد. جمهوری خواهان محافظه کار با هفت درصد در جایگاه چهارم قرار دارند.

ماکرون از نظر تئوریک در تعیین نخست وزیر آزاد است. با این حال، او وابسته به کسب اکثریت در مجلس ملی است. این شرایط می تواند منجر به یک زندگی مشترک شود که در آن رئیس جمهور و نخست وزیر به اردوگاه های مختلف تعلق دارند. همچنین می توان تصور کرد که ماکرون یک کارشناس بدون عضویت در حزب را برای نخست وزیری منصوب کند.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که سه بلوک - پوپولیست های راست گرا، ائتلاف انتخاباتی چپ-سبز و اردوگاه دولت - بتوانند برای همیشه یکدیگر را مسدود کنند.

بهر حال ماکرون امیدوار است از این مانور مخاطره آمیز انتخابات جدید برای ایجاد اکثریت با ثبات تر برای باقی مانده دوره ریاست جمهوری خود استفاده کند.

اردوگاه حکومتی او دو سال است که اکثریت مطلق مجلس شورای ملی را ندارد. از آن زمان تاکنون، حکومت داری برای ماکرون دشوار شده است. انتخابات بعدی ریاست جمهوری در فرانسه تا سال 2027 برنامه ریزی نشده است.

به گفته کارشناسان اگر ماکرون این قمار را ببازد، اروپا را تضعیف خواهد کرد:

اگر این بازی ماکرون به نتیجه نرسد، این برای آلمان و اروپا مرگبار خواهد بود. ماکرون قدرت قابل توجهی را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند به راحتی مسیر سیاست خارجی خود را اجرا کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما