شناسهٔ خبر: 67340153 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایپنا | لینک خبر

به بهانه حواشی دوباره بیرانوند و پرسپولیس، نگاهی داریم به فسخ قراردادهای جنجالی فوتبال ایران.

نگاهی به فسخ قراردادهای جنجالی فوتبال ایران

نگاهی به فسخ قراردادهای جنجالی فوتبال ایران

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایپنا ؛علیرضا بیرانوند بار دیگر قرارداد خود را با پرسپولیس فسخ کرده و حالا از تراکتور به عنوان مقصد احتمالی او یاد می‌شود.

در گزارش خبرورزشی آمده است:به بهانه همین فسخ جنجالی علیرضا بیرانوند، نگاهی داریم به فسخ قراردادهای جنجالی فوتبال ایران.

علیرضا بیرانوند

علیرضا بیرانوند برای دومین فصل متوالی قرارداد خود را با باشگاه پرسپولیس فسخ کرد. او فصل گذشته نیز با فسخ قرارداد خود در اتفاقی جنجالی با تیم استقلال مذاکره کرد تا مدیران پرسپولیس برای از دست ندادن بیرانوند با چالش سختی روبرو شوند. اما در پایان لیگ بیست و سوم، بار دیگر بیرانوند سناریوی فصل گذشته را تکرار کرد تا حواشی جدیدی برای خود و پرسپولیس رخ دهد. این کار باعث شد تا محبوبیت بیرانوند بیش از پیش کم شود و هجمه هواداران پرسپولیس باعث فاصله گرفتن این بازیکن با پرسپولیس شد.

بیرانوند ۶ بار قهرمان لیگ برتر شده، ۲ قهرمانی مسابقات جام حذفی و ۴ قهرمانی سوپرجام در کارنامه او مشاهده می‌شود. او تاکنون ۷۱ بازی ملی دارد که این آمار درخشان باعث حساسیت هواداران نسبت به فسخ این بازیکن شده است. 

علیرضا بیرانوند

مهدی طارمی

مهدی طارمی، بهترین گلزن پرسپولیس در سال ۹۵ نیز در اقدامی جنجالی در صفحه اینستاگرام خود خبر از فسخ قراردادش با پرسپولیس داد و نوشت: 

ممنونم از مدیریت باشگاه و سرمربی محبوب که نگاهی حرفه ای دارند. امیدوارم هر آن چه صلاح من و پرسپولیس است اتفاق بیفتد. از حمایت هواداران عزیز هم ممنونم.

این اقدام طارمی باعث شد تا هواداران پرسپولیس به صفحه شخصی این بازیکن هجوم بیاورند، اما طارمی باشگاه ریزه اسپور ترکیه را برای ادامه فوتبال خود انتخاب کرد.

رفتن طارمی به ریزه اسپور نیز بدون حاشیه نبود و بلافاصله هوای پرسپولیس به سر طارمی زد و بازگشت دوباره اش به پرسپولیس باعث شکایت ریزه اسپور از او شد و سر و صدای زیادی به پا کرد که در انتها باعث محرومیت طارمی و پرسپولیس شد.

مهدی طارمی

رامین رضاییان

رامین رضاییان همسفر مهدی طارمی در راه ترکیه بود. البته تفاوت در این بود که رامین رضاییان بعد از فسخ قرارداد با پرسپولیس، پای تصمیمش ماند و به فوتبالش در ترکیه ادامه داد.

برخی از هواداران پرسپولیس همان زمان رفتن طارمی و اتفاقاتی که برای او و تیم رخ داد را از چشم رامین رضاییان دیدند.

رامین رضاییان

مهدی ترابی

در لیگ نوزدهم یکی از ستاره‌های محبوب پرسپولیس که موفق به ثبت ۱۱ گل شده بود مهدی ترابی بود. او در پایان فصل، پس از قهرمانی پرسپولیس در اقدامی غیر قابل منتظره تصمیم به جدایی از پرسپولیس با فسخ قرارداد گرفت. با تمام نیازی که یحیی به ترابی داشت او با العربی قطر توافق کرد و راهی این تیم شد که پس از حضور ناموفق در این تیم به پرسپولیس بازگشت.

آندرئا استراماچونی

آندرئا استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلال مدت زمان کمی در این تیم حضور داشت اما نتایج و سبک فوتبالش آنقدر جذاب بود که بسیار زود محبوب شد. استراماچونی به دلیل انجام نشدن تعهدات باشگاه استقلال، به صورت یکطرفه قراردادش را فسخ و ایران را ترک کرد.

مرد ایتالیایی اعلام کرد به این دلیل قراردادش را فسخ کرده که باشگاه استقلال دو ماه از مطالباتش را پرداخت نکرده است. ماجرای استراماچونی و استقلال به دادگاه CAS کشیده شد و براساس رای صادره، باشگاه استقلال ملزم به پرداخت مبلغی حدود یک میلیون و چهارصد هزار دلار شد.

آبان ماه سال ۹۹ فدراسیون جهانی فوتبال، با ارسال ایمیلی به باشگاه استقلال، حکم نهایی پرونده آندرئا استراماچونی را ابلاغ کرد و این باشگاه به پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو جهت پرداخت مطالبات این مربی ایتالیایی محکوم شد.

آندرئا استراماچونی

گابریل کالدرون

گابریل کالدرون سرمربی آرژانتینی کوتاه مدت پرسپولیس، در ابتدای فصل نوزدهم جانشین برانکو ایوانکوویچ شد. این سرمربی به دلیل اختلاف با محمد حسن انصاری فر، مدیرعامل وقت پرسپولیس بیشتر از پنج ماه دوام نیاورد و قرارداد خود را با این تیم فسخ کرد. او که با حاشیه های فراوان در زمان مدیریت ایرج عرب قرارداد ۸۵۰ هزار دلاری بسته بود در ابتدا ۳۰۰ هزار دلار دریافت کرد، اما خواهان پرداخت قسط دوم قرارداد خود به همین اندازه تا انتهای ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ شد. باشگاه پرسپولیس قادر به تامین خواسته کالدرون نشد تا سرمربی آرژانتینی سرخ‌ها در نامه‌ای که اول ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد قرارداد خود را به صورت یک طرفه و با در نظر گرفتن تمامی حقوق مربوط به آن فصل فسخ کرد.

گابریل کالدرون

مارک ویلموتس

سال ۲۰۱۹ فدراسیون فوتبال، قراردادی با ویلموتس بست که نمی‌دانست این قرارداد حاشیه های زیادی را به دنبال دارد. با نشستن ویلموتس روی نیمکت تیم ملی ایران و سبک مربیگری او نتایج ضعیفی رقم خورد که باعث انتقادهای شدید به سوی او شد. این اتفاق فسخ یک طرفه ویلموتس در تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۱۹ را در پی داشت. پس از فسخ قرارداد و جدایی ویلموتس از تیم ملی، نحوه انعقاد و مبلغ قرارداد وی مورد بحث قرار گرفت و پس از یک جنجال رسانه ای گسترده، بسیاری از کارشناسان فوتبال و نمایندگان مجلس قرارداد مارک ویلموتس را مبهم و قابل بررسی دانستند. حتی عده‌ای از نمایندگان مجلس این قرارداد را به عنوان یک فساد بزرگ اقتصادی مطرح کردند و سازمان بازرسی کل کشور نیز اعلام کرد که قرارداد سرمربی بلژیکی با فدراسیون فوتبال ایران را بررسی خواهد کرد. با شکایت ویلموتس، از سوی دادگاه CAS فدراسیون فوتبال به پرداخت سه میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار یورو محکوم شد.

مارک ویلموتس

شجاع خلیل زاده

پس از پایان بازی های پرسپولیس در آسیا در سال ۱۳۹۹، شوک جدیدی به پرسپولیس وارد شد و در اقدامی غیر منتظره، شجاع خلیل زاده قرارداد خود را یک طرفه با این تیم فسخ کرد. به قدری این اتفاق پیش بینی نشده بود که هجمه زیادی روی شجاع خلیل زاده ایجاد شد و پس از کش و قوس های فراوان او به الریان قطر پیوست.

بوسیدن لوگوی تیم الریان قطر در تیزر معارفه خلیل زاده حواشی بسیار زیادی ایجاد کرد و باعث انتقاد شدید هواداران پرسپولیس شد.

شجاع خلیل‌زاده

آنتونی استوکس

استوکس که در نقل و انتقالات زمستانی لیگ نوزدهم پس از حضور یحیی گل‌محمدی روی نیمکت قرمزها به این تیم پیوسته بود، در حالی که قرمزها را در لیگ قهرمانان آسیا و بازی مقابل الشارجه همراهی می‌کرد تصمیم گرفت پس از این بازی در دبی بماند و با تیمش به تهران برنگردد.

او فصل قبل در تراکتور عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده بود که در فصل نقل و انتقالات از این خرید پرسپولیس به عنوان بمب یاد شد. نمایش او در پرسپولیس نیز راضی کننده بود اما وقتی با بازیکنان پرسپولیس به ایران نیامد هواداران می‌دانستند دیگر بازگشتی در کار نیست. ظاهرا فقط مدیران پرسپولیس با خصوصیات این بازیکن آشنا نبودند.

باشگاه پرسپولیس در پرونده شکایت آنتونی استوکس به پرداخت ۸۶ هزار دلار محکوم شد که با تاخیر در پرداخت این جریمه، پنجره پرسپولیس بسته شد.

آنتونی استوکس

هرویه میلیچ

فسخ هرویه میلیچ نیز درست مانند آندرئا استراماچونی بود. او صبر کرد تا دو ماه از دریافت نکردن حقوقش بگذارد و بعد به صورت قانونی قراردادش را فسخ کرد و راهی کشورش کرواسی شد. خبر فسخ قرارداد میلیچ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹ در رسانه ها منتشر شد تا هواداران استقلال را در شوک فرو ببرد. این اتفاق در لیگ بیستم رخ داد.

هرویه میلیچ

۲۵۱ ۲۵۱

نظر شما