شناسهٔ خبر: 67329841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس:

مهمترین مطالبه‌ جامعه شاهد ایثارگر فارس، بهبود خدمات بهداشتی است

شیراز – ایرنا – مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با برشمردن برخی از خدماتی که در سه سال فعالیت دولت شهید جمهور به جامعه شاهد و ایثارگر فارس ارائه شده، در پاسخ به این پرسش که با این همه خدمات، مهمترین مطالبه آنها چیست، گفت: بهبود خدمات بهداشتی و درمانی از مطالبه‌های جدی آنهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار ابراهیم بیانی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به بالا رفتن سن والدین شهدا، بهبود خدمات بهداشتی و درمانی از مهمترین مطالبه‌های آنها است و من نیز به نیابت، از مسئولان مرتبط، این خواسته را مطالبه می‌کنم.

وی افزود: سن تعیین شده برای دریافت حق پرستاری نیز نیازمند بازنگری است؛ در زمان حاضر والدین و همسران شهدا در سن ۸۵ سالگی می‌توانند از این حق استفاده کنند، در حالی که بسیاری از همسران شهدا که به سن هفتاد و پنج سالگی رسیده‌ اند و والدینی که از این سن گذشته‌اند با مشکلات متعددی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: بازنگری در برخی ضوابط سختگیرانه کمیسیون پزشکی از دیگر خواسته‌های ایثارگران است؛ از جمله آسیبی که اصابت تیر یا قطع یک پا به پای دیگر می‌زند در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس عنوان کرد: تسهیلگری در مجوز واردات دارو و برخی از تجهیزات پزشکی ایثارگران که مشابه کیفیت داخلی ندارد از دیگر خواسته‌های ایثارگران است که برای ادامه زندگی آنها ضروری است.

وی گفت: به عنوان نمونه نیازمند کمک به واردات برخی از کیسه‌ها و یا اسپری جانبازان شیمیایی هستیم که اگر پنجاه ثانیه دیر به آنها برسد، خفه می‌شوند؛ گاهی این داروها و تجهیزات را از بازارهای سیاه و آزاد تهیه می‌کنیم و دستگاه‌های متولی باید برای حل این مشکلات کمک کنند.

بیانی ادامه داد: اشتغال مطالبه دیگر فرزندان شهدا و ایثارگران است و ما با وجود قدم‌هایی که در این زمینه برداشته شده، اما همچنان دغدغه است؛ بخشی از اشتغال از طریق آزمون‌های استخدامی محقق می شود که لازم است جامعه هدف با آمادگی بیشتری در این آزمونها شرکت کند و بخش دیگر پرداخت تسهیلات خود اشتغالی است که باید با رفع موانع، تسهیلگری شود.

او گفت: طی سه سال گذشته بیش از یکصد برنامه فرهنگی، اقتصادی، مسکن و اشتغال و بهداشت، درمان و آموزش برای خانواده‌های شهید و ایثارگران فارس انجام شده که نسبت به سالهای پیش از آن پنج تا یکهزار درصد پیشرفت داشته است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: طی سه سال فعالیت دولت مردمی شهید رییسی استخدام ایثارگران در بخش‌های دولتی و غیر دولتی، پرداخت وام ‌های خود اشتغالی و اخذ مجوزهای شغلی برای ۱۳ هزار و ۴۹۵ نفر از ایثارگران فارس به سرانجام رسید و ایثارگران شاغل نیز مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی به رسمی تبدیل وضعیت شدند.

وی گفت: مصوبه مجلس برای اختصاص خودرو به جانبازان هفتاد درصد و قطع عضو که با هیاهوی بسیار مطرح شد و مورد اعتراض برخی افراد نیز قرار گرفت، محقق نشده در حالی که در تحصیص خوردرو داخلی به جانبازان قطع عضو گام‌های خوبی برداشته شده، اما تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو خارجی برای جانبازان ۷۰ درصد محقق نشده است، این در حالی است که خودرو برای آنها همانند پای آنها است.

مهمترین مطالبه‌ جامعه شاهد ایثارگر فارس، بهبود خدمات بهداشتی است

خدمات دولت شهید جمهور به جامعه ایثارگری فارس

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس گفت: طرح توسعه بیمارستان جنت شیراز که از ۳۶ سال گذشته فعال است و هم اکنون تنها ۴۵ جانباز اعصاب و روان فارس را پذیرش کرده، در این مدت فعال شد.

وی افزود: این بیمارستان اعصاب و روان جانبازان که اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ۳۵ تخت به بیمارستان جنت اضافه می‌کند و پیش بینی می‌شود تا سه ماه آینده بهره‌برداری شود.

بیانی اضافه کرد: توسعه مرکز بازتوانی جانبازان قطع نخاعی سلمان فارسی شیراز نیز که اکنون با ۳۶ سال سابقه، ۱۰ تخت بستری و ظرفیت ارائه خدمت به ۱۵۰ جانباز را دارد نیز در دستورکار قرار گرفت و این ظرفیت به ۳۰ تخت افزایش یافت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثاراگران فارس ادامه داد: طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تنها ۱۲۰ قطعه زمین به جامعه ایثارگری فارس واگذار شد، در حالی که این میزان طی سه سال ۷۲۳ نفر بود و پرونده سه هزار نفر از جامعه هدف که فرم ج آنها سبز است نیز در جریان واگذاری قرار دارد.

وی بیان کرد: با این حالاین روند رضایت بخش نیست، چرا که انتظار داشتیم واگذاری زمین به حدود چهار هزار نفر از خانواده‌های شاهد و ایثارگر فارس داری فرم ج سبز به پایان برسد، که نیازمند شتاب گیری این روند است.

بهسازی ۹۶۲ گلزار شهدای فارس

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس گفت: ۱۵ هزار شهید سرافراز فارس در ۱۲۳۷ گلزار شهدای این استان به خاک سپرده شده اند.

بیانی اعلام کرد: بهسازی گلزارهای شهدا و ساماندهی قبور شهدا در سه سال گذشته ۱۰ درصد نسبت به هشت سال پیش از آن افزایش یافته است.

خدمت رودررو به جامعه شاهد و ایثارگر فارس؛ از سپاس تا خدمات مددکاری

وی به اشاره به خدمتگزاری بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس به والدین، همسران و خانواده‌های شهدای فارس، گفت: طی سه سال اخیر چهار هزار و ۵۰۰ خدمت مشاوره فردی به جامعه هدف فارس ارائه شده است.

بیانی افزود: طی این مدت در قالب طرح سپاس، بنیاد شهید با همراهی ائمه حمعه، استاندار و مسئولان سپاه و ارتش استان ۱۲۰ هزار دیدار از خانواده شهدا و ایثارگر فارس داشته‌ و ۴۰ هزار و ۹۰۰ مورد نیز خدمات مدد کاری فردی به آنها ارائه شده است.

وی اضافه کرد: طی سه سال گذشته هدیه ازدواج فرزندان شهدا و ایثارگران و هزینه کفن و دفن جامعه هدف به ۲ هزار نفر پرداخت شده و بیش از ۶۳ هزار ایثارگر این استان نیز بیمه همگانی و بیش از ۱۱۴ هزار نفر بیمه تکمیلی دریافت کرده‌اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس ادامه داد: در این مددت با برپایی میزهای خدمت در محل این اداره کل و مساجد محلات مختلف، مسائل و مشکلات سه هزار نفر از جامعه شاهد و ایثارگری استان در دیدار چهره به چهره رسیدگی شد.

بیانی گفت: در سفر نخست رئیس جمهور شهید به فارس، ۲ هزار و ۲۰۰ نامه از سوی جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران تحویل شد که به همه آنها رسیدگی شد و در دور دوم سفر استانی وی نیز پنج هزار و ۴۹۲ نامه دریافت و پیگیری شد که به بسیاری از آنها تسهیلات یا کمکهای بلاعوض اعطا شد.

وی افزود: با تصویب مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف جانبازانی که مدارک لازم را نداشتند، طی یکسال، پس از بررسی موارد متقاضی، چهار هزار و ۶۰۰ نفر به آمار جانبازان فارس افزوده شد.

مهمترین مطالبه‌ جامعه شاهد ایثارگر فارس، بهبود خدمات بهداشتی است

تلاش برای زنده نگه داشتن یاد و رساندن پیام شهدا

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس اعلام کرد: به منظور ثبت خاطرات شهدا، طی سه سال گذشته پنج هزار و ۲۴۴ مصاحبه با خانواده شهیدان فارس انجام شد که ۲۰۰ درصد بیش از همه سالهای پیش از آن است.با این وجود به دلیل بالا رفتن سن والدین شهدا، در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم و ثبت این مصاحبه‌ها، باید با شتاب بیشتری انجام شود.

وی عنوان کرد: طی این مدت، در عرصه تولیدات رسانه‌ای، ادبی، کتاب و هنری و برپایی جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی نیز رشد قابل توجهی داشتیم که امید است این روند در سال جاری نیز ادامه یابد.

بیانی با اشاره به برپایی کنگره بزرگداشت امیران و ۱۵ هزار شهید فارس در آبان ماه ۱۴۰۳، گفت: با هدف زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا و رساندن پیام آنها، پنج‌هزار پیش یادواره در سراسر شهرها و روستاهای فارس برگزار می‌شود.

نظر شما