شناسهٔ خبر: 67328925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خبرداد

جشن ۱۰ کیلومتری غدیر در ۱۰ شهرستان همدان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه غدیر تعظیم و تکریم مهم‌ترین رکن دین است، به تشریح برنامه‌های جشن این عید در همدان پرداخت و گفت: جشن ۱۰ کیلومتری غدیر در ۱۰ شهرستان استان همدان با برپایی ۶۸۵ موکب برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی، یکشنبه ۳ تیرماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به در پیش بودن عید غدیر به عنوان یک رویداد مهم، اظهار کرد: غدیر تنها یک رویداد تاریخی نیست بلکه مهم‌ترین و مبنایی‌ترین مسئله دینی است.

وی افزود: اسلام بر پنج رکن بنا شده است؛ نماز، زکات، حج، روزه و ولایت، آنگونه که به ولایت توصیه شده به این مهم توجه نشده است، ولایت در اصل مُقون سایر رکن‌هاست، بسیاری از مشکلاتی که امروز جهان اسلام با آن درگیر است به خاطر عدم توجه به مسئله ولایت است.

ارتقایی با اشاره به اینکه غدیر تعظیم و تکریم مهم‌ترین رکن دین است، ابراز کرد: امام رضا(ع) فرمود اگر از طولانی شدن کلام بیم نداشتم از فضیلت غدیر آنقدر بیان می‌کردم به شمار درنیاید، امام صادق(ع) در مورد خرج کردن برای تعظیم این روز می‌فرمایند «یک درهم خرج کردن در این روز مانند خرج کردن هزار درهم در راه خداست.»

وی با اشاره به دیداری که کارکنان تبلیغات اسلامی اخیرا با رهبر معظم انقلاب داشتند، یادآور شد: رهبر انقلاب در این دیدار بیان کردند «حفظ سرزندگی، نشاط و شادابی مردم مهم است، همین مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در بین مردم رویداد خوبی بود» و تأکید فرمودند جشن‌های مردمی را دنبال کنید. اصل کار ظرفیت مردمی است در این مورد ۴ نکته را ارائه فرمودند؛ توجه به نیازهای روز، تبیین و عرضه محتوا، نوآوری در ادبیات و روش‌ها و رصد و مقابله هوشمندانه با دشمنان دین، که نکته سوم یعنی نوآوری در روش‌ها سال گذشته در برگزاری جشن کیلومتری غدیر به چشم آمد.

ارتقایی بیان کرد: در تهران چهار میلیون نفر در جشن کیلومتری شرکت کردند، دو هزار و ۳۰۰ موکب خدمت‌رسانی در تهران حضور داشت و ۴۳۴ هزار نفر در تأمین هزینه‌های مالی این جشن مشارکت مردمی داشتند، یک میلیون نسخه کتاب نیز توزیع شد. جشن عید غدیر سال گذشته در همدان در ۱۸ کیلومتر برپا شد. امسال برپایی جشن ۱۰ کیلومتری در سطح استان با رویداد جشن خیابانی در دست اقدام است.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: این جشن کیلومتری در سطح شهرستان همدان از ابتدای خیابان بوعلی آرامگاه، دور پیاده‌راه امام خمینی(ره) و در ابتدای پیاده راه اکباتان برپا می‌شود، این جشن کیلومتری در شهرستان کبودراهنگ به طول دو کیلومتر و سایر شهرستان‌های استان به طول یک کیلومتر و در قروه درگزین به طول ۵۰۰ متر برپا می‌شود. ۶۸۵ موکب در سطح ۱۰ شهرستان نیز درگیر این جشن هستند. اعیاد ماه ذی‌حجه تا روز مباهله در استان ادامه دارد، نباید به استقبال زودهنگام محرم برویم.

وی اشاره کرد: توزیع ۷۵۰ هزار پرس غذا، اطعام ‌۱۱۰ دیگ غذا با عنوان اطعام غدیر در ۷ شهرستان استان و برپایی ۳۳۰ دیگ غذار در شهر همدان، برپایی ۲۵ جنگ شادی، هزار و ۲۵۰ محفل جشن در محلات، حرکت ۲۰ کاروان خودرویی و موتوری در استان، برگزاری ۱۰ محفل خطبه خوانی غدیر در ۱۰ نقطه، اجرای ۵ نمایش خیابانی با موضوع غدیر، برگزاری پویش تخفیف «به عشق علی تخفیف می‌دهم» و پویش «به عشق علی دست‌بوسی پدران» به منظور شکرانه از اینکه پدران محبت و عشق علی را در وجود ما ایجاد کردند، از جمله برنامه‌های اجرایی ایان عید غدیر در همدان است. 

ارتقایی به برپایی پویش هر خانه یک پرچم اشاره کرد و گفت: علاقمندان برای تهیه پرچم جشن عید غدیر با قیمت مناسب می‌توانند به محل ستاد مردمی غدیر در تالار قرآن مراجعه کنند. پیاده‌روی خانوادگی و شادپیمایی نوجوانان قرآنی از میدان امام(ره) به سمت حسینیه امام(ره) صبح روز عید انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به هم‌افزایی توان مردم و حکومت به این شکل که حاکمیت بستر حل نیازهای مردم را فراهم و حل کند، حضور مردم موجب حل مسئله می‌شود، مردم اگر در بستر این مسائل نباشند مشکلات حل نمی‌شود، در این زمینه تبلیغات اسلامی نقش تسهیل گری و خدمت رسانی به مردم را دارد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه نقش اصلی تبلیغات اسلامی جهاد تبیین است، تصریح کرد: قرارگاه حوزوی جهاد تبیین در این نهاد راه اندازی شده است، خوشبختانه در همدان فضای همسویی بین نهادهای فرهنگی وجود دارد. این امر با حضور حوزه علمیه، دفتر امام جمعه همدان و سپاه در حال پیگیری است. یکی از برنامه‌های این قرارگاه که طی چهار ماه گذشته انجام شده است برگزاری دو اجلاسیه مبلغین استان با رویکرد جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است، در مرحله اول ۱۲۵۰ مبلغ و در اجلاسیه دوم ۹۰۰ نفر از مبلغان حضور داشتند.

ارتقایی ابراز کرد: شورای هیئات حسینی، بسیج مداحان، انجمن شعرای آیینی و جامعه ایمانی مشعر جز نهادهای مردمی این سازمان است که در عرصه‌های مختلف در تبلیغات اسلامی همدان فعالیت می‌کنند.

وی اشاره کرد: در پی از دست دادن رئیس جمهور شهید؛ مراسم گرامیداشت چهلم شهدای خدمت در مساجد استان برگزار شد و همچنان در حال برگزاری است، هم چنین پویش چهل چراغ خدمت به نیت این شهدا در استان برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با اشاره به فعالیت در فضای انتخابات، اشاره کرد: کافه گفت‌وگو و تریبون آزاد در شهرستان‌های مختلف استان راه اندازی شده این کافه در محل میدان امام(ره) همدان با حضور بسیج دانشجویی معمولا روزانه با حضور و گپ و گفت ۷۰۰ یا ۸۰۰ نفر از مردم برگزار می‌شود.

ارتقایی با اشاره به اجرای طرح «محراب سبز» در همدان اشاره کرد: این طرح از نیمه خرداد آغاز شده و در ۲۶ پارک و تفرجگاه همدان آغاز شده است، در این طرح نماز جماعت مغرب و عشاء و پرسش و پاسخ دینی در فضاهای آزاد شهر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد تبلیغات اسلامی در ماه محرم گفت: در این زمینه نیز تأکید روی گفتمان‌محوری است، یکی از این محورها بر اساس طرح «زندگی با آیات» با مشارکت ۵۰ نهاد عمومی و دولتی برگزار می‌شود. جامع ایمانی عصر با رویکرد قرآنی در جامعه در زمینه قرآن فعالیت می‌کند، این گروه در پی بررسی خلأهای قرآنی در جامعه هستند و در زمینه حفظ قرآن؛ قرائت، مطالعه و تفسیر و عمل به قرآن خلأ ها را بررسی می‌کنند، تمام مشکلات ما به خاطر دوری از قرآن است، این پویش با این هدف برگزار شده که قرآن را بر سر زندگی مردم ببرد.

ارتقایی در مورد این طرح توضیح داد: ۲۰۰ فراز قرآنی بر اساس مطالعات انجام شده که مربوط به زندگی اجتماعی است انتخاب شده و با هدف آشنایی و حفظ این آیات و در نهایت کاربردی کردن این فرازها در زندگی دنبال می‌شود. برای ایام محرم، رسانه هیئت راه‌اندازی می‌شود و سامانه هیئت کجا برویم در این نهاد که از قبل راه اندازی شده در حال تقویت است.

انتهای پیام

نظر شما