شناسهٔ خبر: 67328037 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جزئیاتی از برگشت حجاج ایرانی به وطن و احتمال تاخیر در پروازها

سازمان حج و زیارت با آنکه تاریخ پایان پروازهای حج تمتع را ۲۴ تیرماه اعلام کرده است، اما احتمال داده است این پروازها با تاخیرهایی مواجه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پروازهای حج ایران فقط توسط یک شرکت هواپیمایی انجام می‌شود، درحالی که پیش از آغاز حج، سازمان هواپیمایی از توافق با عربستان برای انجام این پروازها توسط دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و معراج سخن گفته بود. اعزام ۸۷ هزار و ۶۰۰ زائر با یک شرکت هواپیمایی به عربستان، تاخیرهای طولانی گاه تا هفت ساعت را به دنبال داشت و برنامه پروازی برخی زائران نیز با جابه‌جاهایی مواجه شد. هرچند سخنگوی هواپیمایی میانگین تاخیرهای پروازهای رفت حج را ۴۰ دقیقه اعلام کرده است.

اکنون این نگرانی وجود دارد که پروازهای برگشت که مسئولیت آن همچنان با یک شرکت هواپیمایی است همانند پروازهای رفت، با تاخیرهای طولانی همراه شود. با این حال، سخنگوی سازمان هواپیمایی گفته که «تمهیدات لازم برای بازگشت حجاج با کمترین زمان تاخیر اندیشیده شده است و پیش‌بینی شده در بازگشت حجاج با توجه به متمرکز بودن عملیات که ۶ روز کمتر از عملیات اعزام زمان خواهد برد، تاخیر آزاردهنده‌ای نداشته باشیم.»

غلامرضا رضایی ـ مدیر عملیات حج ـ با شرحی از  برنامه پروازهای بازگشت حجاج ایرانی، گفت: پروازهای بازگشت از دو فرودگاه مدینه و جده انجام می‌شود، پروازها به ۲۱ ایستگاه پروازی انجام می‌شود که در این میان ایستگاه پروازی تهران و سپس مشهد بیشترین مقاصد حجاج محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه پروازها از صبح روز جمعه، یکم تیرماه آغاز شده است، گفت: پروازهای بازگشت از فرودگاه مدینه تا ۲۲ تیرماه و پروازهای بازگشت از مکه (فرودگاه جده) نیز تا ۲۴ تیرماه به طول می‌کشد.

مدیرعملیات حج تمتع ۱۴۰۳ درباره پروازهای جده و مدینه، این توضیح را اضافه کرد که پروازهای زائران «مدینه بعد»، یعنی حجاجی که ابتدا به مکه اعزام شده بودند و از فرودگاه جده به کشور عربستان آمده‌اند از فرودگاه مدینه انجام می‌شود و پروازهای بخشی از حجاج «مدینه قبل» یعنی حجاجی که ابتدا به مدینه مشرف شده بودند، از جده انجام می‌شود.

او افزود: بخشی از حجاج «مدینه قبل» یعنی در حدود ۱۷ هزار نفر، نیز از طریق فرودگاه مدینه به کشور بازمی‌گردند و به این نوع پروازها که زائران در زمان ورود به فرودگاه مدینه وارد شده‌اند و در زمان بازگشت نیز از این ایستگاه هوایی به کشور بازمی‌گردند، «پروازهای ترانزیتی» گفته می‌شود.

رضایی با بیان اینکه پروازهای ترانزیتی تا ۵ روز ادامه دارد، گفت: به دلیل اینکه خواستیم طول مدت زمان سفر را برای حجاجی که زودتر به سرزمین وحی آمده‌اند کوتاه‌تر کنیم و از طرفی به خاطر اسلت‌های پروازی صادر شده، مجبور شدیم تا تعدادی از پروازهای زائرانی را که در زمان عزیمت به مدینه اعزام شده بودند دوباره از این شهر بازگردانیم.

معاون سازمان حج و زیارت درباره تعداد پروازها نیز اظهار کرد: سهم فرودگاه مدینه ۲۲۷ پرواز و سهم فرودگاه جده نیز ۱۵۱ پرواز است، که جمعا ۳۷۷ پرواز بازگشت از عربستان انجام می‌شود.

چند توصیه مهم به زائران

مدیرعملیات حج تمتع ۱۴۰۳ همچنین به زائران توصیه کرد: زائران از قرار دادن پاور بانک، آب زمزم، نوشابه، اسپری، کپسول گاز کوچک و مواد آتش‌زا در چمدان‌های بزرگ (که تحویل بار داده می‌شود) جدا خودداری کنند.

رضایی با تاکید بر اینکه زائران باید به دستورالعمل‌های بار توجه جدی داشته باشند، اظهار کرد: زائران در صورتی که قصد همراه آوردن آب زمزم را دارند به تعداد بسیار محدود همراه خود در کیف دستی داشته باشند.

او همچنین درباره زائران «مدینه بعد» نیز گفت: زائران «مدینه بعد» از صبح پنجشنبه (۳۱ خردادماه) در حال عزیمت به مدینه هستند. اعزام زائران «مدینه بعد» نیز با قطار سریع‌السیر حرمین انجام می‌شود و تمام تمهیدات برای انتقال آنها اندیشیده شده است.

علی اصغری ـ رئیس ستاد مدینه ـ نیز گفت: تا ۱۸ تیرماه تمام زائران «مدینه بعد» وارد این شهر می‌شوند و هر گروهی پس از ۵ روز اقامت در مدینه، از طریق فرودگاه این شهر عازم ایران می‌شوند.

رئیس ستاد مدینه اظهار کرد: روزانه ۱۷ پرواز از فرودگاه مدینه توسط شرکت هواپیمایی ایران‌ایر انجام می‌شود و احتمالا با تأخیرهایی مواجه خواهیم بود؛ چرا که همزمان پروازهای جده نیز توسط همین شرکت در حال انجام است، اما تأخیرها تاکنون زیاد و برای حجاج آزاردهنده نبوده است.

او اضافه کرد: اگر تأخیرها در حد سه تا چهار ساعت باشد، حجاج بلافاصله در یک هتل که برای این موضوع در نظر گرفته شده، ‌ اسکان داده می‌شوند و اگر نیاز به هتل بیشتری احساس شود، تمهیدات لازم اندیشیده خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما