شناسهٔ خبر: 67325811 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون علمی و فناوری خبر داد؛

موفقیت دولت سیزدهم در دیپلماسی فناورانه/حمایت از ۶ فناوری پیشرفته

مهتاب چابوک

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت: دولت سیزدهم به دنبال سیاست توسعه روابط با همسایگان بود و در این مسیر همراه کردن معاونت علمی گفتمان اصلی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر ، روح الله دهقانی در نشست خبری علمی و فناورانه هیات دولت که امروز در ساختمان کوثر پاستور برگزار شد ، اظهار کرد: رییس جمهور نگاه جامعی به حوزه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان داشتند و اولین اتفاق این بود که عنوان اقتصاد دانش بنیان در دولت سیزدهم به عنوان معاونت علمی اضافه شد.

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: همچنین بعد از ٢ دهه حمایت رهبری از جنبش نرم افزاری و ایجاد شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری انتظار مردم این بود که اثر این حمایت ها در زندگی شان مشخص شود و در همین راستا معاونت علمی در حوزه های مختلف انرژی، آب محیط‌زیست، سلامت، تجهیزات پزشکی و معدن ستادهای ویژه توسعه اقتصاد دانش بنیان طراحی کرد و شروع به انجام دادن پروژه های بزرگی برای توسعه شرکت ها و محصولات دانش بنیان و فناورانه کرد.

وی ادامه داد: رییس جمهور شهید همچنین تاکید داشتند که در حوزه دستاوردهای فناورانه برای ۱۰ سال آینده هم برنامه داشته باشیم و به همین منظور ستادهای معاونت علمی بر مبنای فناوری نوظهور بازآرایی شد که تاثیراتش را در ۵ حوزه تشریح می کنم.

تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی

دهقانی خاطرنشان کرد: نخستین تاثیر ایجاد و ارتقا ساختاری و نهادی بود و در دولت شهید رییسی صاحب بنیاد علم شدیم. سازمان تعاملات بین المللی بعد از ۷ سال ابلاغ شد. همچنین تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی تصویب و شورای راهبری در سطح معاون رییس جمهور تشکیل شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور بیان کرد: دومین تاثیر ایجاد و ارتقا ظرفیت های قانونی بود که بر همین اساس قانون جهش تولید به تصویب رسید و به نظر می رسد این اجرای درست قانون می‌تواند در سال های پیش رو ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تضمین کند.

دهقانی گفت: در برنامه هفتم توسعه ۶ حوزه فناوری پیشرفته به طور مشخص نام برده شده است و برای حوزه های میکروالکترونیک، هوش مصنوعی، کوانتوم، علوم وفناوری های شناختی، زیست مهندسی و مواد پیشرفته ظرفیت قانونی ایجاد شده است.

رشد شرکتها و اشتغال دانش بنیان

وی محور سوم را ارتقا کمی ‌کیفی در حوزه فناورانه عنوان کرد وافزود: در حال حاضر ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و ۲ هزار شرکت خلاق داریم که نسبت به دوره گذشته بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. همچنین امروز ۳۹۰ هزار نفر در شرکت ها مشغول به کار هستند در حالی که در سال ۱۴۰۰ میزان اشتغال در شرکت ۲۱۲ هزار نفر بوده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور اعلام کرد که فروش شرکت های دانش بنیان از ۲۲۴ همت در سال ۱۴۰۰ به ۶۱۰ همت در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

وی تعریف پروژه های کلان را چهارمین محور عنوان کرد و گفت: رییس جمهور شهید تاکید داشتند که در زمینه تجهیزات و یا کالای دانش بنیانی که در داخل کشور وجود دارد نباید تامین خارجی شود که همین نگاه منجر به تعریف پروژه های کلان در وزارتخانه ها مثل وزارت نفت شد. در دولت سیزدهم شاهد افزایش ۵ برابری پروژه های بار اول با دستگاه ها بودیم.

صادرات دانش بنیان به ۲ و نیم میلیارد دلار رسید

دهقانی ادامه داد: از سوی دیگر دولت سیزدهم به دنبال سیاست توسعه روابط با همسایگان بود و در این مسیر همراه کردن معاونت علمی گفتمان اصلی بود. صادرات دانش بنیان ها در سال ۱۴۰۰، ۲۹۵ میلیون دلار بوده که به ۲/۵۱ میلیارد دلار طی ۳ سال رسیده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان توضیح داد و گفت: روز گذشته در سی و پنجمین کارگروه راهبری قانون جهش تولید دانش بنیان یک نوآوری از سوی حوزه سیاستگذاری این کارگروه ارائه و یک روش مدیریتی نوآورانه‌ای برای فرآیند ارزیابی اجرا عرضه شد که این روش مدیریتی بخش‌های اجرا، تاثیرگذاری و آثار کلان و بلندمدت این قانون را شامل می شود.

دهقانی ضمن تاکید بر اینکه تمامی بندهای این قانون هر کدام حداقل یک بار اجرا شده‌اند، گفت:  این یک مساله مهمی است چرا که وقتی بندی اجرا می‌شود، مسیر برای ادامه آن باز می‌شود در قانون جهش تولید دانش بنیان یک منابع درآمد بسیار خوبی برای حوزه علم و فناوری کشور ایجاد کرده و امسال پیش بینی ما از منابعی که قانون جهش تولید برای توسعه علم و فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و همچنین افزایش سهام صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد می‌کند، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: با حمایت ویژه شهید جمهور از حوزه علم و فناوری، سال ۱۴۰۳ در قانون بودجه و در قانون هفتم توسعه در ۳ ردیف اختصاصی، برای مجموعه‌های علم و فناوری شامل صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی، اعتباراتی دیده شده است. بودجه معاونت ۵ برابر سال گذشته است که دو سوم از این میزان بودجه از محل قانون جهش تولید دانش بنیان است.

مجموعه‌ های دولتی در حوزه‌های دفاعی، وزارت جهاد کشاورزی و حوزه بهداشت مشمول منع رقابت شدند

معاون علمی رییس جمهور یکی دیگر از بندهای قانونی جهش تولید را ممانعت از رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: در این قانون آمده است که در جایی که شرکت خصوصی وجود دارد و محصول با کیفیت و به میزان کافی تولید می‌کند، بخش دولتی اجازه رقابت با آن شرکت را ندارد.چندین مورد شکایت در همین رابطه داشتیم که چندین مجموعه‌ بزرگ و قدیمی دولتی در حوزه‌های دفاعی، وزارت جهاد کشاورزی و حوزه بهداشت مشمول منع رقابت شدند.

دهقانی در ادامه به آماری درباره قراردادهای بار اول اشاره کرد و گفت: در بخش قراردادهای بار اول که از مزایای قانون جهش تولید دانش بنیان به شمار می‌رود، طبق آمار در سال ۱۴۰۰، به میزان ۳۶ میلیون دلار قرار داد بار اول منعقد شد و این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۵ میلیون دلار کاهش یافت اما در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۷۱ میلیون دلار ارتقا یافت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اجرای برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش بنیان گفت: در این برنامه ملی سهم هر کدام از استان‌های کشور در حوزه‌های تولید علم، فناوری، اشتغال و اقتصاد دانش بنیان مشخص شد و به دنبال آن استانداران، رییس نمایندگان هر استان و معاونت علمی سندی را به امضا رساندند. ششمین سند روز گذشته با استاندار استان قزوین به امضا رسید و هفتمین برنامه ملی برش استانی فردا دوشنبه با استاندار اصفهان منعقد خواهد شد.

دهقانی یکی دیگر از دستاوردهای قانون جهش تولید دانش بنیان را اعتبار مالیاتی عنوان کرد و گفت: ما در دو حوزه اعتبار مالیاتی داریم نخست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری. سال گذشته نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به شرکت‌های متقاضی اعطا شد و تحول بزرگی را در ایجاد شبکه‌های تحقیق و توسعه ایجاد کرد.

نظر شما